Avatar billede swamboo Seniormester
27. januar 2008 - 13:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvis der ingen dato er

Hejsa.
Jeg indlæser en fil med følgende linie:

        public DateTime Last_district_change
        { get { return Last_district_change; } set { last_district_change = value; } }

Men hvordan får jeg den til at indsætte datoen 01.01.1970 hvis der IKKE er en dato at indlæse?

På forhånd tak!
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2008 - 14:07 #1
Sådan?

        public DateTime Last_district_change
        {
            get
            {
                return (last_district_change != DateTime.MinValue)
                    ? last_district_change
                    : new DateTime(1970, 1, 1);
            }
            set { last_district_change = value; }
        }
Avatar billede swamboo Seniormester
27. januar 2008 - 14:29 #2
Hmmm - jeg kan ikke rigtig tjekke om det virker. Måske jeg har lavet en anden fejl - men hver gang jeg rører ved variablen får jeg fejlen: System.StackOverflowException was unhandled

Måske fejlen ligger her:
Lbl_Last_change.Text = district.Last_district_change.ToString("dd.MM.yyyy");
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2008 - 14:32 #3
Det er nok fordi  at du i dit oprindelige eksempel har en cirkulær reference - i get kalder Last_district_change sig selv:

public DateTime Last_district_change
{ get { return Last_district_change; }

skal rettes til:

public DateTime Last_district_change
{ get { return last_district_change; }

Men det har jeg jo allerede gjort i den kode jeg viste?
Avatar billede swamboo Seniormester
27. januar 2008 - 14:49 #4
Det beklager jeg meget - tænk at et stort bogstav laver så meget rod...

Tak for din hurtige hjælp - det virker perfekt.
I dit svar - gider du ikke lige nævne hvad ? og : betyder (hvis det kan gøres kort - og du syntes det er ok - det er første gang jeg ser det brugt sådan)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
27. januar 2008 - 15:02 #5
Det er en kort notation af en if-sætning.
resultat = (kriterie) ? sand : falsk;

som er det samme som:
if (kriterie)
{
  resultat = sand;
}
else
{
  resultat = falsk;
}

Ang. det med stort/lille l, det kan løses ved en anden kodestandard.

private DateTime _lastDistrictChange;

public DateTime LastDistrictChange
{
}
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2008 - 15:09 #6
C# er case sensitiv - det er vigtigt at man husker det. Lad derfor helst være med at brug varianter af det samme navn - hvor at du skifter mellem store og små bogstaver. På den måde undgår du lignende fejl i fremtiden.

?: er "ternary" operatoren - eller "conditionary" operatoren. Egentlig er den bare en forkortning af en almidnelig if-themn-else:

return (last_district_change != DateTime.MinValue)
    ? last_district_change
    : new DateTime(1970, 1, 1);

- kan skrives på den lidt længere form:

if (last_district_change != DateTime.MinValue)
    return last_district_change;
else
    return new DateTime(1970, 1, 1);

Normalt vi man se den samlet på een linje:

return (last_district_change != DateTime.MinValue) ? last_district_change : new DateTime(1970, 1, 1);

- men jeg foretrække for det meste at dele den over flere linje når de enkelte led er relativt lange.
Avatar billede nielle Nybegynder
27. januar 2008 - 15:10 #7
... svar :^)