Avatar billede rodding Juniormester
16. januar 2008 - 20:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

sql - vælg en record pr. medarb

jeg har en tabel med oplysninger om medarbejdere. Der ligger flere versioner af oplysninger pr. medarbejder(altså flere records pr. medarb.
Hvordan laver jeg et udtræk der viser medarbejderne repræsenteret ved den record der har seneste versionsnr.

felter: arbnr, version, felt1...12
Avatar billede rodding Juniormester
16. januar 2008 - 20:15 #1
det er en db2 database, hvis det har betydning
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2008 - 20:30 #2
Proev:

SELECT * FROM tabel t1 WHERE version = (SELECT MAX(version) FROM tabel t2 WHERE t2.arbnr=t1.arbnr)
Avatar billede rodding Juniormester
16. januar 2008 - 21:04 #3
beklager, der var lige en mangel ved mit spørgsmål.

det er ikke alle medarb der har samme version, altså nogle er kommet til version 4 mens andre kun er kommet til version 2
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2008 - 21:07 #4
Proev den SQL alligevel (der er en WHERE paa sub selecten) !
Avatar billede rodding Juniormester
16. januar 2008 - 22:04 #5
Du har jo fuldstændig ret, - mange tak.

Læg et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2008 - 22:11 #6
kommer her
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2008 - 22:30 #7
Metoden performer naeppe godt ved meget store data maengder (millioner af raekker).

Jeg kan imidlertid ikke umiddelbart komme i tanke om en bedre metode med den givne tabel struktur).