Avatar billede foreignhelp Nybegynder
27. januar 2008 - 09:26 Der er 6 kommentarer

Danske karakterer ved brug af Jmail

Jeg har problemer med danske karakterer i udsendelse af nyhedsbrev. Danske karakterer kommer ikke med - altså æ,ø,å etc.

1. Jeg laver nyhedsbrvet i MS Web Expresseion - her ser alt fint ud.

2. Jeg copy/paster koden over i min Jmail- fil for at sende ud.

I mailen som modtages mangler æ,ø,å etc.
Avatar billede w13 Novice
27. januar 2008 - 12:19 #1
Det er typisk et charset-problem. Hvilket charset/tegnsæt anvender du?
Avatar billede w13 Novice
27. januar 2008 - 12:21 #2
Jeg gætter på, at Web Expression bruger UTF-8, hvor du bruger ISO-8859-1. Prøv at lægge teksten over i Notesblok og gemme som en tekstfil med ANSI-kodning (det vælger du i "Gem som"-boksen). Når den er gemt, kan du prøve at kopiere derfra, altså direkte fra Notesblok ind i nyhedsbrevet.
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
27. januar 2008 - 15:12 #3
i mit scrit jeg sender ud med står der: JMail.Charset = "iso-8859-1"

Hvad skal der stå for at jeg kan sende ud med danske karakterer?

Sætter lige hele scripet ind i bunden af denne - måske I kan hjælpe. På forhånd tak:

<%
Response.charset="iso-8859-1"
'Session.LCID=1030
DBSti = "DBQ=" & Server.Mappath("database.mdb")

Server.ScriptTimeout=6000

Response.buffer=true

if request("mode") = "send" then

Set DB = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DB.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; " & DBSti
if request.querystring("id") = "" then intcompanyID = 0
set RS = Server.CreateObject("adodb.Recordset")
SQL ="SELECT * FROM t_xxxxx WHERE (xxxx_alm = 'on') ORDER BY companyID"

'Her udskriver jeg SQL strengen
'response.write SQL

RS.Open SQL, DB, 3
TotalCount = RS.Recordcount

if TotalCount > 1 then Response.flush

Do While Not RS.EOF
if rs("e_mail") <> "" then
    Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = "smtpgateway.navneservice.com"
    JMail.Sender        = "xxxxx@xxxxxx.dk"
    JMail.Priority      = 3
    JMail.Charset = "iso-8859-1"
    JMail.ContentTransferEncoding = "8bit"
    JMail.ContentType = "text/html"
    JMail.Subject = request("header")
    JMail.AddRecipient rs("e_mail")
    JMail.Body = request("tekst")
JMail.Execute

    %>
    Sender Mail til : <%=rs("m_fornavn")%> - <%=rs("e_mail")%><br>
    <%
'    SQL2 = "UPDATE t_xxxxxx SET newsmailsent = 1 WHERE companyID = " & rs("companyid") & ""
'    DB.execute(SQL2)
end if
    RS.MoveNext
    Response.flush
  Loop
DB.close

else
%>
Avatar billede w13 Novice
27. januar 2008 - 18:49 #4
Der må netop godt stå ISO-8859-1. Problemet er, hvis Web Expression bruger et andet tegnsæt, f.eks. UTF-8. Hvis du kopierer fra UTF-8 til ISO-8859-1, vil du opleve problemer med Æ, Ø og Å, så prøv at bruge noget andet en Web Expression eller gør, som jeg foreslog i 27/01-2008 12:21:20.
Avatar billede foreignhelp Nybegynder
27. januar 2008 - 19:40 #5
Mange tak for dit svar - jeg er helt på spanden og har deadline med nyhedsbrevet i aften...

Tror ikke helt jeg forstår hvad du mener... Jeg copy/paster html koden og indsætter den i en boks som denne jeg skriver i nu... Da burde jeg vel ikke "overføre" UTF eller lign fra Web expression. Eller tager jeg fejl?  I ovenstående scrit, kan jeg skrive direkte i nævnte tekstboks. Hvis jeg blot skriver ÆØÅ og intet andet kommer det heller ikke frem til modtageren
På forhånd tak
Avatar billede w13 Novice
27. januar 2008 - 20:54 #6
Det er mit bedste bud, i hvert fald :)