Avatar billede juks Novice
28. januar 2008 - 20:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hvis på list 2 så skal den ikke skrive på list 1

hej er der en haj der kan hjælpe mig med denne. jeg henter 2 arraylist fra min Database det første  der står foran "," er begge cpr nr men fra 2 forskellige tabeller.

der er at hvis cpr nr findes på list2 skal den ikke skrive den på list1 ellers skal den . men hvordan gør jeg det nemmest?

ArrayList List2 = DataAccessWrite.reader("SELECT cpr,startnr FROM konkur_afholdt_tbl WHERE (((konkur_afholdt_tbl.KonID)= " +this.comboBox1.SelectedValue +"))");
            ArrayList List = DataAccessWrite.reader("SELECT skytte_tbl.cpr, skytte_tbl.Fornavn, skytte_tbl.Efternavn, Klub_tbl.klub, klasser_tbl.klasse_tekst FROM klasser_tbl INNER JOIN (Klub_tbl INNER JOIN skytte_tbl ON Klub_tbl.klubid = skytte_tbl.klubid) ON klasser_tbl.klasse_id = skytte_tbl.klasseid;");

            if (List.Count == 0)
            {
                MessageBox.Show("Det ikke muligt at vælge skytter til denne konkurrence");
            }
            else
                for (int i = 0; i < List2.Count; i++)
                {
                    this.listBox2.Items.Add(List2[i]);
                }

                for (int i = 0; i < List.Count; i++)
                {

                    this.checkedListBox1.Items.Add(List[i]);
                }
Avatar billede a1a1 Novice
28. januar 2008 - 21:16 #1
en lille ting; du må ikke (i.flg. datatilsynet, have cpr. numre i din database (uden at de er krypteret) men fuck det...

Men

i den første vælger du nogen:

SELECT cpr,startnr FROM konkur_afholdt_tbl WHERE (((konkur_afholdt_tbl.KonID)= " +this.comboBox1.SelectedValue +"))

i den næste vælger du "bare" dem der ikke er med, f.eks:
SELECT cpr,startnr FROM konkur_afholdt_tbl WHERE NOT (((konkur_afholdt_tbl.KonID)= " +this.comboBox1.SelectedValue +"))");

?
Avatar billede juks Novice
28. januar 2008 - 21:26 #2
problemet er jeg skal have alle skytte med (måske 100 stk) fra Skytte_tbl
men dem der er i konkur_afholdt_tbl  skal så ikke være med i den liste, fordi man kan ikke sætte samme skytte på listen konkur_afholdt
Avatar billede a1a1 Novice
28. januar 2008 - 22:02 #3
jeg læste vist også lidt for hurtigt...

i den første sql
SELECT cpr,startnr FROM konkur_afholdt_tbl WHERE (((konkur_afholdt_tbl.KonID)= " +this.comboBox1.SelectedValue +"))

i nr. 2

SELECT skytte_tbl.cpr, skytte_tbl.Fornavn, skytte_tbl.Efternavn, Klub_tbl.klub, klasser_tbl.klasse_tekst FROM klasser_tbl
INNER JOIN (Klub_tbl INNER JOIN skytte_tbl ON Klub_tbl.klubid = skytte_tbl.klubid) ON klasser_tbl.klasse_id = skytte_tbl.klasseid WHERE NOT skytte_tbl.cpr IN (SELECT cpr,startnr FROM konkur_afholdt_tbl WHERE (((konkur_afholdt_tbl.KonID)= " +this.comboBox1.SelectedValue +")))

?
Avatar billede juks Novice
28. januar 2008 - 22:14 #4
Der mangler en ), ] eller et element i forespørgselsudtrykket "NOT skytte_tbl.cpr IN (SELECT cpr,startnr FROM konkur_afholdt_tbl WHERE (((konkur_afholdt_tbl.KonID)=1))"
Avatar billede juks Novice
28. januar 2008 - 22:16 #5
Der manglede bare en )

men nu får jeg denne fejl

Du har skrevet en underforespørgsel, der kan returnere mere end ét felt uden at bruge det reserverede ord EXISTS i hovedforespørgslens FROM-delsætning. Ret SELECT-sætningen i underforespørgslen, så den kun kræver et felt
Avatar billede juks Novice
28. januar 2008 - 22:19 #6
har løst det tak for hjælpen
Avatar billede a1a1 Novice
28. januar 2008 - 22:56 #7
skal jeg ligge et svar?, det gør jeg ;o)
Avatar billede juks Novice
28. januar 2008 - 23:01 #8
smider du et svar :)
Avatar billede a1a1 Novice
28. januar 2008 - 23:06 #9
jamen det har jeg jo gjort, og du har accepteret det ;o)))

håber at du kan forstå mit svar; du fravælger egentlig bare dem du ikke viller have med før

;o)