Avatar billede skovborg Nybegynder
27. januar 2008 - 22:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

liste filer fra folder til array

Jeg vil gerne have lidt hjælp til at læse *.jpg filer fra en mappe til et array i et javascript.
Hvorfor vil jeg dog det? fordi jeg på den måde kan jeg nemt tilføje et billede til mit galleri.
Mit problem er bare at jeg ikke ved en skid om php og javascript :(
Er der en af jer kloge der kan hjælpe mig?
Hvis det også er muligt vil jeg gerne vide om det er muligt at få metadata fra billedet ud også, men det skulle kun være som en slags bonus ;)

Med venlig hilsen
Morten skovborg
Avatar billede coderdk Praktikant
28. januar 2008 - 14:01 #1
Du kan få en liste over alle jpg-billeder med glob og give array'et til java script:

<?php

    $jpgs = glob("mappe/*.jpg");
    function strify($item)
    {
        return "'" . $item . "'";
    }
?>
<script type="text/javascript">
    var jpgs = [<?= implode( ",", array_map( "strify", $jpgs ) ) ?>];
</script>

I javascript kan du få antallet med jpgs.length og tilgå dem som normalt med jpgs[2] f.eks. :)
Avatar billede skovborg Nybegynder
28. januar 2008 - 16:02 #2
jeg forsøger det lige, men jeg har desværre ikke tid til det før om et par dage, men for en sikkerhedsskyld kan du så ikke sende et svar.

Mvh
Morten
Avatar billede coderdk Praktikant
28. januar 2008 - 20:01 #3
ok :)
Avatar billede skovborg Nybegynder
29. januar 2008 - 22:37 #4
Nu er jeg ikke den største haj til php, så jeg får en fejl
Hvor der står:
var jpgs = [<?= implode( ",", array_map( "strify", $jpgs ) ) ?>];
der er noget galt med [<?= delen

Mvh morten
Avatar billede coderdk Praktikant
29. januar 2008 - 23:10 #5
Det virker hos mig - Må jeg se koden?
Avatar billede skovborg Nybegynder
03. februar 2008 - 19:28 #6
Jeg fandt en anden løsning, nemlig http://www.exponentcms.org det er cms system der kan alt det som jeg selv sad og lavede. Jeg er jo en doven hund så jeg brugte den nemme løsning.

Vi ses
Morten
Avatar billede coderdk Praktikant
03. februar 2008 - 20:47 #7
Husk at lave et svar og accepetere det, så spørgsmålet lukkes ;P
Avatar billede skovborg Nybegynder
04. februar 2008 - 07:41 #8
He, he det troede jeg faktisk at jeg havde gjort.
Du får hele skidtet
Avatar billede coderdk Praktikant
04. februar 2008 - 09:01 #9
Øhm jamen tak :)