Avatar billede oppes Seniormester
09. januar 2008 - 12:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

NTFS eller Fat 32 på den tredje drev?

Fra fabriken var win vista installeret og C:drev er på Boot C: gb NTFS
så er der en drev som er ikke allokeret 152 gb og til sidst er der en D:drev 20 GB Fat 32.  Hvad nu hvis jeg laver den ike allokeret drev til drev B:- skaal den vare NTFS eller Fat 32?
Eller er det muligt at gøre Drevet til en stor drev 170 GB?????
Avatar billede oppes Seniormester
09. januar 2008 - 12:32 #1
og så har jeg kun 2 drev C og D. kan ikke finde ud at gøre det?
Avatar billede oppes Seniormester
09. januar 2008 - 12:33 #2
og kan heller ikke vide forfor c: drev skal vare så stor
Avatar billede oppes Seniormester
09. januar 2008 - 12:41 #3
Jeg ville allehelst have kun 2 drev c 100gb og d resten af 360 gb, men det er vel helt udelukket?
Avatar billede Jensen DK Novice
09. januar 2008 - 14:45 #4
Glem alt om Fat 32 det er fra gamle dage, du skal i diskhåndtering der kan du ændre dine drev, prøv om der er noget du kan bruge i nedestående link.
http://www.helgec.dk/indhold.html
Avatar billede tdimhcs Nybegynder
09. januar 2008 - 14:56 #5
Højreklik på ”Denne Computer” vælg ”Administrer”  -> Diskhåndtering

Her kan du håndtere de forskellige drev.
Du kan bl.a. sammenlægge flere drev til ét drev.
Det ser også ud til at du kan gøre et drev mindre.
Ellers kan det gøres med et special program(F. eks. Partitionmagic).
Du kan også aktivere den/de drev der ikke er gjort aktive.

Ang. NTFS/FAT, så er fordelen ved FAT32 er at det er kompatibelt med både NTFS og FAT.
Til gengæld er NTFS mere sikkert, og fordobler ikke clusterstørrelsen på harddiske over 8 GB.
NTFS er hurtigere, hvis man defragmentere jævnligt og ikke komprimerer sine diske.

/Kurt
Avatar billede champ0 Nybegynder
09. januar 2008 - 15:40 #6
Du skriver at maskinen er pre-loaded med Vista fra forhandlerens/fabrikkens side, kan det tænktes at FAT32 partionen indeholder data til brug ved genskabelse af den software pakke som lå på maskinen da du købte den?

I givet fald skal du gøre op med dig selv om du kan undvære disse data, inden du begynder at slette og oprette partitioner :-)

/Morten
Avatar billede oppes Seniormester
09. januar 2008 - 21:47 #7
Du har fulstændigt ret champ0, Jeg har lige fået telefon support som jeg har ventet hele dagen fra Medion support og han sa at Den lille D:drev er kun til at gendanne hvis alt går helt galt altså "sidste udvej". Og han mente at det er ikke klogt at bruge partition magig. Så må jeg leve med dette og hvem siger at det er dårligt løsning, kun tiden kan vise hvad det kommer. Bare ørgeligt at C:drevet er gjort så stor, men tusen tak for hjælpen og interesse.
Avatar billede oppes Seniormester
15. januar 2008 - 12:20 #8
hvem svarer først får pointerne
Avatar billede tdimhcs Nybegynder
15. januar 2008 - 21:53 #9
Hvis der ikke er andre der vil, så er her et svar.

/kurt
Avatar billede Jensen DK Novice
16. januar 2008 - 06:47 #10
ok prøver.
Avatar billede champ0 Nybegynder
16. januar 2008 - 08:59 #11
Et svar :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
16. januar 2008 - 14:14 #12
15/01-2008 12:20:59 hvem svarer først får pointerne? normalt deler man eller presiserer man, hvem der skal have point.
Avatar billede oppes Seniormester
16. januar 2008 - 14:41 #13
nu er det for sent. Vel?
kurt sendte et svar igår!
beklager!
Avatar billede oppes Seniormester
16. januar 2008 - 14:42 #14
Jeg ville gerne have givet 100 til alle.