Avatar billede jkampmann Nybegynder
23. januar 2008 - 23:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Chat med ASP.NET - siderne

Hej, jeg har overvejet at bygge mine php-systemer om til asp.net, da det skulle være hurtigere (?)

Lige på tidspunktet har jeg en iframe som står og reloader en php-side hvert sekundt, for at tjekke for ting og sager i databasen.

Kan man lave noget smart med ASP.NET, sådan man bruger færre mysql-ressourcer, fremfor at skulle oprette forbindelse til MySQL, opdaterer indhold og lukke forbindelse igen?

I PHP kan jeg hurtigt lurer at det kommer til at bruge abnorme mængder trafik.

Håber på respons.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2008 - 01:10 #1
Jeg vil umiddelbart mene at arkitekturen betyder mere for performance end om den er
implementeret i PHP eller ASP.NET !

De to afgørende faktorer for performance må være:
1) poll versus push
    - browsere der poller efter opdateringer genererer meget store mængder requests
    - server der pusher ud til Java applet eller flash socket er meget mere effektiv
2) memory versus database
    - hvis messages kun er i memory overlever de ikke et server crash og løsningen
      er ikke umiddelbart horisontal skalerbar men performance er fin
    - hvis messages gemmes i database kan man både clustre og håndtere crash, men
      performance er meget dårligere

ASP.NET bruger default connection pool så database connections kan næppe optimeres.

Det tilsvarende i PHP er mysql_pconnect.

Du kan muligvis vinde lidt ved fornuftig brug af cache og ASP.NET har både et Application
objekt, et Cache objekt og nem mulighed for singleton til at implementere det.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
20. februar 2008 - 09:56 #2
Kast svar arne
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2008 - 14:13 #3
kommer her