Avatar billede michaelschimidt Nybegynder
16. januar 2008 - 18:14 Der er 3 kommentarer

Et lille Access/ SQL spørgsmål, som jeg håber du kan svare på

Jeg er ved at lave en række opgaver, men der er to, som jeg har lidt svært ved. Jeg håber du vil hjælpe.
1. Jeg skal udvælge fejlprocenten af den totale produktion pr. år fordelt på fejltype og år.
Jeg har disse tabeller:
PRODUKTON
Produktnr
Dato
Procesnr
Antal

FEJLDATA
Produktnr
Dato
Procesnr
Fejlnr
Antalfejl

FEJLTYPER
Fejlnr
Fnavn

Jeg har også andre tabeller, men mener at disse bør være nok.
Hvordan vil SQL koden se ud?
Jeg har lavet år og fejlprocent samt År fejltype og antalfejl, men den sidste denne opgave volder problemer.

Mit andet problem er samme opgave, men hvor fejlprocenten skal fordeles på fejltype og år, som pivottabel. Hvordan ser SQL koden ud?

Håber meget der er en der kan hjælpe hurtigst muligt

Mvh Michael
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2008 - 10:58 #1
Lav 2 forespørgsler:

FejlPrAar:
SELECT Format([Dato],"yyyy") AS Aar, FejlTyper.Fnavn, Sum(FejlData.AntalFejl) AS SumOfAntalFejl
FROM Produktion INNER JOIN (FejlTyper INNER JOIN FejlData ON FejlTyper.FejlNr = FejlData.FejlNr) ON Produktion.ProcesNr = FejlData.ProcesNr
GROUP BY Format([Dato],"yyyy"), FejlTyper.Fnavn;

ProduktionPrAar:
SELECT Format([Dato],"yyyy") AS Aar, Sum(Produktion.Antal) AS SumOfAntal
FROM Produktion
GROUP BY Format([Dato],"yyyy");

og så kan du lave forespørgslen:

FejlProcenterPrAar:
SELECT FejlPrAar.Aar, FejlPrAar.Fnavn, ([sumofantalfejl]/[sumofantal]*100) AS FejlProcent
FROM FejlPrAar INNER JOIN ProduktionPrAar ON FejlPrAar.Aar = ProduktionPrAar.Aar;

Så åbner laver du en ny formular og bruger FejlProcenterPrAar som kilde. Du vælger alle 3 felter og placerer dem vilkårligt på din formular og går i PivotDiagram Visning. Så indsæt FejlProcent som datafelt lige over grafen, højreklik og find frem til sum. Så smider du aar ned på x linien og derefter Fnavn. Herefter udfylder du titel tekster, vælger egenskaber og får en overskrift frem, hvis der ikke er en og til sidst går du i vis/placeringsområder og vælger dette fra. Så tilbage i designvisning og egenskaber og sæt visning til PivotDiagram!~)
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2008 - 10:59 #2
Diagrammet kan så indsættes, som man ville med en underformular...
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2008 - 07:42 #3
Jeg fandt lige det eksempel, jeg havde lavet, det kan du lige så godt få!~)

http://www.spgprogramming.com/access/Eksperten/spm815014.mdb