Avatar billede noerager Nybegynder
26. januar 2008 - 11:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Blokere pop under vinduer

Hvordan blokere man specifikke vinduer. Jeg har min IE 7 sat til at blokere for pop upppere. og har installeret ie pro. På trods af det bliver jeg ved med at få nogen reklamer der ligesom ligger sig under den side jeg surfer på. Jeg tror det hedder pop under vinduer. Hvordan blokerer jeg dem.
Avatar billede gurly Praktikant
26. januar 2008 - 14:45 #1
det er nok svært, fordi at når du klikker på "et link" på websiden så har de ligesom bygget 2 funktioner ind i linket, den ene funktion udskifter indholdet af siden så man får fornemmelsen af at man går til en ny side, uden at man dog gør det, det er bare indholdet der skifter, funktion 2 i linket åbner så samtidig en ny side, og den bliver åbnet på helt normal vis, så den bliver ikke blokeret, siden bliver åbnet fra et javascript link hvor de så har brugt
    nytvin.blur();
    window.focus();
dette gør så at det nyåbnede vindue mister fokus (blur) og at fokus lægges over på det oprindelige vindue, derfor kommer det ny åbnede vindue til at ligge omme bag det vindue det blev åbnet fra (pop under)

Da popunder vinduet altså bliver åbnet regulært fra at du har klikket på noget på siden, så bliver det altså ikke blokeret, fordi det er et normal vindue.
Avatar billede gurly Praktikant
26. januar 2008 - 14:50 #2
i min explorer kan jeg klikke
"funktioner / bloker popup vinduer / indstillinger for blokering af popup vinduer"
og i vinduet der så åbner vælges nedderst indstillingen "høj"

så blokeres alle popup popunder vinduer, men så blokerer den også alle andre link der er lavet med javascript, og det er linkne på rigtig mange sider, så det er ikke særligt brugbart
Avatar billede gurly Praktikant
26. januar 2008 - 15:04 #3
altså for at snyde popup stopperne har de gjort følgende >

De har altså et link på siden som du klikker på, linket åbner så et nyt vindue, i linket har de brugt nytvin.blur(); og window.focus();  som gør at det nye vindue mister fokus som lægges over på det oprindelige vindue, så det nye vindue ryger om bag ved, så har de lagt en extre funktion ind i linket, som eksempelvis loader en ny iframe i det oprindelige vindue, dette vindue skifter så indhold, og det giver dig fornemmelsen af at være gået til en ny side, selv om du ikke er det, for dit klik blev brugt til at åbne popunder vinduet.

det er en ganske smart måde, og du kan intet gøre ved det, andet end at du kan blokere for javascript i din browser, men det duer jo ikke i praksis, for der findes vist ikke ret mange websider der ikke indeholder et javascript af en eller anden art, så det er ikke til at undvære
Avatar billede gurly Praktikant
26. januar 2008 - 15:34 #4
Jeg har lavet dig et eksempel, her er det lavet ennu mere simpelt.
linket på siden åbner et nyt vindue, dette åbnes "regulært" så det blokeres ikke, derefter køres javascript nytvin.blur(); og window.focus();
dette gør at nyt vindue smides om bag det oprindelige vindue
som ekstre funktion i linket er så lagt et javascript som skifter url adresse i det oprindelige vindue så det skifter til ny side.

http://www.aelling.lir.dk/public/eksemplar/popunder/
Avatar billede noerager Nybegynder
26. januar 2008 - 15:59 #5
Det vil sige at der korte af det lange er at man kan ikke stoppe den slags links.
Avatar billede gurly Praktikant
26. januar 2008 - 15:59 #6
Jeg vil mene at det burde kunne give dig forståelsen for hvorfor de ikke et til at blokere c",)
Avatar billede gurly Praktikant
26. januar 2008 - 16:00 #7
lige nemlig ja, ikke unden du deaktivere javascript i din brovser, og det er jo ikke til at undvære
Avatar billede gurly Praktikant
26. januar 2008 - 16:03 #8
fordi at det er jo dig selv der åbner vinduet med dit klik på linket, linket er jo faktisk et link til popunder vinduet, at så linket har en funktion 2 som gør at det oprindelige vindue skifter til ny adresse, det kan du ikke gøre noget ved uden at deaktivere javascript, man så kan næsten ingen sider køre jo !