Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2008 - 17:45 Der er 1 kommentar

Brug af DB til registrering af tid - Access/BASE - eller mySQL??

Nu er jeg blevet anbefalet af klage min nød her - så det prøver jeg så :-)

Jeg er den lykkelige ejer af en virksomhed, hvor 12 mand stærk står i produktionen og producerer specialinventar, altså projekter. Da jeg overtog virksomheden blev al medgået tid registereret på papir.

Jeg forsøgte mig så med 2 aldrende PC'ere samt 2 store regneark, så alle kunne registrer deres tid på de respektive projekter korrekt. Arket var komplekst, og kun svært muligt at konsolidere.

Så forsøgte jeg mig med 1 PC, fik med møje og besvær (ved hjælp af www) oprettet en formular til Excel vha. VBA (den var svær, jeg kan ikke programmere). Men det lykkedes... Indtil jeg fandt ud af Excel nogle gange - af een eller anden årsag - overskriver givne linier... Timer forsvandt altså! Og mine medarbejdere får ikke deres løn, hvis deres timer ikke bliver registeret...

Jeg fik at vide at Excel er for ustabil, og jeg begyndte derfor et værre natteroderi med at sætte mig ind i BASE(OpenOffice). Jeg kender/kendte hverken til Accesse eller OpenOffice, så det ene kunne vel være ligeså godt som det andet...

For en uge side fik jeg så BASE op at køre på den ene PC derude. Alt er lyserødt, da formularen kosmetisk er den samme som før. Dette er vigtigt da det ikke er alle medarbejderne der har tilvalgt IT i deres liv.

Men det er stadigvæk ikke godt: Medarbejderne indtaster deres timer på den ene PC - den anden er sat op med pivottabeller, så de har et overblik over ugerne, deres registerede tid osv. Det er en god ting, når man går fra papir (der er vel ikke noget som papir :-)) at kunne præsentere hver M/K for en pivottabel, kun med hver sin data pr. ark.

Problemet er nu, at BASE ligesom kun bliver opdateret på netop dén PC hvor DB'en afvikles. Jeg kan altså ikke få opdaterede data over i pivot-tabellen. Og dette er rigtig kritisk fordi vi på kontoret tager status på projekterne i selvsamme pivottabeller. Desuden bruger økonomien også pivottabellerne til at se hvormange timer den enkelte har været på arbejde, og udbetaler løn herefter.

Nu er gode rå dyre. Hvad gør jeg? Hvordan ser en rigtig løsning ud for et (relativt) simpelt problem?? Det eneste de skal indtaste er: personalenummer (dropdown), uge+dag (bruges til løn), projektnummer (de har et arbejdsark), timer og evt. overtid.

Det bliver ikke en løsning, der på nogen måske skal integreres til C5. Det er og bliver en ø-løsning.

Ønske: Det skal være noget jeg selv kan vedligeholde. Og jeg er altså ikke nogen ørn til IT, men jeg har interessen... Jeg ser stadig ideen om en PC til registrering (med en formular som 'forklæde') samt en anden PC til pivottabellen som den ideelle løsning. Hvis data kan tilgås med pivottabel i produktionene, så kan vi også på kontoret. Og vi har brug for dén styring på kontoret...

Jeg har spurgt min IT-leverandør til råds, og han siger mySQL... jeg aner knapt hvad det er, og er bange for en stor og forkromet løsning...

Nogle gode råd? Hvad er det rigtige setup? Det skal bare være simpelt...

Jeg har brug for lidt hurtig input - lige nu er systemet nede, og det holder jo som bekendt ikke længe...

Tak for alle svar ;-)

En god aften til Jer alle...
Mange hilsner fra Jeanette
Avatar billede supertekst Ekspert
22. januar 2008 - 20:58 #1
Har programmeret mange systemer til Microsoft Office (p.t. 2003) - ofte ved integration af de forskellige applicationer - f.eks. at brugergrænsefladen er en formular i Excel/Word og opdatering af data i Access på en server. Brugerbestemte muligheder via deres respektive log-in's - så det skulle være muligt.

At Excel skulle være ustabil - har jeg nu ikke oplevet. Hvis noget forsvinder er det som regel en programmeringsfejl.

Kan evt. kontaktes på: pb@supertekst-it.dk