Avatar billede italy-man Nybegynder
14. januar 2008 - 23:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nyt bundkort vil ikke vise DVD drevet?

Til info:

a) jeg skriver fra en bærbar
b) har efter utallige gennemlæsninger på sitet her, samt andre lignende forums endnu ikke fundet et svar jeg kunne bruge for at komme videre ...

Har indkøbt nyt bundkort (ASUS P5K SE) samt et par andre hardware til en opgradering af min stationære pc.

Efter at have samlet hardwaren installerede jeg XP Home på den nyindkøbte SATA harddisk. Det så ud til at fungere og jeg lade andet software og driver ind efterfølgende.

(Det er en OEM version, som jeg har indkøbt originalt til mit gamle bundkort - ved godt at OEM kun virke til første bundkort den bliver installeret på)

Men da jeg kun havde en CD brænder samt et DVD drev (kun læse) indkøbte jeg dagen efter en SONY DVD brænder og installerede den efterfølgende. Men nu kunne jeg pludselig ikke se drevet under "Denne computer" og heller ikke under "Enhedshåndtering".

Jeg genstartede og tjekkede BIOS'en og inde under boot priority kunne den se (nævnt i vilkårlig rækkefølge),

a) Harddisk
b) Diskettedrev (selvom det reelt ikke er sat til bundkortet)
c) ATAPI CD-rom drev

Ude igen på skrivebordet kunne jeg til trods for nævnte stadigvæk ikke se DVD brænderen under "Denne computer" ej heller under "Enhedshåndtering".

Jeg har også forsøgt at udskifte DVD brænder og sætte begge de to andre drev (CD-rom brænder samt en DVD læser), men uden resultatet er ændret; ingen drev synlig under de beskrevede steder.

Jeg har IDE kablet i bundkortet med den blå ende, og den sorte til drevet. Hvad gør jeg forkert her?

Sammen med DVD brænderen købte jeg en ekstra harddisk, som jeg faktisk har sat til bundkortet, og slået den anden fra (hvor XP Home ligger på), for derved at tvinge en ny installation igennem. Men det er jo lidt svært at gennemføre når systemet ikke kan finde et DVD/CD drev som er sat til, og både kan åbne og lukke ... men ej læse. (forsøgt med alle tre drev jeg har til råddighed.

:((

Kom frisk med jeres bemærkninger og forhåbenlige brugbar svar.

Pft.
Italy-man
15. januar 2008 - 00:03 #1
15. januar 2008 - 00:06 #2
Velkommen til Eksperten.dk
Generelt -> http://expfaq.dk/
Avatar billede cyruzq Nybegynder
15. januar 2008 - 07:46 #3
Det forekommer at man på de nye bundkort skal slå ATA IDE til i BIOS da de idag gøre SATA som standart..

dette gør du under drives i BIOS .. og så er IDE porten ikke " On " som standart.. der skal du kigge hvad port/slot nummer den har ( Stå med småt på bundkortet )
og slå den til i BIOS
Avatar billede italy-man Nybegynder
15. januar 2008 - 20:38 #4
Vedr Karise svar, så har jeg forsøgt linket du henviser til, da jeg havde den anden harddisk sat til. Men det virkede ikke. Nu har jeg sat den anden nye harddisk til for at at begynde på en frisk med ny instalation af operativ systemet. Når strømmen slåes til, når den kun til lige efter boot'ingen, så kommer følgende meddelse frem: "reboot and select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" ... og det kan jeg så gøre et utal af gange.

Vedr svar fra "cyrugz", så har jeg nu været igennem samtlige menuer/undermenuer inde i BIOS'en, men kan intet finde som har relevans eller lign. til at slå ATA IDE til derinde.

Jeg er i vildrede ... vil jo blot have det nye gear til at fungere igen  :(

Ingen som har en bedre ide hvordan hulen jeg kommer videre med mit pc-liv?
15. januar 2008 - 21:46 #5
... men gik denne omgang af instalationen OK ? Til du havde strømmen af -> på ?
Eller hvordan skal det forståes ?
Avatar billede italy-man Nybegynder
15. januar 2008 - 21:59 #6
Nej drevet vil stadigvæk ikke virker korrekt. Forstået på den måde, at det kan sagten åbne og lukke, men når jeg tænder computeren, så kan den ikke boote fra DVD drevet (eller CD-rom brænderen for den sags skyld).

Jeg har jo sat en helt ny SATA harddisk i, for at få installeret en ny omgang XP Home. Inde i BIOS står der at det er en ATAPI CR-rom, - jeg ved ikke om det er et problem i sig selv ...

Til info skal det siges, at jeg her til aften har snakket med en ven omkring mit problem, og han nævnte at der inde i BIOS skulle være synligt både "nord broen" samt "syd broen" ... Men jeg kan altså kun se "nord broen" under Advance -> Chipset -> North bridge configuration ...

Kan der mon være noget galt med bundkortet så?
Avatar billede italy-man Nybegynder
22. januar 2008 - 22:08 #7
Problemet er løst. Efter en test hos forretningen som jeg købte det fra, viste det sig at være defekt. Men ikke nok med det, de kom også til at kortsluttet bundkortet efterfølgende ...

Et nyt sat i, og alt kører som det skal.

Jubiiiii ....  ;)