Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
18. januar 2008 - 10:17 Der er 7 kommentarer

INSERT INTO problem i tabel med Autonummerering

Kære Access klogskab

Hvis jeg ønsker at oprette data i en tabel hvor tabelen har en primærnøgle som er angivet med autonummerering, hvordan klares dette i INSERT INTO kommandoren struktur? På en eller anden måde skal det felt med Autonummereringen aktiveres uden der skrives i det, hvordan klares dette?

Mvh.

Morten
Avatar billede claus66 Nybegynder
18. januar 2008 - 10:40 #1
Undlad autonumber-feltet i din INSERT-sætning - det sker helt af sig selv.
Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
18. januar 2008 - 10:56 #2
Hej Claus

Problemet er at mængden af felter i tablen skal stemmer overens med mængden INSERT INTO felter. Ellers kommer der en feljmelding der siger at der uoverenstemmelse mellem tabel og INSERT kommandoen. så skal jeg helt undlade Feltet i INSERT eller insætte et blankt felt eller hvordan?
Avatar billede claus66 Nybegynder
18. januar 2008 - 11:11 #3
Angiv hvilket felt du indsætter data i ved:
INSERT INTO tabel1(col1,col2) VALUES (val1,val2)
Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
18. januar 2008 - 11:27 #4
Jeg forstår desværre helt ikke dit svar!

Hvis INSERT INTO kommandoen skal indeholde samme antal kolonner som der er i respektive tabel, hvordan kan jeg så omgås Autonummereringsfeltet i tabelen?
Kan jeg helt undlade at refere til Autonummereringstabelen i INSERT INTO kommandoen hvis jeg i kommandoen refere specifikt til hvilke kolloner der i tablelen der skal skrives i?
Som jeg gør nu, refere jeg kun til den tabel der skal sættes data i, ikke specifikt hvilke kolloner i tabelen, er det her fejlen ligger?

Mvh.

Morten
Avatar billede claus66 Nybegynder
18. januar 2008 - 12:07 #5
Du behøver kun at sætte data ind i de felter hvor værdi er krævet. Du angiver de kolonner der skal have en værdi indsat ved ...(col1,col2). Col1 er navnet på feltet.
Ex:
tabel1
id:autonumber
fornavn:text
mellemnavn:text
efternavn:text

INSERT INTO tabel1(fornavn,efternavn) VALUES ("Harald","Blåtand")
Avatar billede haraldblaatand Nybegynder
18. januar 2008 - 12:15 #6
Okay! Et sidste afklarende spørgsmål, hvordan ser det ud i praksis. Jeg er rimelig grøn i access og er ikke helt med på hvornrå man bruger "" [] && osv.

Hvis jeg vil indsætte i FilmID i kolonnen Film i tabelen tblMemory ser der så ud som:
strSQL2 = "INSERT INTO tblMemory (" & Film & ") VALUES (" & FilmID & ")"

Kan du gennemskue det, eller hvordan? :-)

Mvh

Morten
Avatar billede claus66 Nybegynder
18. januar 2008 - 12:19 #7
strSQL2 = "INSERT INTO tblMemory (Film) VALUES (" & FilmID & ")"