Avatar billede sqgersvar Nybegynder
06. januar 2008 - 19:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Andengradsligning, hjælp søges

Hej Eksperter!

Jeg har fået stillet til opgave af min kæreste, at regne en lille anden grads ligning for hende, og den er som følgende:

-x^2-x-1

Når jeg regner diskriminanten ser det således ud:

d= (-1)^2-4*-1*(-1) = -3

Men her kommer mit, når D er - så er der vel ingen løsninger?

Det mest underlige er så, at min kæreste skal sætte streger mellem ligningen og de rigtige resultater, og der kan hun vælge i mellem: -4 , -3, -2 , -1, 0 , 1 , 2 , 3 og -1,5. Men det kan hun da ikke, når D er minus? så vil den vel aldrig nogensinde ramme x-aksen??
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2008 - 19:43 #1
Som jeg husker der er det således

er diskriminanten positiv = to løsninger
er diskriminanten null = en løsning
er diskriminanten negativ = ingen løsninger
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2008 - 19:44 #2
hvis du tegner liningen vil du se at toppunktet ikke når op til X akslen og at alle Y værdierne er negative
Avatar billede sqgersvar Nybegynder
06. januar 2008 - 20:01 #3
Sådan husker jeg det også, men nu har jeg ingen mulighed for at tegne den, så ville egentlig frem til et svar, hvor en regnede den efter, og evt så om jeg havde lavet noget forkert
Avatar billede gf Nybegynder
06. januar 2008 - 20:45 #4
Hej

Det er rigtigt som Bufferzone skriver i og med Diskriminanten er negativ er der ingen rødder ( skæringer mer x -aksen) toppunktet ligger med en decimals nøjagtighed i      (-o,5 , -0,8

Du kan tjekke skæringspunktet på y -aksen som er c edet i dit tilfælde -1

mvh gf
Avatar billede sqgersvar Nybegynder
06. januar 2008 - 22:06 #5
Jeg synes nu stadig ikke jeg får noget svar, om jeg overhovedet har regnet diskriminanten rigtig ud? Forkerte paranteser osv?
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2008 - 23:59 #6
jeg har nu regnet efter og får diskriminanten til 5 således
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. januar 2008 - 00:04 #7
aX^2+Bx+C

diskriminanten

D=B^2-4AC

I din lining er A=-1, B=-1 og C=-1 ==>

(-1*-1)-(4*-1*-1) ==>
(1)-(5)

UNSKYLD my bad Det bliver -3 som du har skrevet
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. januar 2008 - 00:05 #8
(1)-(4)=-3 Det går vældigt for mig lige nu
Avatar billede comeasyouare Nybegynder
07. januar 2008 - 10:05 #9
Det er rigtigt at diskriminanten giver -3.
Du har dog kun skrevet at ligningen hedder -x^2-x-1, det korrekte udtryk vil være
-x^2-x-1 = 0, ellers er der ikke tale om en ligning. Men det stod der måske også? Der er jo bare nogle gange at sådan nogle matematik lærere ligger fælder ud :o)

Og det er ganske rigtigt som bufferzone siger at:
er diskriminanten positiv = to løsninger
er diskriminanten null = en løsning
er diskriminanten negativ = ingen løsninger

Dette er dog kun gældende så længe man ikke regner med komplekse tal, men det er en længere historie, og umiddelbart virker det ikke til at det er matematik på dette niveau.
Avatar billede sqgersvar Nybegynder
07. januar 2008 - 14:07 #10
Ja det var = 0 det glemte jeg lige, men jeg siger mange tak, og bufferzone du får points =) mange tak for hjælpen
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
07. januar 2008 - 16:14 #11
i har ret der en kun komplekse løsninger, nemlig

-0.5 + sqrt(3/4) i

og

-0.5 - sqrt(3/4) i

men går ikke ud fra det er en mulighed. Ellers er svaret vel bare ikke at lave nogen streger, giver vel fint mening med en lille snyde-opgave.
Avatar billede martin_moth Mester
07. januar 2008 - 17:31 #12
PS: ligningen hedder ikke

-x^2-x-1

men

f(x) = -x^2-x-1
Avatar billede martin_moth Mester
07. januar 2008 - 17:32 #13
ok, så ikke at der allerede VAR rettet tiol -x^2-x-1=0