Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2008 - 00:12 Der er 13 kommentarer

a:active giver mig hoved pine

Jeg har en fast hovedmenu og en dynamisk undermenu. Meningen er at man skal kunne se på et faneblad i toppen hvilke hovedmenu man
besøger - det virker bare ikke - nogen idé om hvad jeg gør galt? ~:]

style.css
#nav { position:absolute; bottom:0px; right:13px; width:100%; padding:0; margin:0; }
#nav ul { margin:0; padding:0; }
#nav ul li { float:right; list-style:none; padding:0; }
#nav ul li a { display:block; width:100px; padding:7px 0; margin:0 1px 0 0; background:url(../images/buttonbg.gif); text-align:center; }
#nav ul li a:hover { bottom:0; background:url(../images/buttonbgover.gif); color:#999999; overflow:auto; }
#nav ul li a:active { width:100px; padding:7px 0; background:url(../images/buttonbgon.gif); text-align:center;  }

index.php
<div id="nav">
<ul>
  <li><a href="index.php?id=6&mainid=6">Side 6</a></li>
  <li><a href="index.php?id=5&mainid=5">Side 5</a></li>
  <li><a href="index.php?id=4&mainid=4">Side 4</a></li>
  <li><a href="index.php?id=3&mainid=3">Side 3</a></li>
  <li><a href="index.php?id=2&mainid=2">Side 2</a></li>
  <li><a href="index.php?id=1&mainid=1">Forside</a></li>
</ul>
</div>
Avatar billede olebole Juniormester
21. januar 2008 - 00:34 #1
<ole>

Det må du scripte dig ud af. Active betyder blot "mens musen er nede på linket".

"The :active pseudo-class applies while an element is being activated by the user. For example, between the times the user presses the mouse button and releases it."
    http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#x35

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
21. januar 2008 - 00:37 #2
På serveren indsætter du et span i menuen ved den aktuelle side - derefter er det bare at style span'et:

<ul>
  <li><a href="index.php?id=6&mainid=6">Side 6</a></li>
  <li><a href="index.php?id=5&mainid=5">Side 5</a></li>
  <li><span>Side 4</span></li>
  <li><a href="index.php?id=3&mainid=3">Side 3</a></li>
  <li><a href="index.php?id=2&mainid=2">Side 2</a></li>
  <li><a href="index.php?id=1&mainid=1">Forside</a></li>
</ul>

- der er jo ikke grund til, der er link til side 4, når du i forvejen står på den  ;o)
Avatar billede sibbelone Nybegynder
21. januar 2008 - 06:42 #3
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2008 - 16:42 #4
Selvom jeg er på side 4 skal der stadig være et link til den - derfor fanebladet i toppen der indikere hvilken hovedmenu man besøger! Nøjagtigt som hovedmenuen i sibelones link http://www.cssplay.co.uk/menus/drop_examples.html - siden er ok, men jeg skal ikke lave drop_examples... ~:]
Avatar billede olebole Juniormester
21. januar 2008 - 17:46 #5
Fanbladet skal være der, men hvorfor skal der dog være et aktivt link til det faneblad, du står på i forvejen? Hvis du insisterer, så kan du sætte en klasse på linket:

<ul>
  <li><a href="index.php?id=6&mainid=6">Side 6</a></li>
  <li><a href="index.php?id=5&mainid=5">Side 5</a></li>
  <li><a class="activeItem" href="index.php?id=4&mainid=4">Side 4</a></li>
  <li><a href="index.php?id=3&mainid=3">Side 3</a></li>
  <li><a href="index.php?id=2&mainid=2">Side 2</a></li>
  <li><a href="index.php?id=1&mainid=1">Forside</a></li>
</ul>
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2008 - 18:31 #6
Ja - ok nu fattede jeg det - selvfølgelig behøber linket ikke at være der, så længe fanebladet er der - men kan nogen vise mig koden, både i .php og .css filrn
Avatar billede olebole Juniormester
21. januar 2008 - 19:26 #7
Hvis du bruger et span, kunne du skrive:

