Avatar billede koden Novice
13. januar 2008 - 22:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Logon boks på hjemmeside

Jeg er ved at lave en hjemmeside til vores andelsforening.
Jeg er total nybegynder, men har lavet det i word og gemt som htm og eller uploadet det til domænet.

Det virker fint og har pt. ikke så meget tid til at sætte mig dybere ind i hjemmesider.

Men på forsiden har jeg 2 knapper.
En der leder til en side med info om foreningen og kontakt muligheder m.m.

En anden knap skal lede til alle siderne bagved som kun er for andelsejerne.
Så denne knap skulle helst have noget login.

Hvordan laver jeg sådan en login?
Er det svært for en amatør som mig?
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2008 - 07:47 #1
Alt er vel relativ - problemet består nok mest i, at et login som regel ikke er nok for de enkelte sider bag login skal også beskyttes på en måde.

Det nok letteste for dig er noget a la dette; http://activedeveloper.dk/articles/265/

Ulempen ved ovenstående kode er bare, at det ikke er specielt sikkert på nogen måde. Skal det laves rigtigt skal du ud i en serverside-teknologi som fx asp, php eller asp.net og det er ikke noget man laver i word, men en løsning i asp (som serveren så skal understøtte) kan ses her; http://activedeveloper.dk/articles/321/
Avatar billede koden Novice
14. januar 2008 - 10:02 #2
OK... den ikke så sikre måde hvor usikker er den?
Skal man vide lidt om hvad man gør før man kan bryde sikkerheden?
Det er "kun" en andelsforening, så der er såmænd ikke noget tophemmeligt derinde... :-)

Tak for svar
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2008 - 17:24 #3
en javascript-løsning vil som regel være usikker på den måde, at man enten direkte i kildekoden kan se login eller også vil man kunne gå direkte til den "beskyttede" side hvis man kender adressen (fx fra browserens historik eller et bookmark).
Avatar billede koden Novice
14. januar 2008 - 21:26 #4
Okay...hvis den kan ses i kildekoden, så er det egentlig ligegyldigt med password.
Jeg kunne leve med den sidste del, som jeg kan forstå kræver adgang til selve pc'en der har været på hjemmesiden.
Send et svar og tak...
Avatar billede koden Novice
14. januar 2008 - 21:28 #5
Er det den her http://activedeveloper.dk/articles/321/ de prof. bruger.
F.eks. login på aviser eller ja såmænd eksperten her?
Avatar billede keysersoze Guru
17. januar 2008 - 19:06 #6
Denne er nok lidt mere læselig skal det endelig være (den du linker til indebærer sikkerhed af filer mere end sider); http://activedeveloper.dk/articles/88/

Der er ikke én måde at lave login på - artikel 88 jeg linker til her er en måde man kunne gøre det på i ASP, noget lignende kunne man lave i PHP hvorimod man i ASP.NET nok nærmere ville bruge nogle indbyggede muligheder til styringen.
Avatar billede keysersoze Guru
17. januar 2008 - 19:08 #7
Den javascript-løsning jeg linker til kan ikke aflures i koden - det der sker er at login er lig med filnavnet. hvis fx login er "hans" så skal den beskyttede fil hedde "hans.htm".
Avatar billede koden Novice
18. januar 2008 - 21:55 #8
Den sidste kommentar forstod jeg ikke helt.? Men den var mindet på denne ikke?
http://activedeveloper.dk/articles/265/
Avatar billede keysersoze Guru
20. januar 2008 - 15:44 #9
ja
Avatar billede koden Novice
20. januar 2008 - 22:06 #10
Det er vist ikke den mest active side...

Jeg har spurgt derinde om følgende. Måske du kan forklare det?
Det jeg mener er om det kan skrues sådan sammen, at man kun logger på den første side og så er de andre tilgængelige uden login, men stadig kun for dem der er logget på den første side??

-----------------------------------

Det lyder sgu' smart for sådan en som mig der ikke ved meget om hjemme sider.

Men jeg skal lige forstå det rigtigt.
Hvis jeg har min forside index.htm så har jeg på den noget inf. for alle.

så laver jeg en login knap hvor password er h47sjf4.htm som er navnet på næste side.
Det kan man ikke se i kildekoden og er jo så lige så godt som alle andre password.

Men hvad så med alle mine andre sider og mit php forum, som jeg også gerne vil gemme bag index.htm

Er man nødt til at logge på hver enkelt side eller vil de være gemt bag det første login h47sjf4.htm ?

Eller er det kun en enkelt side af gangen man kan lave det nr. med ?

Forstår i mig?
Avatar billede keysersoze Guru
21. januar 2008 - 07:55 #11
Det er korrekt opfattet mht index og h47sjf4 - men opfat det endelig ikke lige så godt som andre login-typer, forestil dig fx en bruger på en offentlig computer hvor man kan se history, der vil den beskyttede side fremkomme og andre brugere kan så også se den side.

du er ikke nødt til at logge på hver enkelt side efter du er logget ind første gang - der er bare et spørgsmål om at lave de rigtige links på siden h47sjf4. Dette er fordi det jo reelt set ikke er et login du laver men bare en henvisning til en side udformet så det ligner et login - dette betyder også at du ikke kan have mere end ét login/password medmindre du vil oprette en ny side for hvert login du har behov for. Ydermere betyder det også, at selvom siderne er "gemt" bag dette login vil de også kunne ses af folk der ikke er logget ind såfremt man kan se siderne i history eller kan gætte sig til filnavnet.

Dit php forum vil arbejde med sit helt eget login og kan altså ikke genbruge dit første login - men kan du køre et php forum kan du også lave en rigtig beskyttelse af dine sider og også lave det på en måde så login passer både til forum og til dine andre beskyttede sider.
Avatar billede koden Novice
21. januar 2008 - 10:29 #12
Tak