Avatar billede rocky Nybegynder
13. januar 2008 - 14:49 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke tilgå PHPMyAdmin

Jeg er i gang med den her guide for dummies til PHP og MySQL. Guiden benytter EasyPHP som PHP server på min egen comp og det virker egentlig fint. Jeg har lagt en side i web mappen og kan sagtens tilgå den via explore.
I guiden bliver jeg efterfølgende bedt om at lave min egen db, via PHPMyAdmin, men hver gang jeg prøver at få adgang via EasyPHP, får jeg blot den velkendte 404 fejl, "Websiden blev ikke fundet". Jeg har prøvet at hente en ny version af PHPMyAdmin, men med samme resultat, så min formodning er at det er EasyPHP det er galt med.
Er der nogen der ved hvad fejlen skyldes?
Hvordan kan jeg tilgå PHPMyAdmin uden at skulle anvende EasyPHP?
Skal jeg først lave en "tom" database før jeg kan avende PHPMyAdmin og hvis ja, hvordan gør jeg det?
Avatar billede wanthai Nybegynder
13. januar 2008 - 16:52 #1
har du tilrettet din config.inc i din phpmyadmin mappe?
Ligger denne mapee i din servers rodmappe?
Avatar billede rocky Nybegynder
13. januar 2008 - 23:02 #2
den ligger i serverens rodmappe, men jeg har ikke tilrettet config.inc, der ligger en fil config.sample.inc, jeg fjerner lige sample og ser hvad der sker
Avatar billede rocky Nybegynder
13. januar 2008 - 23:02 #3
det hjalp ikke
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 01:28 #4
Her er min, ved ikke om den virker hos dig.
/*
*$cfg['Servers'][$i]['controluser'] = 'root';
*$cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = '1234';
*/
linierne herover skal du finde og indføje dit brugernavn og password

<?php
/*
* Generated configuration file
* Generated by: phpMyAdmin 2.9.1.1 setup script by Michal ÄŒihaÅ™ <michal@cihar.com>
* Version: $Id: setup.php 9484 2006-10-03 13:11:22Z nijel $
* Date: Mon, 08 Jan 2007 22:57:47 GMT
*/

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (cookie) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
$cfg['Servers'][$i]['controluser'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = '1234';
$cfg['Servers'][$i]['pmadb'] = 'phpmyadmin';
$cfg['Servers'][$i]['bookmarktable'] = 'pma_bookmark';
$cfg['Servers'][$i]['relation'] = 'pma_relation';
$cfg['Servers'][$i]['table_info'] = 'pma_table_info';
$cfg['Servers'][$i]['table_coords'] = 'pma_table_coords';
$cfg['Servers'][$i]['pdf_pages'] = 'pma_pdf_pages';
$cfg['Servers'][$i]['column_info'] = 'pma_column_info';
$cfg['Servers'][$i]['history'] = 'pma_history';

/* End of servers configuration */

$cfg['blowfish_secret'] = '';
$cfg['PmaAbsoluteUri'] = 'http://localhost/phpMyAdmin/';
$cfg['UploadDir'] = '/tmp';
$cfg['SaveDir'] = '/tmp';
?>
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 01:32 #5
Ellers gå ind i Scriptsmappen og prøv med set.php

jeg bruger Sambar server ver. 6.4, som er gratis og væsentligt nemmere, synes jeg, end apache, som jeg mener er incl, i den pakke du har installeret.
Avatar billede rocky Nybegynder
14. januar 2008 - 18:29 #6
hvor finder jeg brugernavn og password?

set.php findes ikke, men der findes en setup.php, som jeg åbenbart ikke kan åbne. Den skal bare åbnes i explore ikke?
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 21:03 #7
Undskyld, det er en skrivefejl, det skulle være setup.php.

hvis din php virker skulle den kunne åbnes i en hvilkensomhelst browser
brugernavn og password er dem du skrev da du installerede MySQL.
Avatar billede rocky Nybegynder
14. januar 2008 - 21:12 #8
installerede MySQL via easyphp, men kan umiddelbart ikke se hvor der skulle være noget password.. tjekker lige
Avatar billede rocky Nybegynder
14. januar 2008 - 21:53 #9
hver gang jeg forsøger at få adgang til setup.php. så ber den mig om at gemme filen eller åbne. Hvis jeg åbner kommer der et explore vindue i 2 sek og så får jeg valgmulighederne igen
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 23:34 #10
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 23:35 #11
har du forøvrigt prøvet med

http://localhost/phpmyadmin/index.php
Avatar billede rocky Nybegynder
14. januar 2008 - 23:37 #12
så får jeg fejlen, websiden kunne ikke findes
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 23:39 #13
hvor har du din phpmyadmin mappe til at ligge?

den skal ligge i din dervers rodmappe. f.eks i ../apache/htpdocs/phpmyadmin/...
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 23:40 #14
tror jeg nok, jeg kender ikke apache særligt godt.
Avatar billede rocky Nybegynder
14. januar 2008 - 23:42 #15
C:\Programmer\EasyPHP 2.0b1\phpMyAdmin

den er automatisk blevet installeret der, men der er måske ikke det rigtige sted?
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 23:45 #16
Den skal ligge i mappen hvor du kører dinne sider fra, jeg mener at den hedder httpdocs, men kan ikke huske apache opsætningen længere. kan huske at phpmyadmin skal ligge i sammemappe som du bruger til dine hjemmesider
Avatar billede rocky Nybegynder
14. januar 2008 - 23:49 #17
jeg kan stadig ikke tilgå dem via easyphp, men nu virker de links du skrev. Det kan jeg formentlig leve med. tester lige og ser hvordan det virker med guiden imorgen
Avatar billede wanthai Nybegynder
14. januar 2008 - 23:51 #18
Avatar billede rocky Nybegynder
16. januar 2008 - 08:01 #19
Fik ikke lige forsøgt med dit link, men det virker hvis jeg bruger
http://localhost/phpmyadmin/scripts/setup.php  og
http://localhost/phpmyadmin/index.php

Du skal have mange tak for hjælpen
smid et svar så du kan få nogle point :)
Avatar billede wanthai Nybegynder
16. januar 2008 - 11:55 #20
Det er dejligt når noget virker.
Før jeg smider et svar, vil jeg gerne vide hvad du gjorde, som løste problemet, kan jo selv få brug for det en dag.
Avatar billede rocky Nybegynder
16. januar 2008 - 12:50 #21
Fulgte din kommentar om at phpmyadmin skal ligge i samme mappe som jeg bruger til hjemmesiderne.
Da jeg installerede easyphp lå den i easyhphp rod mappen. Jeg flyttede den derfor over i www mappen som er mappen der bliver brugt som hjemmeside og så virkede dine links. Jeg kan dog stadig ikke tilgå phpmyadmin via easyphp menuen.
Avatar billede wanthai Nybegynder
16. januar 2008 - 16:36 #22
ok. men bare det virker så pøj pøj