Avatar billede jesjoh120 Nybegynder
07. januar 2008 - 11:34 Der er 18 kommentarer

Kopering af data til excel

Hej eksperter.
Jeg sidder og skal kopiere en masse data fra en hjemmeside til et excelark. teksten ser ud som her

blablabl
blaa bla
bla bla
Jeg kopiereralle linier på en gang.
Den sætter det ind i et felt men jeg vil gerne have hver linie delt ud i kollonner så jeg kan flette fra dem ?? ovenstående som 3 kolonner... Hjælp !!
Avatar billede vejmand Juniormester
07. januar 2008 - 11:39 #1
Prøv dette:

Rediger -> Indsæt speciel -> Tekst -> OK

Min Excel er en gammel svend, så det er måske ikke helt det samme i din?
Avatar billede jesjoh120 Nybegynder
07. januar 2008 - 11:45 #2
Hmm det virker ikke - det er teksten fra denne side http://www.jaegerforbundet.dk/foreningdetail.php?djnr=0101

Det er formanden jeg vil kopierer ind så der i kolonne a står navn i kolone b adresse m.v - vil gerne kunne nøjes med at kopiere det hele på en gang i stedet for line efter linie ? jeg kan kun få det til at stå på a1 a2 a3 osv..
Avatar billede vejmand Juniormester
07. januar 2008 - 11:46 #3
Ups, jeg har vist misforstået/ikke læst. Det jeg skriver deler ud på rækker, ikke kolonner. Sorry....
Avatar billede vejmand Juniormester
07. januar 2008 - 11:51 #4
Måske du kan finde hjælp her, jeg kigger også lige på det: http://support.microsoft.com/kb/214024/da
Avatar billede vejmand Juniormester
07. januar 2008 - 12:09 #5
Hmm, jeg kan desværre ikke gennemskue den formel, håber der kommer en mere kyndig forbi.

Her er en lille omvej:

Markér og kopiér a1 a2 a3 osv..
Sæt makøren i f.eks. B1
Rediger -> Indsæt speciel -> Flueben i "Transponer"
Nu står teksten i B1 C1 C3 osv.

Men jeg må indrømme, løsningen er ikke optimal.  :-)
Avatar billede gskairo Nybegynder
07. januar 2008 - 12:15 #6
Koden på http://support.microsoft.com/kb/214024/da virker ikke umidelbart. Heller ikke med deres eget data.

Jeg har samme problem som JesJoh120 så hvis der er nogen der har en løsning ville det være super fedt :D
07. januar 2008 - 12:40 #7
Hvis jeg stiller mig i f.eks. celle A1 og trykker indsæt, så ser det da fint nok ud - pænt fordelt på 4 kolonner og 8 rækker (hvis man tager udskriv med) - klart jeg har websidens formatering med ind, da jeg indsætter som HTML
(Excel 2007)
07. januar 2008 - 12:42 #8
Tabellen du kopierer er HTML, så hvis du indsætter som tekst, så fjerner Excel jo alt html => tabellen omkring data fjernes
Avatar billede vejmand Juniormester
07. januar 2008 - 12:47 #9
flemmingdahl >> Står der så navn i kolonne A, adresse i kolonne B osv...?

Det funker ikke her.  :-)
Avatar billede jesjoh120 Nybegynder
07. januar 2008 - 12:48 #10
det funker heller ikke her :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
07. januar 2008 - 13:11 #11
Har du prøvet at høreklikke på hjemmesiden -  kommer  "Eksporter til Mic. Excel" som mulighed?
Avatar billede jesjoh120 Nybegynder
07. januar 2008 - 13:14 #12
Det kommer godt nok, men det står stadig ikke fordelt med navn, adresse,m.m i hver sin kolonne :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
07. januar 2008 - 13:23 #13
Hvilken version af Excel & IE anvender du?

Jeg har 2003 & IE 6 - her kommer data i separate rækker(1-8)/kolonner(A-D)
Avatar billede vejmand Juniormester
07. januar 2008 - 13:26 #14
Det er jo netop problemet. Data skal ikke stå i flere rækker, kun i række 1, men fordelt i flere kolonner.  :-)
Avatar billede jesjoh120 Nybegynder
07. januar 2008 - 13:26 #15
Jeg har 2003 - det er fordi du kopierer det hele, jeg skal kun bruge navn , adresse m.m på formand så det er ikke alle data fra linket der skal kopieres ind.
Avatar billede gskairo Nybegynder
07. januar 2008 - 13:37 #16
Jeg har forsøgt selv at skrive det ind (uden kopiering) , men det virker stadigt ikke :(
Avatar billede gskairo Nybegynder
07. januar 2008 - 13:42 #17
=OFFSET($A$1,(ROW()-1)*4+INT((COLUMN()-3)),MOD(COLUMN()-3,1)) - The formula you typed contains an error.....

Derefter markeres $A$1 i formlen. Jeg kan ikke se en grund til dette?.....

(jeg er goså villig til at spytte lidt points i puljen hvis det skal være :D)
07. januar 2008 - 18:46 #18
Data på siden ligger i flere rækker, så det vil de også gøre nå de kopieres ind i Excel, men du kan markere hele det indsatte område, og så køre denne makro

Public Sub MergeCellInfo()
    Dim lCol As Long
    Dim lRow As Long
    Dim sValue As String
    Dim rTemp As Range

    ' Formatting
    Selection.MergeCells = False
    Selection.VerticalAlignment = xlTop

    ' Merge values
    For lCol = 1 To Selection.Columns.Count
        sValue = ""
        For lRow = 1 To Selection.Rows.Count
            ' Collect value
            sValue = sValue & CStr(Selection.Cells(lRow, lCol).Value) & Chr(10) & ""
        Next lRow
        ' Remove last vbCrLf
        sValue = Left(sValue, Len(sValue) - 1)
        ' Insert value
        Selection.Cells(1, lCol).Value = sValue
    Next lCol

    ' Clear other rows
    Set rTemp = Selection
    rTemp.Columns.Width = 100
    ' Resize to clear other rows
    Set rTemp = rTemp.Offset(1, 0).Resize(rTemp.Rows.Count - 1)
    rTemp.Clear
    Set rTemp = Nothing
End Sub