Avatar billede rolfie Nybegynder
07. januar 2008 - 09:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken slags database skal man lave

En lille forhistorie...

I mit firma kører vi i dag med en gammel dos-baseret version af navision (men hey - der er aldrig nedbrud ;o))

Jeg har nu fået til opgave at trække ca. 1000 varenumre ud af den database og sørge for at de kan vises på en hjemmeside (og bruges til noget fletning i eksempelvis indesign)

Jeg kan printe de 1000 numre ud til en tekstfil med alle de felter jeg skal bruge.

Mit spørgsmål er så følgende:

Hvis jeg sidder i excel og redigerer felterne og angiver stier til billeder etc. kan jeg så ikke importere denne i en eller anden form for database bagefter?

Og i så fald - Hvilken type er det nemmeste for en rookie som mig at håndtere (hvis det går vildt for sig og den skal udvides kommer vi måske op på 5000 varenumre)
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. januar 2008 - 09:32 #1
Det kan den sagtens. Hvis filen er komma, semikolon eller tabulator formateret kan den sagtens importeres til både excel og access,

Access er nok den letteste database for en begynder at håndterer, og relativ let senere at konverterer til en SQL hvis man får behov for flere database muskler.

Access egner sig til mindre databaser der ikke skal betjene mange brugere. Har man behov for dette bør man kikke på SQL (enten MySQL eller MSSQL)
Avatar billede rolfie Nybegynder
07. januar 2008 - 10:09 #2
Okay.... Kan du så eventuelt hjælpe mig hvis jeg giver dig alle de felter jeg skal bruge - Så jeg kan få en struktur på det (hvor mange tabeller etc.)?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. januar 2008 - 12:23 #3
Jeg vil næsten råde dig til at få fat i et IDG hæfte, det der i gamle dage kaldtes et 68,- kr hæfte. Der findes et par meget fornuftige access hæfter som kan give dig svar på det meste. Dan database du skal oprette er relativt enkel og vil næsten kunne laves ved direkte konvertering fra excel hvis du har data der.

Og ellers kan du selvfølgelig få hjælp her både af mig og andre gode mennesker
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. januar 2008 - 13:37 #4
struktur ( eks.) :

varenr      Varchar(50);
beskrivelse  Varchar(1024);
sti_til_pic  Varchar(255);
Avatar billede rolfie Nybegynder
09. januar 2008 - 13:50 #5
tak for indledende hjælp ;o) - Opgaven er blevet større, og jeg har oprettet et nyt spørgsmål