Avatar billede peterpedersen Nybegynder
20. januar 2008 - 22:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Chat i sockets ?

Hmm, jeg har nu lavet en chat med Ajax.. men det er sku noget der rykker i trafikken..

Så kom jeg til at læse om noget sockets da jeg læste en artikel om at hacke et spil :p jeg undersøgte det, og fandt ud af det var virkelig smart...

Men, hvordan pokker bruger det her... Jeg vil lave en chat der fungere med socket.. har læst om sockets til php og set XMLsockets..

Jeg koder PHP, HTML, JAVASCRIPT og AJAX pt.. men somsagt river det i trafikken.. så nogle der muligvis kan hjælpe mig igang med sockets ?

Tusind tak på forhånd (y)
ps. jeg ved at Olebole kan, så nu skal du ikke gemme dig i mørket :)
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
20. januar 2008 - 22:21 #1
I må meget gerne linke til steder hvor jeg kan hente det der skal til for at kunne benytte sockets ;) (for skal der ikke installeres noget på serveren før det kan benyttes ?)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2008 - 22:28 #2
Hvis du vil minimere trafikken, så skal du have:
1) noget client side der kan bruge sockets som f.eks. Java applet eller Flash
  (jeg kender ikke selv noget til Flash, men folk siger at Flash kan)
2) noget server side der kan bruge sockets - der er absolut bedst med en server daemon
  skrevet i C++/Delphi/Java/C# - forskellige web løsninger ASP/PHP/ASP.NET/JSP/CGI er
  ikke optimale - bemærk at man ikke kan smide en server daemon på et web hotel - man skal
  enten selv hoste eller købe en dedikeret server
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
20. januar 2008 - 22:31 #3
well, nu skal vi ikke over i Java, c++ eller lign. For det har ikke lyst til at skulle til at forske i..
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
20. januar 2008 - 22:36 #4
har også i tankerene at bruge det til browser-spil på et tidspunkt, hvor der skal hentes en masse data'er skjult i baggrunden ( hvis man nu modtager nye beskeder eller lign. ) og igen bliver ajax for belastende..
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2008 - 00:03 #5
Du får ikke markant bedre performance uden at skifte fra poll til push.
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
21. januar 2008 - 09:50 #6
Well, det fint nok du fortæller mig det ;)

men.. det var ikke den hjælp jeg søgte. Jeg har nu læst et hel del om sockets med php.. http://dk2.php.net/sockets

men problemet er først, hvordan får jeg dette til at virke ? Når jeg benytter funktioner, så virker de ikke.. Er der noget der skal rette/installeres først ?

og for det andet, så kan jeg ikke få nogen ide om hvordan jeg skal få det til at fungere sammen med mit javascript ;)
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
21. januar 2008 - 09:56 #7
nå, jeg fandt en guide til hvordan man installerede det ;)
http://forum.tufat.com/archive/index.php/t-11505.html

nu mangler jeg bare lide hjælp til hvordan jeg kan få det til at fungere med mit javascript ;) Any who can help ?
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
21. januar 2008 - 21:44 #8
virkelig ingen der kan hjælpe ?
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
21. januar 2008 - 22:23 #9
well .. så nogle der kan forklare hvad sockets er og hvordan det fungere ?
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
21. januar 2008 - 22:33 #10
så som, skal man til at lave et script på serveren der sender det ud til alle der har connected ? eller .. jeg forstår virkelig ikke hvordan sockets fungere ;)
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
21. januar 2008 - 22:36 #11
fx.

en bruger sender en besked til serveren "hej"

skal der så laves et script det sender denne besked videre til det andre der har connected..?

anyways, er ret så skuffet over Eksperten.dk i disse tider.. Man skal vente 2 uger før der er nogle der tager sig sammen og kigger....
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
22. januar 2008 - 21:52 #12
.... utroligt