Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
15. januar 2008 - 21:16 Der er 11 kommentarer

hjælp til Solver / Goas Seek

Hej,
jeg har følgende opgave som skal udregnes, har squ prøvet alt synes jeg, men hver gang ændrer den kun på afsætning og ikke prisen?

pris afsætningsfunk. 1000 - 1,5X
faste omk. 40000
variable 0-150 stk - 250 dkk
over 150 stk, 310 dkk
max 450 stk

håber der er en der kan sætte det ind i Excel og få det til at virke, så både pris og afsætning ændres, afsætning skal være i hele stk.
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
15. januar 2008 - 21:53 #1
Hejsa

Jeg vil mene at årsagen til at du ike kan finde et resultat, skyldes at du ikke har regnet vidre, inden du har tastet ind i excel arket.

For at kunne bruge målsøgning, skal man taste en værdi ind, den skal finde. Når man samtidig taler prismængde, vil det være smartes at "omforme" de oplysninger du har fået opggivet til noget som skal give 0.

Hvis du ser i din erhvervsøkonomi, som jeg gætter på du har ud fra opgaven. Vil du kunne læse lidt om pris/mængde optimering. Nu er det lidt siden jeg selv har læst, så kan ikke huske de rigtige termer, men prøver mig frem :o)

Grundlæggende, så går det ud på at se hvor dit db er størst. Det vil sige hvor indtægter minus omkostninger er størst.

Du finder dine intægter ved at sige styk * pris afsætningsfunktion. Det giver dig 1000x -1,5x^2

Din omkostninger findes som enten -40.000 - 250 * stk (hvis det er mindre end 150 stk, og -40.000 - 310 * stk, hvis det er mellem 150 og 450

Det giver os to funktioner,
1000x -1,5x^2 - (40.000 + 250 * stk)
1000x -1,5x^2 - (40.000 + 310 * stk)

Dette er en parrabel, hvis man skal finde toppunktet, skal man differencere, og så finde hvilken, værdi der giver 0. Og det var jo lige sådan en funktion, vi gerne ville have frem, således at vi kan bruge målsøgning.

Når man differeciere funktionerne, giver det os
750 - 3x
690 - 3x

Det er egentlig disse to som du skal "regne" på.
Hvis i A1 i et regneark taster formlen =750-3*b1
så starter du målsøgning, her vælger du a1 i "angiv målcelle", og 0 i "til værdi" og b1 i "ved ændring af celle"

Så burde den regne dig frem til 250, da dette ligger ud for intervallet, hvor der var en variable omkostninge på 250, kan du ikke bruge denne. I a1 taster du i stedet formlen =690-3*b1 og starte målsøgning igen og du får resultatet 330. som er det optimale stk antal for din prismængdefunktion

Håber det gav lidt mening :o)

Ellers spørg bare
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
15. januar 2008 - 22:04 #2
Hej,
super mange tak for et godt svar, jeg må desværre indrømme at jeg var for hurtig til at skrive spørgsmålet, fik ikke det endelig spørgsmål med... beklager, håber du kan hjælpe med det her:
har fundet frem til løsningen på størst DB er, 230 stk, pris på 665 dkk. men det endelig spørgsmål gik ud på at finde den nøjagtige afsætning der giver 30000 i DB?
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
15. januar 2008 - 22:26 #3
Det var så lidt :)

Se det sprøgsmål, ligner meget mere et målsøgningsspørgsmål.

Nu ved jeg ikke hvor fint det skal skrives op, men det som må give dig problemet, er måske det knæk som der i variable omkostninger?

Hvis vi antaer at du i a1 har stykantal, det er altså denne celle som målsøgning skal ændre. Så ville jeg i b1 lave en formel består af indtjeningen frattrukket udgiften.

Indtægten må være 1000* a1 -1,5 * a1^2 (som tidligere skrevet, blot med x i stedet for a1)
udgiften er enten -40000 - 250 * a1 eller -40000-310 * a1. Her kan vi bruge en hvis formel, således at udgiften kan skrives som - 40000 - Hvis(a1<150;250;310)*a1 (her er der så ikke taget højde for hvis det giver et stk. på mere end det tilladte, det må du selv forholde dig til ;o) )

Hvis man sammen skriver det til en formel, skal du i b1 skrive formlem = 1000* a1 -1,5 * a1^2 -( 40000 + Hvis(a1<150;250;310)*a1)

Det burde give dig et resultat (men det bliver ikke et heltal...)

Mon det kan bruges?
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. januar 2008 - 07:40 #4
Til helpwantedfast: Var det ikke en ide at afslutte dine andre spm. i dette forum, inden du kommer med et nyt ?
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
16. januar 2008 - 13:47 #5
Hej Jlemming, har lukket alle gamle spørgsmål, dme der er åben er dem jeg ikk har fået svar på??

Juhlemanden - jeg har prøvet at indsætte den formel i et nyt excel ark, men formlen skriver fejl, (#name?)
hvis jeg for den til at virke, hvordan får jeg så målsøger til at finde 30000 i DB?
Skal prisen ikke også med?
takker
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. januar 2008 - 14:00 #6
Såvidt jeg kan se stå de stadigvæk åben, eller venter på dit respons !!!, sig til, hvis jeg tager fejl.
bla:
http://www.eksperten.dk/spm/813663

Der er ikke noget mere træls end at man har brugt sin fritid, uden man får respons på det
Avatar billede excelent Ekspert
16. januar 2008 - 14:54 #7
Er helt enig med ilemming vdr. åbne spørgsmål

Hvis denne ikke er løst, så kan du jo blot sige til
så jeg som svarer ved hvor vi står.

http://www.eksperten.dk/spm/812738
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
16. januar 2008 - 16:28 #8
Ja forstår godt det er træls... begge er aceepteret nu, beklager
Avatar billede jlemming Nybegynder
16. januar 2008 - 16:45 #9
Ikke for at være efter dig :-), men kunne de sidste 2 ikke også godt lukkes nu man er igang ?

Hvis ikke du synes der er kommet et tilfreds svar, er du jo velkommen til selv at ligge et svar, og acceptere dig selv!

http://www.eksperten.dk/spm/812739

http://www.eksperten.dk/spm/812737
Avatar billede juhlemanden Nybegynder
17. januar 2008 - 13:45 #10
Det er ser ud til at du bruger en engelsk-sproget version af excel?

Du skal derfor lige rette til i formlen, så den er "engelsk". det må være således:
=1000* a1 -1,5 * a1^2 -( 40000 + if(a1<150;250;310)*a1)

Du spørger til om prisen ikke skal med, jamen den er jo med i ovenstående formel. Som skrevet i de to foregående indlæg, jeg har lavet:
Prisfunktionen er : 1000-1,5*styk
Når du så skal finde din indtægt, gange du jo styk med prisen, med andre ord:
styk * (1000-1,5*styk)
som også giver os
1000*styk - 1,5 *styk^2
og da du har skrevet styk antalet i a1, så bliver intægten 1000*a1 - 1,5 *a1^2, og her i er prisen jo...

håber det gav lidt mere mening?
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
19. januar 2008 - 13:20 #11
Hej, ja det giver mening nu - tak
Men jeg får formlen til at give fejl?
=1000* a1 -1,5 * a1^2 -( 40000 + if(a1<150;250;310)*a1)