Avatar billede mestersimon Nybegynder
16. januar 2008 - 23:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af side til ASP

Kære eksperter.

Er ved at ombygge min side, den er pt. bygget op med en standard index fil med en bottom.html og en top.html og der er desuden META Keywords + description på både index, bottom & top.
Top.html har nogle links der vises i bottom.html

Ideen med ombygningen er at gøre den mere spiselig for søgemaskiner.
*Er det rigtigt forstået at et index.html med frameset til bottom og top ikke er optimalt i henhold til søgemaskiner ?

<frameset cols="*" rows="118,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
  <frame src="top.html" name="top" scrolling="no" />
  <frame src="bottom.html" name="bottom" scrolling="auto" />
</frameset>

Vil gerne have omskrevet den til asp, har i nogle idéer til koden ?

Er det noget a la
<body>
<p><!--#include file="top.html"--></p>
<p><!--#include file="bottom.html"--></p>

</body>

jeg er ude i ?
Avatar billede keysersoze Guru
16. januar 2008 - 23:30 #1
Korrekt - frames er ikke særlig hensigtsmæssige hverken over for søgemaskiner eller brugervenlighed generelt.

En asp-løsning hvor du kan styre både en skabelon, samt meta/title; http://www.eksperten.dk/artikler/1161
Avatar billede fiasko Nybegynder
16. januar 2008 - 23:31 #2
Hej, ja det vil det nemlig lige præcis. Men hvorfor vil du køre med frames? Det er jo oldnordisk ;)
Avatar billede mestersimon Nybegynder
16. januar 2008 - 23:40 #3
Tingen er den at min top.html har et søgefelt bygget op således
                <form name="keywords" id="keywords" action="(tænkt eks.)http://google.com/search.asp?query=" target="bottom">
<input type="text" name="ihq" id="felt1" class="input" value="Keywords"  onclick="if (this.value == 'Keywords') { this.value = ''; }"
onblur="if (this.value == '') { this.value = 'Keywords'; }">

Så når man skriver noget i søgefeltet i top.html peger den ned på bottom.html. Derfor jeg bruger frames nu.

Er der en anden måde at omgås dette ?
Tak for inputs so far
Avatar billede fiasko Nybegynder
16. januar 2008 - 23:47 #4
jamen hvorfor skal du have keyword sendt rundt til hele din side istedet for bare ét sted ? Altså du belaster jo siden unødigt. Har du to ens søgemaskiner ?
Avatar billede fiasko Nybegynder
17. januar 2008 - 00:03 #5
Istedet for at køre med frames kan du have din top.html i f.eks. top.asp. denne indeholdende:
<head><title>

top.asp (den øverste frame)
<table><tr><td>Her er der f.eks. hjemmesiden logo, søge maskine osv.</td></tr></table>
Din menu kan muligvis også stå her.

Bottom.asp (sv.t. nederste frame)
<table><tr><td>Her kan f.eks. stå copyright osv</td></tr></table>

Nu kan du ved at gøre følgende i default.asp implimentere siden således at du kun skal redigere denne for at lave en ny side. F.eks. redigere fra default.asp -> nyheder.asp -> kontaktinfo.asp

Default.asp:
<!-- #include file="top.asp" -->
<table><tr><td>
Her står alt andet info på siden. Nyheder, osv. Flere tabeller etc. altså alt andet info som skal være på siden ud over top og bottom.asp. Dette svarer til din mainframe. Det bliver pænere, og flere browsere kan se siden.
<!-- #include file="bottom.asp" -->

håber du kan bruge dette. Det er kun et kort svar ifht. mulighederne med asp. Du kan senere hen samle top.asp og bottom.asp i én fil f.eks. common.asp. Her kan du gemme koderne for top.asp og bottom.asp i en function() <--- prøv evt. at google "function() ASP". Så kan du måske læse dig frem til hvad du har muligheder for.
Avatar billede mestersimon Nybegynder
17. januar 2008 - 00:21 #6
@fiasko
kan jeg få dig til at tage et kig på http://enjoytorrent.2mt.dk

Det er mit setup i en tidlig fase. Som du kan se skal man skrive søgeord i topbaren og resultatet fremkommer så i en ekstern side i bottom.

Den tidligere post af 00.03.027 kan den løse det problem ?

PFT
Avatar billede keysersoze Guru
17. januar 2008 - 07:48 #7
Hvis du skal vise data fra et andet site end dit eget er du under alle omstændigheder nødt til at finde på en alternativ løsning - fx popup, iframe eller lignende og så vil en løsning som vi er kommet med ikke nødvendigvis kunne passe ind.
Avatar billede keysersoze Guru
17. januar 2008 - 09:03 #8
fiasko >> har ikke mulighed for at kommenterer på kommentarer til artikler så det må blive her i stedet. Grunden til at der ikke er hverken flere funktioner eller parametre er for at gøre eksemplet så simpelt som muligt - flere funktioner er ikke nødvendigt i en grundopbygning og parametrene er også hvad jeg vil betegne som de absolut minimum nødvendige, men der bliver jo lagt op til at der let kan lægges flere på. Om man så vælger at lave en layout.asp eller common.asp gør ingen forskel - bare man selv har styr på det og jeg foretrækker en fil udelukkende til design og ved siden af så en function.asp

Med hensyn til søgeoptimering skal værdierne netop være variable - forestil dig et site om dyr, en artikel om fugle bør hedder noget med fugle i title ligesom meta skal afspejle det der står på siden og en artikel om hunde bør afspejle lige præcis den side og kan næppe beskrives på samme måde som artiklen om fugle så derfør ændrer vi title til at indeholde noget med hunde og tilsvarende i meta. Om vi så henter disse parametre fra en database, en xml-fil eller hardcoder det ind i vores kald til startPage gør ingen forskel - det der afgør det er alene hvordan sidens struktur er, fx er en kontakt-side som oftest en statisk side hvorfor vi hardcoder det ind i kaldet hvorimod en side der dynamisk viser artikler formentlig vil hente informationerne fra en database. Grunden til at vi overfører det fremfor at lave en select i functionen er for at spare ressourcer.
Avatar billede fiasko Nybegynder
17. januar 2008 - 11:22 #9
@ Keyser

Tak for dit svar. Det egentlig fordi jeg ikke før har brugt meta. (har kun lavet små hjemmesider) og er først nu begyndt at have styr på funktionerne. Kender du et sted hvor jeg kan læse om meta indholdet?
Avatar billede keysersoze Guru
17. januar 2008 - 18:44 #10
gætter på at der står lidt i nogle af bufferzones artikler her på eksperten. Må jeg spørge hvad der er grunden til en ret middel karakter af artiklen - fortæller den for lidt, er der fejl eller?
Avatar billede mestersimon Nybegynder
06. februar 2008 - 01:38 #11
lukket.
skriv hvis kommentarer