Avatar billede celinder Nybegynder
26. januar 2008 - 22:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

inserte image i db/dataset

Jeg har en database vor jeg har en billed tabel.

Den indeholder en
Id (int)
BilledData (image)

jeg prøver så at inserte i den men bliver ved med at få samme fejl

Jeg gør følgende:

          ' Load FileUpload's InputStream into Byte array
            Dim imageBytes(UploadFile.PostedFile.InputStream.Length) As Byte
            UploadFile.PostedFile.InputStream.Read(imageBytes, 0, imageBytes.Length)
            '    myCommand.Parameters.AddWithValue("@ImageData", imageBytes)

            Dim Vareadaptor2 As New Insert_VareTableAdapters.Billed_dataTableAdapter
            Dim m2 As Integer
            m2 = Integer.Parse(Pris.Text)
            Dim test As Integer = Vareadaptor2.InsertQuery(imageBytes)

Hvad gør jeg galt ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2008 - 22:55 #1
Skal du bruge en adapter ? Kan du ikke bare bruge en helt almindeli command som udfører
en INSERT ?
Avatar billede celinder Nybegynder
26. januar 2008 - 22:56 #2
net behøver ikke være en adaptor synes bare det virkere umiddelbart nemmere men det kan jo være jeg tager fejl
Avatar billede celinder Nybegynder
26. januar 2008 - 22:58 #3
nej behøver ikke være en adaptor skulle der have stået.....
Avatar billede karl-koder Nybegynder
26. januar 2008 - 23:03 #4
Har du overvejet at oploade dine billeder til en mappe på serveren og så smide en sti til billedet i din database/dataset i stedet ?

Jeg vil umiddelbart mene at belastningen bliver mindre ved ikke at gemme billedet i databasen, men det kan arne_v nok bedre svare på ;o)
Avatar billede celinder Nybegynder
26. januar 2008 - 23:06 #5
Det kunne jeg vel også gøre.... er det bedre ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2008 - 23:08 #6
Kode sekvens med SqlCommand INSERT:

        Dim imgfile As Stream = New FileStream ("C:\blue.jpg", FileMode.Open)
        Dim siz As Integer = imgfile.Length
        Dim imgdata(siz-1) As Byte
        imgfile.Read(imgdata, 0, imgdata.Length)
        imgfile.Close
        Dim ins As SqlCommand = New SqlCommand ("INSERT INTO imgtest VALUES(@id,@img)", con)
        ins.Parameters.Add("@id", SqlDbType.Int)
        ins.Parameters.Add("@img", SqlDbType.Image)
        ins.Parameters("@id").Value = 1
        ins.Parameters("@img").Value = imgdata
        ins.ExecuteNonQuery
Avatar billede karl-koder Nybegynder
26. januar 2008 - 23:17 #7
Efter min mening er det ikke smart med billeder gemt i databasen da dit dataset/array/list eller hvad du bruger med tiden vil blive voldsomt stort og da det er serveren der tager sig af det ville jeg vælge kun at ligge en sti i databasen og så lade clienten/browseren tage sig af at loade billedet, men det er jo bare min mening om det ;o)
Avatar billede celinder Nybegynder
26. januar 2008 - 23:18 #8
Det kan godt være det er bedre, det vil jeg nok prøve istedet.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2008 - 23:19 #9
Der har i mange år været været en opfattelse af at det var en katastrofe at putte
billeder i databasen og at det var meget bedre at gemme billederne som filer og kun
gemme stien i databasen.

Jeg tror ikke på at det gælder med database og computere af idag. Jeg har et par gange lavet noget test af det og performance ved billeder i database var acceptabel. Og det
har klart administrative fordele.

Bedste argument idag for ikke at gøre det er web hoteller med 1GB diskplads men kun 5 MB database plads.
Avatar billede celinder Nybegynder
26. januar 2008 - 23:39 #10
ok men det virker det du skrev arne så kom gerne med et svar
Avatar billede celinder Nybegynder
26. januar 2008 - 23:51 #11
jeg bruger nu den anden metode med at gemme det i en folder.

Gør følgende:

            Dim filepath As String = UploadFile.PostedFile.FileName
            Dim pat As String = "\\(?:.+)\\(.+)\.(.+)"
            Dim r As Regex = New Regex(pat)
            'run
            Dim m2 As Match = r.Match(filepath)
            Dim file_ext As String = m2.Groups(2).Captures(0).ToString()
            Dim filename As String = m2.Groups(1).Captures(0).ToString()
            Dim file As String = filename & "." & file_ext

            'save the file to the server
            UploadFile.PostedFile.SaveAs(Server.MapPath("..\UploadPhoto\") & file)
            '  lblStatus.Text = "File Saved to: " & Server.MapPath(".\") & file

BAre hvis der er en anden der en dag finder dette....

Arne vil du ikke have point ?
Avatar billede karl-koder Nybegynder
26. januar 2008 - 23:52 #12
arne_v >> Jeg mener heller ikke det er en katastrofe, men jeg vedligeholder pt. en stor internet shop hvor vi har lavet nogle test på det, her er der tale om 5000+ produkter med hver 1 lille og 3 store billeder.

Og der er klart forskel i hastigheden på at loade billeder fra database kontra fra disk.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 00:12 #13
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 00:16 #14
Jeg lavede bl.a. en lille test med 25 KB billeder.

Resultatet var:

File (1 threads): 1,9 get per second
File (10 threads): 2,1 get per second
File with web app cache (1 threads): 16,8 get per second
File with web app cache (10 threads): 17,8 get per second
File directly by web server (1 threads): 17,6 get per second
File directly by web server (10 threads): 20,1 get per second
Database (1 threads): 10,7 get per second
Database (10 threads): 11,6 get per second
Database with web app cache (1 threads): 17,1 get per second
Database with web app cache (10 threads): 19,5 get per second