Avatar billede lasserasch Juniormester
13. januar 2008 - 19:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CodeBeside - Hvordan virker det?

Hejsa.

Som jeg har forstået konceptet omkring codebeside, så er det at man kan tilføje c# kode i en ekstra fil, som kan afvikles af ens asp.net applikation. Sådan meget overordnet set...

Men den c# kode der skal køres, skal den compiles inden filen ligges på Serveren? Eller er  det .cs filen som skal lægges derop? Og hvor præcist skal filen placeres? I ASP.NET applikationens BIN bibliotek eller hvordan?

/Lasse
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2008 - 19:56 #1
code beside modellen compiler logisk set:

foobar.aspx ---> temporær .cs/.vb
foobar.aspx.cs / foobar.aspx.vb + temporær .cs/.vb ---> temporær .dll

(jeg mener at aspnet_compiler.exe laver begge trin i en enkelt process)

Men al ASP.NET er compilet.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2008 - 19:59 #2
Du skal kun bruge bin dir til eksterne dll'er i denne model.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2008 - 20:04 #3
Og:
  * foobar.aspx.cs/foobar.aspx.vb skal være i samme dir som foobar.aspx
  * app_code dir er til hjælpe klasser som man har source code til
Avatar billede karl-koder Nybegynder
13. januar 2008 - 20:53 #4
For det første kaldes det codebehind ;o)

Nu ved jeg ikke om du benytter visual studio til at programmere i men hvis du gør oprettes codebehind filen automatisk når du laver en ny .aspx eller .ascx fil.

Disse codebehind filer compiles automatisk af .net frameworket når siden loades i browseren.

Har du derimod laver et library skal denne compiles og .dll filen ligges i bin mappen som arne_v skriver.
Avatar billede lasserasch Juniormester
13. januar 2008 - 21:09 #5
til karl-koder :-> Jeg tror ikke helt du tænker på det samme som mig. Det hedder Codebeside. læs evt. (http://weblogs.asp.net/asmith/archive/2004/04/14/112916.aspx)

Ok tak arne. Altså for at gøre en lidt lang forklaring meget kort : min codebeside .cs fil skal jeg ikke compile. Det går ASP.NET selv eller? Og jeg skal ligge den i samme bibliotek som den aspx fil der refererer til den?

Korrekt?

Smmid svar for points.

/Lasse
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2008 - 21:13 #6
karl-koder>

code behind a la ASP.NET 2.0 (med brug af partial class) kalde nogen gange for code beside
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2008 - 21:13 #7
lasse>

Korrekt
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2008 - 21:14 #8
og svar
Avatar billede lasserasch Juniormester
13. januar 2008 - 22:10 #9
super. Tak arne...