Avatar billede weevil_dk Nybegynder
23. januar 2008 - 14:17 Der er 7 kommentarer

1 div med 3 divs indeni, der skal stå vandret

Jeg har en div med 3 divs indeni.. de 3 divs skal stå vandret!

Jeg har denne kode

<div id="content"><div id="box1"></div><div id="box2"></div><div id="box3"></div>
</div>

med denne css:
#content {
    position: relative;
    color: #ffffff;
    height: auto;
    width: 760px;
    border: 0px solid #000000;
    background-image: url(../billeder/midt.jpg);
    background-repeat: repeat-y;
    text-align: center;
    padding: 5px 70px
}
#box1 {
    position: relative;
    height: 486px;
    width: 254px;
    border: 0px solid #000000;
    background-image: url(../billeder/el.png);
    background-repeat: no-repeat;
}
#box2 {
    position: relative;
    height: 486px;
    width: 254px;
    border: 0px solid #000000;
    background-image: url(../billeder/vvs.png);
    background-repeat: no-repeat;
}
#box3 {
    position: relative;
    height: 486px;
    width: 254px;
    border: 0px solid #000000;
    background-image: url(../billeder/vinduer.png);
    background-repeat: no-repeat;
}

Umiddelbart har jeg prøvet meget, har prøvet at sætte alle boxene til absolute, fixed og relative, og jeg har brugt float: left og right. Uden held.. :( har også prøvet at sætte <nobr> ind før og efter div elementerne!
Avatar billede softspot Forsker
23. januar 2008 - 14:28 #1
Hvis du bruger float:left er de 3 inderste divs samlede bredde umiddelbart for brede og så ombrydes de (2 på én linie og 1 på næste). De skal kunne være indenfor den bredde du har afsat i containeren. Desuden skal du medtage padding og evt. rammebredde i containeren, samt margin, padding og evt. rammebredde i de indlejrede divs i den samlede bredde.

Jeg ville mene dette burde fungere:

#content {
  position:relative;
  width:760px;
  padding: 5px 70px;
}
#box1 {
  float:left;
  width:250px;
}
#box2 {
  float:left;
  width:250px;
}
#box3 {
  float:left;
  width:250px;
}

Jeg har undladt indstillinger som efter min bedste overbevisning ikke har nogen indflydelse på placeringen af elementerne...
Avatar billede softspot Forsker
23. januar 2008 - 14:31 #2
Hvis du kigger på siden i IE6, skal din DOCTYPE skal i øvrigt indeholde en url til det DTD der definerer reglerne for dokumenttypen. For eksempel:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede weevil_dk Nybegynder
23. januar 2008 - 14:47 #3
hey softspot..

Det virkede fint fint med float:left efter jeg rettede på width. Problemet er bare at den div der hedder content er sat til auto height, og med det samme, jeg ikke definere position: relative på box divsne så hopper de udenom?

Jeg er godt klar over doctype.. :) kopierede kun det relevante ind
Avatar billede softspot Forsker
23. januar 2008 - 15:02 #4
OK, jeg skulle bare være sikker på at det ikke var sådan noget der drillede :)

Hvad sker der så når du sætter position:relative på #box1, -2 og -3?
Avatar billede olebole Juniormester
24. januar 2008 - 00:17 #5
<ole>

.clear {
    clear: both;
    height: 1px;
    overflow: hidden;
}

<div id="content"><div id="box1"></div><div id="box2"></div><div id="box3"></div>
<div class="clear"> </div></div>

/mvh
</bole>
Avatar billede weevil_dk Nybegynder
28. januar 2008 - 10:48 #6
Er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener ole, softspot får alligevel points for et hurtigt svar :)
Avatar billede softspot Forsker
03. april 2008 - 12:29 #7
OK, det var vist et cue til at jeg skulle smide et svar ;-)