Avatar billede finnish Nybegynder
07. januar 2008 - 15:21 Der er 11 kommentarer

Mystisk problem med LOPSLAG

Hej eksperter,

jeg har efterhånden brugt excel i en del år, men sidder med et mystisk problem jeg gerne vil høre om nogen af jer har oplevet før.

Som en del af genereringen af uddata i en større model finder en masse LOPSLAG-funktioner data som hører til bestemte telefonnumre, brugeren har indtastet i modellen.

Engang imellem - og helt uden systematik eller mønster - virker LOPSLAG-funktionerne imidlertid ikke.

Data er opbygget således: En stor matrix, hvor alle telefonnumrene, der er udgangspunktet for beregninger og søgninger, står i kolonne A. Hvert telefonnummer har sin egen række gennem hele matrixen med en masse info, f.eks. "antal opkald til tyskland".

Når uddata skal genereres, tager alle tekststrenge udgangspunkt i at slå nummeret op i kolonne A og returnere de pågældende dataværdier fra en senere kolonne. F.eks. kunne navnet på abonnenten stå i kolonne B, og "antal opkald til tyskland" stå i kolonne C, og en uddata-tekst genereres således:

=LOPSLAG(telefonnummer;$A$1:$F$500;2;FALSK)&" har ringet "&LOPSLAG(telefonnummer;$A$1:$F$500;3;FALSK)&" gange til Tyskland."

(cellen, brugeren har indtastet telefonnummeret i, er døbt "telefonnummer")

Mere simpelt bliver det ikke. Men af op til virker opslagene bare ikke - værdien findes ikke. Jeg har tjekket for alle de gængse ting, som et mellemrum indsat efter nummeret eller andre småting. Men det er tilsyneladende ikke her fejlen ligger.

Jeg er ved at blive skør, da der tilsyneladende ikke er noget galt. Af og til virker det bare ikke.

Nogle kreative inputs?
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2008 - 15:28 #1
Optræder numrene som tal eller tekst? Hvis de generelt optræder som tal, men af og til opfattes som tekst, vil LOPSLAG ikke finde sidstbævnte.
Avatar billede finnish Nybegynder
07. januar 2008 - 15:37 #2
Numrene er indtastet i et data-ark, hvor de er formateret som "standard".

I den videre bearbejdning hentes numrene først over i en identisk kolonne i et beregningsark vha. hvis-formler i stil med

=HVIS(Data!A1="";"";Data!A1)

Det er i beregningsarket, at opslagene foregår, dvs. der slås op i kolonnen som består af hvis-formler. Også her er alle cellerne med numre formateret som "standard".

Jeg har i både Data og Beregning prøvet at formatere alle cellerne som "Tal" hhv. "Tekst", men det afhjælper heller ikke fejlen.

Og som sagt - nogle gange virker det, andre gange ikke...
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2008 - 16:04 #3
Det lyder lidt mystisk. Prøv evt at indtaste 1 i en enkelt celle. Marker derefter 1-tallet og vælg Kopier. Marker hele kolonnen med telefonnumrene. Vælg derefter Rediger - Indsæt speciel - Multiplicer. Se om det hjælper.
Avatar billede x-lars Novice
07. januar 2008 - 16:26 #4
Prøv også at checke, om der i referencecellen, altså hvor det telefonnummer, du skal slå op, er startet med en apostrof ('). Det vil kunne give den fejl, du beskriver.
Avatar billede jlemming Nybegynder
07. januar 2008 - 18:19 #5
Når loopslag ikke virker, hvordan forsvinder fejlen så.
er fejlen f.eks væk næste gang du åbner arket? eller ??

Du kan evt. sende mig et ark

Lemming,j(a)gmail,com

,=.
Avatar billede jlemming Nybegynder
07. januar 2008 - 18:26 #6
hvordan står dit telefon nr? jeg tænker på er der brugt: mellemrum, + eller 00
Avatar billede finnish Nybegynder
14. januar 2008 - 15:14 #7
Jeg beklager jeg har været væk nogle dage, men jeg er tilbage.

Jeg kan desværre ikke maile arket, da det rummer en masse interne oplysninger. Men nummeret står indtastet helt råt - hverken +, apostrof, mellemrum eller noget andet foran. Bare 12345678.

Fejlen er ikke væk, når jeg åbner arket. Men det kan hjælpe at skrive telefonnummeret på ny - selvom jeg skriver nøjagtig det samme.
Avatar billede jlemming Nybegynder
14. januar 2008 - 15:25 #8
Hvor mange er der ?
Avatar billede jkrons Professor
14. januar 2008 - 21:24 #9
Hjælper det altid at skrive telefonnummeret igen?
Avatar billede finnish Nybegynder
14. januar 2008 - 22:28 #10
Jlemming: Hvad mener du? Dataarket omfatter rigtig mange telefonnumre.

Jkrons: Så vidt jeg har kunnet konstatere hjælper det altid at gå ind i mit data-ark og skrive nummeret igen. Det vil sige at LOPSLAG-funktionerne i Beregning-arket returnerer #I/T - jeg skriver nummeret igen i data-arket - LOPSLAG-funktionerne finder nummeret i Beregning-arket.
Jeg ved godt, det lyder som om der bare står et mellemrum før eller efter eller lignende, men det er altså ikke tilfældet.
Avatar billede jkrons Professor
14. januar 2008 - 22:34 #11
Mit gæt er fortsat, at Excel opfatter nogle af dine tal som tekst. Prøvede du at gange alle dine telefonnumre i Data med 1?