Avatar billede stiletto78 Nybegynder
20. januar 2008 - 14:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

trådløst webcam uden web long range

hej jeg skal bruge et "webcam" eller lign. type camera som skal kunne forbindes trådløst til min laptop UDEN forbindelse til www. over en afstand på optil 150-200 meter. om muligt gerne infrarødt og så skal det selvfølge ikke koste en bondegård :-))

hvor i alverden findes sådan noget, de sites jeg finder frem til som har noget der ligner, er superdyrt (20k+) udstyr til tyverisikring banker og lign. det må da findes i billigversion.

?

please ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2008 - 17:53 #1
Firmaet Axis er et af de største til den type netværksenheder.

De har f.eks. http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60015&prodid=131805 som kan tilkøbes med et "outdoor kit", hvis der skal ekstra stor antenne på.

Men hvis du samtidig skal have noget der kan se om natten, kommer du op i nærheden af den pris du nævner. Så tror jeg i stedet jeg ville overveje en helt almindelig IR-sensor, som tænder en lampe som supplement.

Axis hjemmeside om nævnte kamera: http://www.axis.com/products/cam_211w/index.htm (pdf dokument: http://www.axis.com/files/datasheet/ds_211w_29388_en_0707_lo.pdf )

De har også en der kan se om natten - men jeg har ikke kunne finde den i de danske butikker: http://www.axis.com/products/cam_207mw/index.htm
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
22. januar 2008 - 12:58 #2
tak for links, jeg har skimmet det igennem og det ser udtil at de alle er online baserede (Ethernet, wireless) måske jeg bare ikke ved helt nok om det tekninske :-/

anyway det jeg leder efter er "trådløst" på samme måde som fx en babyalarm (sender/modtager) bare med billede istedet for lyd.

worst case kunne jeg bare bruge et almindeligt webcam og en 100 lang ledning
men det ville være optimalt hvis det var "trådløst" (altså uden netforbindelse)

det infrarøde HAR jeg løst i dag, med en meget simple løsning (gameldavs ueksponeret film) resultatet er faktisk bedre end et almindeligt billigt infrarødt (web type) cam. :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2008 - 13:32 #3
Nej, så er jeg ikke sikker på hvad du spørger om.

Wireless er jo netop trådløst.

Men er det bare et billedesignal du vil have overført trådløst? - i givet fald er det ret væsentligt at få oplyst, hvilket apparat der skal modtage signalet (BNC, SCART, S-VHS, VGA, DVI o.s.v....) - og så har jeg slet ingen erfaringer.

Du skriver WWW og Online, hvilket begge dele i sammenhængen relaterer til internettet - og det er IKKE nødvendigt med internetforbindelse for at benytte et Wireless kamera. Men du skal have et LAN (lokalt netværk) med en trådløs router, som man kan sætte kameraet på....

Du kunne også prøve at beskrive hele din situation - måske var der helt andre løsninger der kunne bruges?
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
22. januar 2008 - 14:01 #4
ok, beklager den lidt tågede beskrivelse..

helt konkret jeg har båd som familien sejler rundt med omkring grækenland
ofte når vi lægger til gider ungerne ikke at gå fra borde men vi voksne skal typisk ind og handle er registre os, jeg har altid min laptop "på" mig (bruger den til at lave illutsrationer med wacom pad overalt hvor jeg kommer) - jeg ville gerne sætte et kamera op i kahytten så jeg kan se øglerne på min laptop, fx inde fra cafeen eller resturanten..(aldrig mere end max 100m. væk) vi Har en "baby alarm" på så vi kan høre dem hele tiden men vi (nok mest fruen) ville kunne slappe langt bedre af hvis vi også havde billede på.

Der er MEGET sjældent internet forbindelse så det er derfor jeg skriver "trådløst" men alså ikke WiFI i almindelig forstand, setuppet skal være uden forbindelse til www og blot fungere som en sender(webcam) /modtager (min laptop HP pavilion)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2008 - 15:49 #5
:-) Det giver mere mening (og jeg kan lige se det 100 meter lange kabel for mig :-D )

Jeg ved ikke om der er andre brugbare løsninger end webcam´et, men selv om der ikke er internetforbindelse, kan du jo godt oprette forbindelse til kameraet over almindeligt trådløst netværk. Det skal bare være sat rigtigt op.

