Avatar billede skovjuul Nybegynder
29. januar 2008 - 07:05 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Hvilken DB til delphi

Hola...

Der er umiddelbart noget i vejen med søgemaskinen her på siden dag jeg ikke fik nogen hits på søgeordene: database, sql eller mysql?

Nå, men til spørgsmålet:

Lige nu har jeg en MySql server installeret som jeg har kodet mit program op i mod via MySqlDac.

For at undgå at brugerne skal til at installere MySqlserver først og konfigurere den ville jeg have en form for embedded database i mit program. Det virker som om mange andre programmer benytter sig af en lignende mulighed men hvordan?
Det behøver ikke være MySql, det skal bare være en gratis mulighed.

Nogen der har nogen erfaringer eller skal spørgsmålet uddybes?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede nca Juniormester
29. januar 2008 - 08:38 #1
Jeg har lavet et par programmer, hvor jeg har brugt en Access database. Hvis man bare rydder op i den en gang imellem og datamængden ikke er for stor, er det ganske fint.
Avatar billede hrc Mester
29. januar 2008 - 10:19 #2
Hvis det ikke er store datamængder du har brug for at behandle, kan TClientDataSets, med dens "læs fra/gem til xml-fil", måske bruges.
Når data er i hukommelsen fungerer det stort set som en almindelig tabel med "Edit", "Insert", "Post" osv.
Avatar billede skovjuul Nybegynder
29. januar 2008 - 11:14 #3
Det kommer an på hvad definitionen af store datamængder er.
Det er en kalender med ca. 30 aftaler om dagen. Aftalerne indeholder en del information.
Er det gratis at distribuere et program hvis man bruger en access-database?
Avatar billede jekk Nybegynder
29. januar 2008 - 11:19 #4
Til små systemer, både som enkeltbruger og som flerbruger, har jeg brugt XBase (dBase 3,4,5 og windows) - det har fungeret fint er nem at etablere.
Paradox er også velegnet, dog kan det være lidt problematisk i flerbrugersystemer p.g.a. en netstyringsfil, hvis der går kuk i det og der skal retableres -
begge kræver BDE.
Ved rene stand alone systemer har jeg haft glæde af TClientDataSets, der også er nemme at distribuere (uden BDE) med midas.dll, men her skal man sikre sig, at data bliver backup' (men det kan man jo kode sig ud af)...
Access database - fungerer også fint.
Avatar billede nca Juniormester
29. januar 2008 - 12:38 #5
Det er gratis at benytte Access databasen
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2008 - 15:28 #6
MySQL findes faktisk i en embedded version.

Access er jo helt oplagt til formaalet.

Men FireBird findes f.eks. ogsaa i en embedded version.
Avatar billede skovjuul Nybegynder
29. januar 2008 - 20:50 #7
Arne, jeg har godt set et eller andet sted at der findes en embedded version af MySql men har ikke kunne finde noget om hvordan den bruges, har du evt. et link til at komme i gang på?

Alternativt, hvordan kommer jeg i gang med at bruge en access-database til formålet?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2008 - 03:08 #8
Jeg har kun set embedded MySQL omtalt i kommerciel version.
Avatar billede michael-schou Novice
31. januar 2008 - 08:18 #9
Hvad med firbird databasen, har hørt at den også skulle være helt ok at bruge. Ved bare ikke lige hvordan man bruger den eller hvor man henter den :-)
Avatar billede skovjuul Nybegynder
01. februar 2008 - 11:17 #10
Mange tak for mulighederne alle sammen. Smid nogle svar, så distribuere jeg point i løbet af weekenden.
Avatar billede nca Juniormester
01. februar 2008 - 11:51 #11
Hvis du deler point ud, så er hermed et svar
Avatar billede michael-schou Novice
01. februar 2008 - 11:58 #12
Også svar herfra + link til firebird : http://www.firebirdsql.org/
Avatar billede hrc Mester
01. februar 2008 - 12:28 #13
Firebird er en glimrende database. Mange kører stadig 1.5x men jeg har nu kun oplevet gode ting med 2.x. Det jeg har mest fordel af er at i 1.5'eren kan man ikke op-/rette i constraints hvis der er brugere på databasen. Det kan man i 2.x'eren.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2008 - 15:29 #14
.
Avatar billede skovjuul Nybegynder
03. februar 2008 - 07:45 #15
Lige et hurtigt tillægsspørgsmål inden jeg lukket tråden.
Hvis jeg vælge at bruge en embedded database som f.eks. Access, er det så muligt senere hen at tilføje en tabel/kollonner til en tabel og bibeholde de data der allerede er i databasen? Eller er jeg fastfrosset til det layout jeg tilføjede programmet i version 1.0?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2008 - 15:25 #16
Man kan godt tilføje kolonner.
Avatar billede nca Juniormester
03. februar 2008 - 19:31 #17
Du kan sagtens tilføje kolonner efter at der er fyldt noget i databasen.
Jeg plejer at bruge MSAccess til at redigere layoutet af databasen.