Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
29. januar 2008 - 11:22 Der er 13 kommentarer

Listeboks med flere kolonner med samme data

Kære eksperter :-)

Endnu en spørgsmål ønskes afklaret.

Jeg vil gerne lave en listeboks hvor jeg har nogle data jeg gerne vil vise. Kan man have flere kolonner med de samme data i en listeboks.
Jeg er klar over at man kan have flere kolonner med forskelige data men jeg ve ikke hvordan man lave flere kolonner med samme data. Er der nogen der ved hvordan man kringler den?

Mvh.

Mortem
Avatar billede jensen363 Forsker
29. januar 2008 - 11:29 #1
Det kan du sagtens. Din listbox indeholder en forespørgsel du kan redigere i, og sammemsætte listeindholdet helt efter eget ønske, antal kolonner og kolonnebredde
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2008 - 11:32 #2
F.eks således:

SELECT Tabel1.Id, Tabel1.Id
FROM Tabel1;

I listens fane Alt sætter du antal kolonner til 2
Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
29. januar 2008 - 11:55 #3
Jeg forstår ikke helt jeres svar, beklager!!!

Jeg er klar over det med antalet af kolonner og bredder osv. Men jeg kan ikke helt greje hvordan jeg for de samme data i flere kolonner.

Når jeg typisk laver en forspørgelse og viser resultatet i en listeboks, vises kun de forskellige data som jeg har forespurgt på i min forspørgelse, eks. FilmID, FilmTitel osv. de vises i flere kolonner. Så tilpasser jeg kolonne bredde for at skjule det jeg ikke vil se i listeboksen.
Men hvis jeg ønsker flere rækker med FilmTitel i en listeboks hvordan det???

Mvh

Mortem
Avatar billede jensen363 Forsker
29. januar 2008 - 11:57 #4
Hvad er det du ønsker ????

I spørgsmålet skriver du :

Kan man have flere kolonner med de samme data i en listeboks.

Og nu skriver du :

Men hvis jeg ønsker flere rækker med FilmTitel i en listeboks hvordan det???
Avatar billede jensen363 Forsker
29. januar 2008 - 12:01 #5
Men grundlæggende er det sådan, at du kan lave din forespørgsel således at eksemplevis FilmID medtages flere gange i hver sin kolonne ... det er der ingen begrænsninger i ... herefter vil FilmID så optræde tilsvarende antal gange i din listbox ... den eneste begrænsning er, at du kan ikke få samme kolonneoverskrift
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2008 - 12:11 #6
Se mit eksempel 11:32:10. Listen medtager feltet id 2 gange fra tabellen Tabel1.
Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
29. januar 2008 - 12:13 #7
Okay jeg er muligvis elendig til at forklarer mit problem.

Men det jeg ønsker er at have en listeboks som indeholde alle mine filmtitler. Da jeg har rigtig mange film, er der ikke plads i en listeboks med en kolonner. Så spørger jeg hvordan man opretter flere koloner i en og samme listeboks som viser flere kolonner med filmtitler.
Jeg kan forstå på dit svar er det kan lade sig gøre, men hvordan gør jeg det??? Gør jeg det under forespørgelser eller er det rent SQL jeg skal bruge eller hvordan?

Mvh

Mortem
Avatar billede jensen363 Forsker
29. januar 2008 - 12:18 #8
Er det dette hvad du vil opnå :

Du har eksempelvis 10 filmtitler, hvor du vil have dem fordelt med 5 i hver kolonne ???

Hvis det er det du ønsker, tror jeg ikke det kan lade sig gøre ... du vil under alle omstændigheder få svært ved at benytte listboxen til at vælge fra
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2008 - 12:27 #9
Jeg er sikker på, at det ikke kan lade sig gøre. Hvordan skal listen vide, hvornår der skal begyndes på en ny kolonne? Og hvordan skal den vide hvilke titler der allerede er medtaget?

Men i en rapport?
Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
29. januar 2008 - 12:47 #10
Nå, men det var da et forsøg værd.

jeg kan godt se problemetikken i at skulle hente en listeværdi, men man tænker jo altid om nogen ved mere end en selv.

Men tak for fordi i forsøgte at hjælpe.

Mvh

Morten
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. januar 2008 - 13:11 #11
Det lyder som om du har mange mange mange filmtitler, så en almindelig liste vil blive meget lang og overskuelig.

Så du har vel mere brug for at kunne filtrere din liste? Det er der helt sikkert ;) nogle kloge erinde der kan hjælpe dig med. Afhængig af hvordan hele strukturen er, kan man måske først vælge genre (gyser, krimi ...) og på den måde få en kortere liste at vælge fra?

Jeg ved ikke om man kan lave en filtrering, så man taster f.eks. B og listen hopper hen til alle film, der starter med B, så taster man o, hen til alle med Bo osv. osv. (Borte med blæsten...)
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2008 - 13:22 #12
petersen7913 > Der er en god ide, som jeg i anden sammenhæng har foreslået brugeren. På Thomas Jepsen's hjemmeside MakeITEasy.dk ligger der en fremragende dynamisk søge- og filtreringsfunktion lige til at downloade med vejledning.
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. januar 2008 - 14:05 #13
>mugs, tak for tippet, jeg kigger på siden. Det er den slags, der er rat at ha' i sin værktøjskasse ;)