Avatar billede grube Nybegynder
21. januar 2008 - 16:58 Der er 14 kommentarer

Excel: skjul kolonne med kode

Kan man sætte excel til at skjule en kolonne, vis man så vil have den vist igen skal man indtaste en kode for at få den frem igen ?

Mvh Grube
Avatar billede excelent Ekspert
21. januar 2008 - 17:15 #1
ja
Avatar billede grube Nybegynder
21. januar 2008 - 17:17 #2
Ok lyder godt.

Kunne du forklare mig hvordan man gør ???
Avatar billede excelent Ekspert
21. januar 2008 - 17:17 #3
Hvordan havde du tænkt dig det skal fungere ?
Med en knap i arket eller...?
er det en bestemt kolonne ?
Avatar billede grube Nybegynder
21. januar 2008 - 17:22 #4
har et ark der skal bruges af 2 personer.

Den ene må se Hele arket mens den anden må se hele arket på nær 9 kolonner.

Det drejer sig om 9 kolonner der skal skjules for 1 person.

Måde at gøre skal være så simpel så muligt. måske helst helt uden det kan ses for perosner der kun har et begrænset syn på arket.

Mvh Grube
Avatar billede excelent Ekspert
21. januar 2008 - 17:25 #5
ok prøver at skrue en snedig kode sammen
Havde tænkt mig at der skal dobbeltklikkes et sted i arket
for at give adgang til alle kolonner via adgangskode
Hvilke kolonner drejer desangående om ?
Avatar billede excelent Ekspert
21. januar 2008 - 17:35 #6
Bliver Projektmappen lukket ned inden person med begrænset adgang anvender filen ?

Hvilke kolonner ?
Avatar billede grube Nybegynder
21. januar 2008 - 17:37 #7
Ok det drejer sig om.

D e f g h i J skal skjules.

Jeg er newbie til excel så skal have en remelig idiot sikker beskrivese fra dig hvordan man gør.

Mvh Henrik
Avatar billede grube Nybegynder
21. januar 2008 - 17:38 #8
Ja det bliver lukket.
Avatar billede excelent Ekspert
21. januar 2008 - 18:21 #9
ok start med at markere alle celler der må rettes i (også i de 7 kolonner)
Hvis det er alle celler, markeres alle celler ved klik i den grå boks oppe imellem A og 1
Derefter højreklik på en celle og vælg Formater celler
Vælg fanen Beskyttelse og fjern flueben i "Låst" og "Skjult"
ok
I arket taster du ALT+F11
Dobbeltklik på This Workbook ude til venstre
indsæt følgende kode i vinduet :
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
ActiveSheet.Unprotect
Columns("D:J").EntireColumn.Hidden = True
    ActiveSheet.Protect Password:="grube", DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:= _
        False, AllowFormattingCells:=True, AllowFormattingRows:=True, _
        AllowInsertingColumns:=True, AllowInsertingRows:=True, _
        AllowInsertingHyperlinks:=True, AllowDeletingColumns:=True, _
        AllowDeletingRows:=True, AllowSorting:=True, AllowFiltering:=True, _
        AllowUsingPivotTables:=True
End Sub

ALT+Q bringer dig tilbage i arket
Højreklik på den aktuelle Arkfane og vælg Vis Programkode
indsæt følgende kode i vinduet :
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
On Error GoTo ud
ActiveSheet.Unprotect
Columns("D:J").EntireColumn.Hidden = False
ud:
End Sub

luk og gem projektmappen og åben igen

Du kan ændre Password "grube" i den første kode hvis du vil have et andet.

Denne kode kan skjules hvis det er nødvendigt

Systemet er ikke 100% sikkert, alle koder kan knækkes, men mon ikke det rækker her.
Avatar billede grube Nybegynder
22. januar 2008 - 11:32 #10
Hej igen excelent.

Jeg glemte vis at sige til dig at, det her ark indeholder 8 faneblade. med navnene..

Mandag Tirsdag Onsdag Fredag Lørdag Søndag Opsamlingsark

Det er det samme indholder der er i alle der ark. men ellers virker det fint med koden og det hele skal bare lige have den til at sætte kode på alle arkene..

Mange tak for hjælpen ind til vider.

Mvh Grube.
Avatar billede excelent Ekspert
22. januar 2008 - 19:46 #11
Indsæt denne i Thisworkbook (slet den gamle)

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
Application.ScreenUpdating = False
For Each sh In ThisWorkbook.Sheets
sh.Activate
ActiveSheet.Unprotect
Columns("D:J").EntireColumn.Hidden = True
    ActiveSheet.Protect Password:="grube", DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:= _
        False, AllowFormattingCells:=True, AllowFormattingRows:=True, _
        AllowInsertingColumns:=True, AllowInsertingRows:=True, _
        AllowInsertingHyperlinks:=True, AllowDeletingColumns:=True, _
        AllowDeletingRows:=True, AllowSorting:=True, AllowFiltering:=True, _
        AllowUsingPivotTables:=True
Next
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Denne skal i alle ark's kodemodul (højreklik på fane)

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
On Error GoTo ud
ActiveSheet.Unprotect
Columns("D:J").EntireColumn.Hidden = False
ud:
End Sub
Avatar billede grube Nybegynder
23. januar 2008 - 10:28 #12
Og den kode skal jeg så sætte ind hver gang jeg vil sende arket til hver part ?

For vis jeg først trykker vis. og så vil skjule det igen kan man ikke unden den kode du har lavet, eller har jeg misforstået noget ?

MVh Grube
Avatar billede excelent Ekspert
23. januar 2008 - 16:42 #13
Nej når du har indsat den første kode i Thisworkbook, og den anden ind i alle ark's kodemodul, så gemmer du bare, så skal du ike lave mere ved dem.
Sender du projektmappen et sted, følger koden jo med.
Men hvis du dobbeltklikker for at få de skjulte kolonner frem, så forbliver de åbne indtil du lukker og gemmer.
Men du kan naturligvis godt skjule dem manuelt som normalt hvis der er behov for det.
Men det er jo kun personer som kender koden som kan åbne dem,
med mindre de har lidt VBA kendskab, så kan de jo se kodeord i koden.
Så hvis det er tilfældet, kan koden også skjules, med kodeord.
Avatar billede excelent Ekspert
25. januar 2008 - 14:53 #14
Hvordan går det ?