Avatar billede malmskov Nybegynder
06. januar 2008 - 14:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Udregning i ACCESS

Har en tabel med kolonnerne liter og beløb. Ønsker at få kolonne der automatisk udregner kr/liter. Skal dette gøres i tabel eller i formular? og hovrdan?
Jeg indtaster dato, vogn-nr i formular med følg underformular km-stand, LITER og BELØB og som en kontrol vil jeg gerne have et felt i underformular der viser literprisen når jeg er færdig med linien med data - opdatering når jeg hopper til næste postindtastning.
Avatar billede malmskov Nybegynder
06. januar 2008 - 14:19 #1
Sorry - dato indtastes selvfølgelig også i underformular
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2008 - 14:22 #2
Du kan gøre det i både formularer og forespørgsler.
I forespørgslen laver du et udtryk med efterfølgende beregning f.eks:

Udtryk1: [felt1] * [felt2]
Avatar billede malmskov Nybegynder
06. januar 2008 - 15:15 #3
Har prøvet i forespørgslen og skrevet =[Beløb]/[Liter] i feltet kriterier.
Fik besked: Der opstod et overløb.
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2008 - 15:25 #4
Overløb kommer ofte, når dun ikke har det rigtige felttype i din tabel. Hvid du f.eks. har et felt af typen Byte er den største værdi bestemt heraf.

Du skal ikke sætte din beregning ind som et kriterie men som en selvstændig kokonne i forespørgslen. Sæt markøren i en ny tom kolonne og skriv beregningen heri.
Avatar billede malmskov Nybegynder
06. januar 2008 - 15:45 #5
Tak for din hjælp MUGS - håber du også lige kan give en kort forklaring her -
Jeg fik lavet en udtryksberegning i forespørgslen, men kunne ikke finde feltet på listen over tilgængelige felter fra den forespørgsel da jeg ville vælge feltet som kontrolkildeelement i min formular.
Gør jeg noget forkert eller er det bare sådan at man ikke får udtryksfeltet frem??

Istedet har jeg nu skrevet =[Beløb]/[Liter] som kontrolkildeelement i feltet i formularen og så får jeg udregning - men den er i hele tal og uden decimaler - de felter som den tager data fra er afrundede i tabellen - er det derfor?? Eller kan det lade sig gøre at få vist decimaler?
Avatar billede malmskov Nybegynder
06. januar 2008 - 15:45 #6
Og send lige som svar - MVH Vagn
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2008 - 15:55 #7
Du skal tilbage i tabellen og vælge en felttype der kan håndtere decimaler. Du skal nok se på typen der hedder "Reelt tal"

Hvis du har indsat et urtryk i din forespørgsel SKAL udtrykket fremgå af feltlisten der ligger til grund for din formular.
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2008 - 15:56 #8
Og et svar - Men kun point hvis du får det til at fungere
Avatar billede malmskov Nybegynder
06. januar 2008 - 18:48 #9
Fik formularen til at virke - også decimaler - men hvis jeg forsøger at få det til at virke i forespørgslen vil den have et paremeter når jeg vil gemme.
Rude som skriver Indtast parameter kommer op.
Jeg har skrevet følgende i nyt felt i forespørgslen: Udtryk1:[beregning]=[beløb]/[Liter]
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2008 - 19:06 #10
Prøv at undgå dit feltnavn således:

Udtryk1:[beløb]/[Liter]

Der er ingen grund til at gemme beregningerne i en tabel. Der vil blive foretaget en genberegning hver gang forespørgslen køres.
Avatar billede malmskov Nybegynder
06. januar 2008 - 19:15 #11
Fantastisk MUGS - det virker bare - tusind tak
Avatar billede mugs Novice
06. januar 2008 - 19:25 #12
Selv tak - Og tak for point.
Hvis du absolut vil gemme beregningen i din tabel kan du gøre det således med en VBA-kode:

Me.Beregning = [beløb]/[Liter]

den indsættes i felterne Beløb / Liter