Avatar billede gon Nybegynder
24. januar 2008 - 02:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

At manipulere egne klasser på scenen.

Hejsa.
I mit forsøg på at få lært at bruge Flash på en mere struktureret måde er jeg rendt ind i et problem. Jeg læser til datamatiker på 4. semester, hvis det hjælper med at formulere et svar.

Problemet:
Jeg har en klasse (som nedarver fra movieclip), hvor jeg i konstruktoren tegner noget grafik ud fra givne parametre (2 styk).

Problemet er, at jeg har brug for at se disse objekter i designtime istedet for blot i runtime. Dvs. jeg vil gerne give min klasse parametre og derefter droppe det på scenen for derefter at kunn lave motiontween osv.

Jeg antager at jeg skal have lavet klassen til et komponent - har prøvet.
Jeg kan dog ikke få property inspectoren til at registrere mine properties!

Jeg anvender CS3 og actionscript 3 - jeg håber der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede gon Nybegynder
24. januar 2008 - 02:12 #1
Et link til en gennemgående tutorial kan også sagtens bruges, eller evt. til noget passende litteratur.
Avatar billede andersbro Nybegynder
24. januar 2008 - 07:11 #2
Du kan lave din grafik som et movieclip, der ligger i biblioteket. Giv movieclippet samme klasse i biblioteket, som den klasse du scripter (højreklik -> linkage). Grafikken vil så automatisk være tilgængelig når du laver en instans af klassen.
Avatar billede maqhem Nybegynder
24. januar 2008 - 16:56 #3
Du har ret, du skal lave et komponent. Men det er ikke nogen nem sag, og jeg anbefaler dig i imaginære del af hjernen at forestille dig, hvordan det vil se ud, når din fil er kompileret. For components er noget bavl at lege med. Men hvis du virkelig vil, så...

... here you go: http://www.flashbrighton.org/wordpress/?p=31

Der venter dig et helvede forude, hvis du ikke vender om og vælger en anden løsning. Components er ikke engang for hardcore-gutterne - det er for dem, der ikke har andet at lave, end at bakse med at få lavet alle deres klasser, der extender MovieClip, Sprite eller Shape, om til components. Men jeg vil ikke afholde dig fra at prøve, jeg vil råde dig til at bruge components i flæng, og kun når de er allermest nødvendige.
Avatar billede gon Nybegynder
28. januar 2008 - 20:10 #4
Tak for det.
Smider du lige et svar ?.
I samme vending. Har du et link til information om hvordan en flashplayer loader komponenter (i hvilken rækkefølge den sætter parametre, kalder konstruktorer, tegner komponenten osv).

KJ
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. januar 2008 - 20:25 #5
Det har jeg desværre ikke. Hvad skal du da bruge det til?
Avatar billede gon Nybegynder
28. januar 2008 - 21:57 #6
Jeg finder blot mine trace() kommandoer lidt underlige når jeg tester mine film med komponenter - draw metoderne bliver kaldt en del gange.

Derudover har jeg et problem med en komponent, hvor playeren går i stå efter at sætte den første parameter - selv om den virker på selve scenen.

KJ