Forudsætning:

1. Webkamera med WiFi (802.11 trådløs standard)
2. Bærbar PC med WiFi (802.11 trådløs standard)

Da der i dette tilfælde ikke er en DHCP server der kan styre og tildele IP adresser, skal disse sættes manuelt. F.eks. kan Webkameraet sættes til 192.168.45.45, gateway 192.168.45.40 og subnet 255.255.255.0
I så fald kan din PC´s trådløse netkort sættes til 192.168.45.40 (samme som gateway), Gateway 192.168.45.40 (altså samme som IP) og subnet mask 255.255.255.0

Min påstand er så, at du vil have oprettet et lille lokalnetværk mellem Webkameraet og din PC, og du vil så bare skulle gå ind i en internet browser (eller program eller hvad der nu følger med kameraet) og taste kameraets IP adresse ind... - så skulle det virke.

Det er lidt bøvlet, da du skal omkonfigurere dit trådløse netkort på PC´en igen, når du vil på noget "rigtigt" netværk... - men det er da en absolut farbar vej...

Om der findes andre løsninger (f.eks. med en USB-dims i USB porten) ved jeg ikke, men jeg er næsten sikker på at du ikke får lige så lang rækkevidde som med almindeligt trådløst udstyr...
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
22. januar 2008 - 19:02 #6
Webkamera med WiFi, ja det er vist det der er løsningen

de IP' er du skriver er det standarder eller blot for at illustrere ?
forstået på den måde at hvis ovenstående IP'er ikke vil fungere sammen
hvad er så det naturlige næste valg?

tak for hjælpen smid venligst et svar
-  jeg vil straks få fingrene et et wifi cam og pårøve det af :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2008 - 19:41 #7
Ovenstående IP-adresse eksempler kan du sakse direkte, og skulle virke umiddelbart. Det er ikke helt standarder - d.v.s. at 192.168 er standard for "private" netværk. De to sidste tal (segmenter) er til fri afbenyttelse - og "Subnet Mask" sætter os amatører altid til 255.255.255.0, da det åbner for mest (Jo lavere tallene er, jo mindre af netværket kan man se).

Så hvis de nævnte IP-adresser ikke virker, er der noget helt galt...

Jeg kommer til at tænke på, at det trådløse netværk også skal konfigureres. Her er det vigtigt, igen fordi der ikke er en router, at sætte det til typen "AdHoc" eller "Peer-to-Peer".
I praksis skal du under netværksforbindelser højreklikke på dit trådløse netkort, vælge egenskaber, og så gå på fanebladet "Trådløse Netværk". (Fanebladet efter det du sætter IP adressen på).
Her skal du tilføje et netværk, og følgende skal udfyldes identisk med indstillingerne på WiFi Cam´et:

SSID = (giv netværket et navn - f.eks. dit fornavn eller initialer. Her er forskel på store og små bogstaver!)

Netværksgodkendels = WPA-PSK (mest normalt i dag - giver rimelig sikkerhed og funger godt)

Datakryptering = TKIP eller AES. Jeg bruger altid TKIP fordi det er lettest at huske :-) - men der er frit valg...

Netværksnøgle = en eller anden ord/tegnkombination - kunne f.eks. være Østergade56Ærøskøbing. Bare du husker forskel på specialkarakterer og store/små bogstaver.

Og sidst, men bestemt ikke mindst, er det ultravigtigt at hakke af i "Dette er et netværk, hvor computere har direkte forbindelse til hinanden. Der bliver ikke brugt trådløse adgangspunkter". Det er nemlig her du fortæller at du ikke har en router, men søger direkte efter andre trådløse enheder med samme netkonfiguration.

Det gjorde så lige projektet en smule mere besværligt - men ovenstående skal kun laves en gang, og hvis du har en lille smule trådløs øvelse, skulle der ikke være nogen problemer...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. januar 2008 - 19:42 #8
:-) Og det var så ikke et svar...
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
23. januar 2008 - 19:57 #9
tak, ja dt lyder ikke ligefrem som plug and play :-))
jeg giver den et skud ;-)
tak for hele!