Avatar billede jara06 Nybegynder
10. januar 2008 - 19:33 Der er 1 løsning

Er perlen i orden?

Hejsa

Jeg mangler lidt flere øjne til at se på et lille cgi-script på en ~120 linier.
Jeg tror jeg kan gøre nogle af tingene bedre, men kender ikke perl godt nok til at vide hvordan/hvor.

Er det helt hen i vejret "slam" eller kan du se en mening med galskaben?

PS: Det er til brug med Googiespell (baseret på Google) på en unix server og skal inkludere mulighed for simpel logging af requests.

spellcheck.cgi:
#!/local/bin/perl

use strict;

use LWP::UserAgent;
use HTTP::Request::Common;

#-----------------------------------------------------------------------------

my $log            = 1;                # global option
my $log_folder    = "/data/www/test.domain.dk/cgi-bin/spellcheck/data/";
my $log_brief    = 0;

my $log_all        = 1;                # log _all_ requests
my $log_file    = "common.xml";

my $log_users    = 1;                # log specific users
my %log_userA    = ("testuser");

my $log_ips        = 1;                # log specific ips
my %log_ipA        = ("192.168.1.1");

#-----------------------------------------------------------------------------

#testLog();
main();

#-----------------------------------------------------------------------------

sub main {
    my $ua = LWP::UserAgent->new(agent => 'GoogieSpell Client');
    my $reqXML = "";

    read (STDIN, $reqXML, $ENV{'CONTENT_LENGTH'});

    logSpellcheck($reqXML);            # log before sending request

    my $url = "https://www.google.com/tbproxy/spell?$ENV{QUERY_STRING}";
    my $res = $ua->request(POST $url, Content_Type => 'text/xml', Content => $reqXML);

    print "Content-Type: text/xml\n\n";
    print $res->{_content};

    exit 0;
}

#-----------------------------------------------------------------------------

sub testLog {
    # skipping all other - test w. bogus xml
    logSpellcheck("<xml><option>hoho</option></xml>");

    print "Content-Type: text/html\n\n";
    print "finished-->". $ENV{REMOTE_USER} ."--". $ENV{REMOTE_ADDR} ."<--";

    exit 0;
}

#-----------------------------------------------------------------------------

sub logSpellcheck {
    my ($xml) = @_;

    return 0 unless $log && $xml;        # save processing if logging is off or no input

    my $timestamp = getTimestamp();

    { # log to files
        if ($log_all == 1) {
            writeLog($xml, $log_folder . $log_file);
        }
        if ($log_users == 1 && exists($log_userA{$ENV{REMOTE_USER}})) {
                writeLog($xml, $log_folder . "user_" . $ENV{REMOTE_USER} . ".xml");
        }
        if ($log_ips == 1 && exists($log_ipA{$ENV{REMOTE_ADDR}})) {
                writeLog($xml, $log_folder . "ip_" . $ENV{REMOTE_ADDR} . ".xml");
        }

#-----------------------------------------------------------------------------

sub writeLog {
    my ($msg, $file) = @_;

    $msg = buildXML($msg);

    { # specific for this "xml" logging - surround with global usage tag and xml tag
        unless ( -e $file ) {
            $msg = "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"UTF-8\"?><usage>\n" . $msg;
        }
        else {
            # delete last line of existing file (</usage>)
            my $addr;
            open (FH, "+< $file");
            while ( <FH> ) {
                $addr = tell(FH) unless eof(FH);
            }
            truncate(FH, $addr);
            close FH;
        }
        $msg .= "\n</usage>";
    }

    open(LOG, ">>$file") || return;
    print LOG "$msg";
    close(LOG);
}

#-----------------------------------------------------------------------------

sub buildXML {
    my ($xml) = @_;

    { # replace input if brief logging
        if ($log_brief == 1) {
            $xml = "<bogus>";
        }

    { # build and insert log entry to xml
        my $pos = index($xml, ">");
        if ($pos > 0) {
            substr($xml, 0, $pos + 1, "<spellcheck><log><time>". $timestamp ."</time><ip>". $ENV{REMOTE_ADDR} ."</ip><user>". $ENV{REMOTE_USER} ."</user><ref>". $ENV{'HTTP_REFERER'} ."</ref><length>". $ENV{'CONTENT_LENGTH'} ."</length></log>\n");
            $xml .= "</spellcheck>";
        }
    return $xml;
}

#-----------------------------------------------------------------------------

sub getTimestamp() {
    my ($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst) = localtime(time);
    return sprintf("%02d:%02d:%02d %02d-%02d-%4d", $hour, $min, $sec, $mday, $mon+1, $year+1900);
}

#-----------------------------------------------------------------------------
Avatar billede jara06 Nybegynder
20. marts 2008 - 16:33 #1
lukker