Avatar billede jind Nybegynder
14. januar 2008 - 19:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra NSF til Access

Er der nogen der har en smart metode til det?
Jeg har ikke lotus Notes intalleret, men kan man ikke tilgå den via Access og ODBC?
Avatar billede jogii Nybegynder
14. januar 2008 - 23:00 #1
Nej, desværre kan man ikke bare hente data uden at have Notes installeret.
Den nemmeste måde er at installere en Notes-klient (kan downloaded hos IBM Lotus i en 90 dages prøveversion).
Derudover kræves en bruger-id, hvilket svarer til et Dankort i forhold til en bank, specielt hvis data ligger på en Lotus Domino server. Hvis data ligger "lokalt" via filsystemet, så behøver du ikke have en "godkendt" ID-fil.

Når Notes er installeret, så kan du kalde Notes via COM. Men det kræver at du derudover kender Notes's data- og objektstruktur.

Derudover kan du installere NotesSQL, som er en wrapper man installerer ovenpå Notes, så man kan anvende ODBC.
Avatar billede jind Nybegynder
15. januar 2008 - 07:49 #2
Dataene ligger lokalt - tror jeg. Jeg kan ihvertfald se NSF-filen på min klients netværksdrev.

Jeg kender ikke strukturen, så jeg skal vel igang med NotesSQL?

På Lotus hjemmeside har jeg fundet en del verisoner:
http://www14.software.ibm.com/webapp/download/nochargesearch.jsp?k=ALL&S_TACT=104CBW71&status=Active&q=notessql

Skal det være 8.0 (den sidste) eller 3.02?

På nedenstående link står der at der skal være en full license, tror du at 90 dages verisonen er OK?

Når jeg kommer så langt, er det så self-eksplanatory at tilgå via ODBC? DEt er vidst noget med at NSF er en samlet database og ikke relationsopbygget som Access. Jeg har kun erfaring med Access.
http://www-306.ibm.com/software/lotus/products/domino/notessql.html
Avatar billede jogii Nybegynder
15. januar 2008 - 10:24 #3
argh, jeg hader den her timeout der sletter ens lange indlæg :-(
hvorfor må man ikke side bare liiiiidt længere og skrive noget fornuftigt, uden at eksperten skrotter hele indlæget, bare fordi en eller anden timeout er nået?????
Avatar billede jogii Nybegynder
15. januar 2008 - 10:26 #4
Du skal først instalere en Notes version 6.5 eller 7. Version 8 er for ny (8.0.1 kommer indenfor 1 måned)
Efter download og installation skal du konfigurere din klient og derefter tilgå databasen for at se om den kan læses med din installation.
Avatar billede jogii Nybegynder
15. januar 2008 - 10:29 #5
derefter installerer du en NotesSQL. Tag bare den nyeste, NotesSQL 8

Umiddelbart minder Notes en del om Access : Forms - Data - Views

Hvis du vil se hvordan databasen er bygget op, er det en god ide at installere Notes Designer istedetfor Notes alene klient. Designer indeholder også en Notes. (Faktisk er det omvendt, alle Notes klienter har allerede hele Designeren indbygget, men hjælpefilen bliver ikke installeret ved Notes-alene-installation).
Avatar billede jogii Nybegynder
15. januar 2008 - 10:34 #6
Men husk du skal både have Notes og NotesSQL. NotesSQL er bare en wrapper, der omdanner SQL -> Notes RPC -> SQL-records
Avatar billede jogii Nybegynder
15. januar 2008 - 10:41 #7
Fra Read.txt:

- NotesSQL expects to find Notes.ini in the \Lotus\Notes directory. If
  the file is not in this directory, the driver may crash when you use
  the ODBC Data Source Administrator to create a DSN, or the NotesSQL
  Authentication List Manager may report that it is unable to find a
  valid version of Notes. If you must place Notes.ini in a directory
  other than \Lotus\Notes, add the directory to your PATH environment
  variable.

NOTES.INI bruges stort set istedet for Registry. Hvis du installerer Notes 6-7, så placeres denne fil normalt i C:\Programmer\Lotus\Notes.  Så ifølge ovenstående bør du tilføje C:\Programmer\Lotus\Notes til PATH
Avatar billede jind Nybegynder
16. januar 2008 - 09:25 #8
Mange tusind tak for hjælpen. Jeg skal besøge min klient igen om 14 dage, så vil jeg prøve ovenstående.
Så det kan være jeg kommer med ønske om lidt hjælp hvis det ikke lykkes.

Men du skal ihvertfald have point for din hjælp so far. Smid lige et svar.

VH
Jind
Avatar billede jogii Nybegynder
16. januar 2008 - 10:48 #9
Du er velkommen. men jeg vil anbefale dig at prøve det først.
Jeg kan godt sende dig en Notesdatabase som du kan teste det hele på, sådan en proof of concept.
Avatar billede jind Nybegynder
16. januar 2008 - 11:12 #10
Det må du meget gerne. Du kan sende den til saywer72(at)gmail.com.
Jeg takker igen.