Avatar billede gubien Nybegynder
18. januar 2008 - 12:21 Der er 4 kommentarer

Gennemløbe MySQL tabel og slette/indsætte række.

Hej Allesammen

Jeg sidder og vil lave noget test-halløj, hvor brugeren kan taste f.eks et ord ind. Der skal så gennemløbes en tabel for at se om ordet eksistere der i denne tabel. Og indsætte ordet såfrem det ikke gør.

Dertil skal der også være noget som kan slette ordet fra tabellen igen.

Men hvordan gennemløbes sådanne tabeller?

Ps. Jeg har ikke HELT vildt styr på PHP. Jeg er stadig ret ny.

MVH
Avatar billede mcardle Nybegynder
18. januar 2008 - 13:08 #1
$hentOrd = mysql_query("SELECT ord FROM tabel WHERE ord='$ord'");

if(mysql_num_rows($hentOrd) != 1){
  mysql_query("INSERT INTO tabel(ord) VALUES($ord)");
}

Du kan bruge det her

//mcardle
Avatar billede mcardle Nybegynder
18. januar 2008 - 13:08 #2
Det samme princip gælder, hvis du vil slette et eller andet.

//mcardle
Avatar billede gubien Nybegynder
20. januar 2008 - 09:10 #3
Tak skal du have det virkede perfekt. Har du en idé om hvordan det kan laves med 2 radioknapper?

Så man selv kan vælge radionap tilføj/slet og den så tjekker inden om ordet eksistere i databasen?

Btw, opret svar og igen tak for hjælpen :)

Mvh
Avatar billede mcardle Nybegynder
21. januar 2008 - 08:40 #4
Her er der et svar.

Hvis du laver dine 2 radio-buttons

<form action='next_page.php' method='post'>
  Slet <input type='radio' name='action' value='delete' />
  Indsæt <input type='radio' name='action' value='insert' />
</form>

next_page.php

<?php
$action = $_POST["action"];
if($action == "delete"){
  mysql_query("DELETE FROM tabel WHERE ord='$ord'") or die(mysql_error());
}
else{
  mysql_query("INSERT INTO tabel(ord) VALUES($ord)");
}
?>

P.S. Du skal vide om ordene er i databasen i forvejen.