#nav { position:absolute; bottom:0px; right:13px; width:100%; padding:0; margin:0; }
#nav ul { margin:0; padding:0; }
#nav ul li { float:right; list-style:none; padding:0; }
#nav ul li a, #nav ul li span { display:block; width:100px; padding:7px 0; margin:0 1px 0 0; background:url(../images/buttonbg.gif); text-align:center; }
#nav ul li a:hover { bottom:0; background:url(../images/buttonbgover.gif); color:#999999; overflow:auto; }
#nav ul li a:active, #nav ul li span { width:100px; padding:7px 0; background:url(../images/buttonbgon.gif); text-align:center;  }
#nav ul li span {cursor: default}

Hvordan PHP-koden skal se ud, kommer helt anpå, hvad du gør nu - men det må være noget med en if-sætning, der kikker på $_GET["id"] og skriver et link eller et span ud alt efter værdien  :)
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2008 - 16:01 #8
Jeg forstår ikke rigtig dét med <span> - jeg linker jo ikke til andre sider men til forskelligt indhold på samme side...

<div id="nav">
<ul>
  <li><a href="index.php?id=6&mainid=6">Side 6</a></li>
  <li><a href="index.php?id=5&mainid=5">Side 5</a></li>
  <li><a href="index.php?id=4&mainid=4">Side 4</a></li>
  <li><a href="index.php?id=3&mainid=3">Side 3</a></li>
  <li><a href="index.php?id=2&mainid=2">Side 2</a></li>
  <li><a href="index.php?id=1&mainid=1">Side 1</a></li>
</ul>
</div>
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2008 - 16:35 #9
Jeg forstår ikke, hvad det er, du ikke forstår. Jo, du linker for så vidt til forskellige sider - selvom det er det samme dokument med forskelligt indhold ... men det har i øvrigt intet at sige i forhold til brug af span eller ej  :)
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2008 - 16:40 #10
Jo - men skal jeg fjerne linket, eller har jeg totalt misforstået det?

<ul>
  <li><a href="index.php?id=6&mainid=6">Side 6</a></li>
  <li><a href="index.php?id=5&mainid=5">Side 5</a></li>
  <li><span>Side 4</span></li>  <---------
  <li><a href="index.php?id=3&mainid=3">Side 3</a></li>
  <li><a href="index.php?id=2&mainid=2">Side 2</a></li>
  <li><a href="index.php?id=1&mainid=1">Side 1</a></li>
</ul>
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2008 - 17:10 #11
Ja, når brugeren har kaldt dette link:
    index.php?id=4&mainid=4

- er der jo strengt taget ingen grund til at have et link, der blot reloader siden med det samme indhold  :)
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2008 - 18:43 #12
Så opnåede jeg dét jeg ville vha lidt javascript jeg fandt her på siden og et ekstra #activelink i css'en...

However! - hvis eg klikker en undermenu forsvinder markeringen i hovedmenuen og det synes jeg er lidt træls - kan det ændres?

.css
#nav ul li #activelink { width:100px; padding:7px 0; background:url(../images/buttonbgon.gif); text-align:center;  }

JavaScript
if(window.addEventListener)window.addEventListener("load", function(){wload();}, false);
else if(window.attachEvent)window.attachEvent("onload", function(){wload();});

function wload(){
  var links=document.getElementById("nav").getElementsByTagName("a");
  for(i=0,i2=links.length;i<i2;i++){
    if(links[i].href==window.location.href||links[i].href.replace("index.php","")==window.location.href){
      links[i].setAttribute("id","activelink");
      i=i2;
    }
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2008 - 19:45 #13
Ja, hvis man insisterer på at krydse Nilen efter et halvt snapseglas vand, så kan man da også gøres med JavaScript ... men hvorfor dog?