Avatar billede foto Nybegynder
05. januar 2008 - 17:41 Der er 25 kommentarer

Åbning af Acer TM

Jeg forsøger gennem længere tid at åbne min Acer TM 6292 (den nye 12,1 tommers laptop).  Jeg kan ikke åbne den selvom jeg finder alle(?) ca 15 skruer i bundpladen.  Den vil ikke af.  Nogen der har prøvet at åbne en TM6292?  Jeg forsøger at finde CMOS batteriet for at nulstille BIOS da den beder om et password (8 cifre) ved opstart.  Jeg kan intet foretage mig med computeren.  Jeg kan ikke aflevere den til Acer da jeg bor i udlandet.
Avatar billede peet-49 Novice
05. januar 2008 - 17:54 #1
Acer har da worldwide service via UPS
Avatar billede thov Forsker
05. januar 2008 - 18:56 #2
Noget om BIOS passwords http://www.tech-faq.com/reset-bios-password.shtml

Hvis du booter på UltimateBootCD http://www.ultimatebootcd.com/ kan du køre CmosPwd og måske ad den vej, finde password'et.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2008 - 08:14 #3
Hvis du kan tvinge computeren til at boote fra DVD (fjern harddisken) så kan du muligvis slette dit password med http://www.helgec.dk/password.html  se nederst på siden
Avatar billede foto Nybegynder
07. januar 2008 - 13:51 #4
Jeg takker både helgec og thov og har prøvet begge dele.  Jeg har lavet både recmos og ubcd som ISO filer på CD (ikke DVD) og boootet fra dem, computeren beder stadig om et password med det samme efter opstart.  Har også bootet uden harddisk (med og uden CD) og det samme sker.  Hvad sker der mon?  Der står med hvide bogstaver i en blå boks på sort baggrund "Enter Password".  Hvad kan dette være.  En ven siger at det ikke er BIOS password men power-on-password.  Er der noget der hedder dette?  Andre forslag er yderst velkomne.
Avatar billede thov Forsker
07. januar 2008 - 14:39 #5
Har du prøvet disse passwords: BIOS, CMOS, phoenix, PHOENIX ? (Der er vistnok en Phoenix BIOS i din Acer).
Avatar billede foto Nybegynder
07. januar 2008 - 14:45 #6
Ja, har prøvet et hav af passwords, korrekt der er en phoenix BIOS i min Acer.  Hvis nogen kan sige mig hvordan man åbner laptoppen vil det være en stpor hjælp.  Når man fjerner alle synlige skruer sidder bundpladen fast i de 2 af hjørnerne.  Jeg vil gerne fjerne CMOS batteriet, og det sidder ikke under tastaturet.
Avatar billede thov Forsker
07. januar 2008 - 16:00 #7
Og du har kigget efter skruer under dækslerne til harddisk og RAM ?
Og så selfølgelig under det store batteri.
Avatar billede foto Nybegynder
07. januar 2008 - 17:16 #8
Ja også de steder har jeg kigget.  Der må være nogle skjulte clips et par steder, og jeg er bange for at ødelægge kabinettet.  Min computerlærde ven kunne heller ikke åbne bundpladen!
Avatar billede peet-49 Novice
07. januar 2008 - 17:26 #9
Der er både klips og porte, der skal flyttes.
Avatar billede peet-49 Novice
07. januar 2008 - 17:28 #10
Desuden er batteriet sat i krympeflex, så det skal entes loddes af, eller et stik skal fjernes.
Avatar billede peet-49 Novice
07. januar 2008 - 17:28 #11
På en del modeller sidder batteriet under tastaturet.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 20:01 #12
Skal din kommentar opfattes som, at du ikke har fået lov til at køre "recmos" fordi du ikke kan få lov til at boote fra CD
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 20:08 #13
Har du prøvet eksemplerne på http://www.tech-faq.com/reset-bios-password.shtml
Avatar billede foto Nybegynder
08. januar 2008 - 14:53 #14
Alt (hvad der er muligt) er prøvet fra reset-bios-password.  Det eneste jeg mangler er at fjerne CMOS batteriet og det er derfor overskriften her er "åbning af acer laptop".  Jeg kan ikke få den op!
Avatar billede foto Nybegynder
08. januar 2008 - 14:58 #15
..og ja, jeg kan ikke få lov at boote fra CD.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 15:22 #16
Skal det forstås som at alle boot-mulighedes er disablet bortset fra harddisk - har du prøvet F12 - boot fra USB - etc.
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. januar 2008 - 15:27 #17
Er du sikker på at din laptop overhovedet har et CMOS batteri? Min har ikke. Det er tilstrækkeligt at fjerne det alm. laptop-batteri ved mig.
Avatar billede foto Nybegynder
08. januar 2008 - 17:50 #18
Hej webcreator.  Jeg ved ikke om CMOS har et batteri i min laptop.  Jeg har netop omsider fundet laptoppens manual på nettet.  I denne nævnes BIOS flash memory og ikke noget med CMOS eller CMOS-batteri.  Så måske er der ikke noget CMOS batteri.  Jeg vil ihvertfald prøve at tage batteriet ud og går ud fra at det skal tages ud i ca en halv time?
Avatar billede foto Nybegynder
08. januar 2008 - 17:54 #19
Til helgec.  Jeg har også prøvet f12 men ikke at boote fra USB. Skal man lægge bootfilen (recmos eller ubcd eller anden?) på usb nøglen og så boote herfra?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2008 - 08:24 #20
Du skal gøre din USB nøgle bootbar http://www.helgec.dk/usb_boot.html og så skal "recmos.com" overføres til nøglen, ved A.\> recmos.com  -> enter
Avatar billede foto Nybegynder
10. januar 2008 - 18:19 #21
Har nu lavet bootbar usb men den beder om password med det samme.  I manualen på diagrammet over motherboard ser jeg at der ikke er noget cmos batteri men bios flash memory.  Betyder det at cmos batteriet er integreret i bios, det gør jo det hele endnu sværere.  Alle forslag er mere end velkomne. (læs evt ovenfor så du ikke kommer med forslag som allerede er afgivet).
Avatar billede foto Nybegynder
10. januar 2008 - 18:21 #22
(kom til at skrive ovenstående som svar istedet for kommentar)
Avatar billede foto Nybegynder
10. januar 2008 - 18:23 #23
Skal jeg iøvrigt acceptere alle relevante svar eller kun de der har løst mit problem?  Alle svarene er relevante men ingen har kunnet løse mit problem.
Avatar billede peet-49 Novice
12. januar 2008 - 11:17 #24
Accepter dit eget svar.
Avatar billede peet-49 Novice
07. februar 2008 - 09:31 #25
Du skal markere dit navn og trykke accepter.