Avatar billede jkampmann Nybegynder
14. januar 2008 - 14:46 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ingen rækker i MySQL, så vis ikke fejl

Hej, når jeg skriver i brugernavn og kodeord (input felter), f.eks: "t" og "k", og trykker "Login"-knappen, så melder den fejl (Server Application '/')..

Men hvis jeg skriver noget som findes i MySQL, udskriver den ingen fejl.

Hvordan laver jeg en sætning som siger:

if ( mysql ikke kan finde noget )
{
    response.write("ingen brugere med det navn!");
} else {
    response.write("wee");
}
...

Har selv prøvet dette, men uden held.

cmd.CommandText = "SELECT id FROM brugere WHERE brugernavn = '" + Brugernavn.Text + "' AND kodeord = '" + Kodeord.Text + "'";
cmd.Connection = con;

if( (int)cmd.ExecuteScalar() == 0)
{
    Response.Write("nej");
} else {
    Response.Write("ja");
}
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2008 - 14:52 #1
MySqlDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
if(rdr.Read())
{
  // der var mindst en
}
else
{
  // der var ingen
}
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2008 - 14:52 #2
Response.Write er sjældent god ASP.NET - brug en web control
Avatar billede jkampmann Nybegynder
14. januar 2008 - 15:35 #3
Okay tak.
Web Control?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2008 - 15:48 #4
Eksempelvis:

System.Web.UI.WebControls.Label klassen og asp:Label tagget
Avatar billede mikalj Nybegynder
15. januar 2008 - 13:34 #5
ExecuteScalar på en sql forespørgsel uden resultat vil returnere null, og du kan ikke lave en logisk sammenligning på null og 0 (object vs. integer)

if(cmd.ExecuteScalar() == null)
{
    Response.Write("nej");
} else {
    Response.Write("ja");
}

P.S. brug for guds parameters til at indsætte brugernavn og kodeord i din sql sætning, den metode du har brugt åbner din side for et sql injection attack
http://en.wikipedia.org/wiki/SQL_injection
Avatar billede jkampmann Nybegynder
15. januar 2008 - 18:17 #6
Hvilke paramenter??
Avatar billede mikalj Nybegynder
15. januar 2008 - 18:44 #7
Det er en struktur som lader dig skrive variabel navne i en sql forespørgsel istedet for de faktiske værdier, og som sørger for der ikke blive indsat noget skadeligt.

med mysql ville de se nogenlunde ud som følgende

cmd.CommandText = "SELECT id FROM brugere WHERE brugernavn = ?brugernavn AND kodeord = ?kodeord";
cmd.Parameters.AddWithValue("?brugernavn", Brugernavn.Text);
cmd.Parameters.AddWithValue("?kodeord", Kodeord.Text);

if(cmd.ExecuteScalar())
....

nu bruger jeg selv mest MSsql, så kan være det overstående kode ikke er 100% rigtigt, men det skulle beskrive princippet godt nok.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
15. januar 2008 - 20:45 #8
Okay, tusind tak. Tak for dit tip. Du burde få en del af kagen. Smid svar begge 2 :)
Avatar billede mikalj Nybegynder
15. januar 2008 - 21:32 #9
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2008 - 21:50 #10
svar