Avatar billede bned1232 Nybegynder
19. januar 2008 - 20:27 Der er 4 kommentarer

Problemer med at lave topmenu i CSS

Hej

Jeg har et site, der er lavet i CSS, altså opbygget med divs og
ikke tabeller. Jeg har imidlertid problemer med at lave en
topmenu. Den skal have en fast bredde på 800px. Linkene skal stå
ved siden af hinanden på en linje.

Det skal være sådan, at det første link på linjen altid er
placeret 5px fra venstrekanten, mens det sidste link altid er
placeret 5px fra højrekanten.

Det vil være forskelligt over tid, hvor mange links der er i
topmenuen, men der skal altid være 5px til venstre- og
højrekanten. Dette betyder i praksis, at bredden af mellemrummet
mellem de enkelte links varierer, alt efter hvor mange links, der
er.

Hvordan gør man det?

P.S: Site ligger i et CMS-system, så jeg kan ikke bruge en
løsning, hvor man skal ind og rette i CSS'en, hvergang man
fjerner eller opretter et link til, noget.

Håber I kan hjælpe mig

mvh

Bo
Avatar billede olebole Juniormester
19. januar 2008 - 23:21 #1
<ole>

Dit site er ikke lavet i CSS. Div og span har ikke mere med CSS at gøre end tabeller har. Dit site er lavet i HTML, som er stylet med CSS, og du har ikke brugt tabeller - men det er noget helt andet  ;o)

Der findes ikke i HTML/CSS en måde at fordele elementer over en bestemt bredde. Du kunne gøre det med en tabel, men ikke uden

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
19. januar 2008 - 23:21 #2
- og du undgår derfor ikke at rette din CSS, hvergang du opretter et nyt link
Avatar billede roenving Novice
20. januar 2008 - 23:54 #3
-- medmindre du indsætter det som tabel-celler, hvor du f.eks. bruger en border:0 5px; på tabel-cellerne og en border-collapse:collapse; på selve tabellen !-)
Avatar billede bned1232 Nybegynder
14. februar 2008 - 14:05 #4
Tak for svarete. Det er også den konklusion jeg er nået frem til