Avatar billede adela Nybegynder
13. juni 2001 - 21:09 Der er 10 kommentarer

PHP_AUTH_USER ???

Jeg har fundet dette smarte ord i flere artikler, samt eksempler, men det vil bare ikke virke :-/

Hvis jeg har en login side, og nogle dybereliggende directories, som kun \"valid\" brugere må anvende, hvad gør jeg så ?

Oplysninger om brugernavn og password ligger i en MySQL database, og det er her fra login skal finde svar.

Avatar billede henrik242 Nybegynder
13. juni 2001 - 21:21 #1
dette lægger du i enfil - f.ex. pwd.php og så skal den \"require\"´es på alle de sider der er forbeheldt de gyldige brugere... simpelt hen :-)

<?php

$goAgain = 1;

while ($goAgain) {
  if(!isset($PHP_AUTH_USER)) {
    Header(\"WWW-Authenticate: Basic realm=\\\"whatever\\\"\");
    Header(\"HTTP/1.0 401 Unauthorized\");
    echo \"Acces denied...\";
    $goAgain = 0;
    exit;
  }

  else {
        include $DOCUMENT_ROOT.\"/connect.inc\";
    $rownumber = mysql_query (\"select * from validusers where username = \'$PHP_AUTH_USER\' \");
        $row = mysql_fetch_array($rownumber);

        if ($row){
            if ($PHP_AUTH_USER != \"\" && $PHP_AUTH_USER == $row[username] && $PHP_AUTH_PW == $row[password]){              //Hvis pass er rigtigt...
                # unset($PHP_AUTH_USER);
                $goAgain=0;
                # exit;
        }
          else {
                unset($PHP_AUTH_USER);
                $goAgain=1;
            }
        else {
            unset($PHP_AUTH_USER);
            $goAgain=1;
      }
?>
Avatar billede adela Nybegynder
13. juni 2001 - 21:43 #2
Her er lige nogle spørgsmål, da jeg er lidt en newbie.......

1. \"include $DOCUMENT_ROOT.\"/connect.inc\";\".....Skal jeg have denne fil, og i givet fald, skal jeg editere i den på nogen måde?

2. Hvis dette virker som påtænkt, så er meningen, at den laver error, hvis den ikke har valideret mod DB\'en ikke?

3. \"Header(\"WWW-Authenticate: Basic realm=\\\"whatever\\\"\");\"
Hvad bør jeg skrive her (er det afgørende på nogen måde?)

4. requiren på mine html-sider, skriver jeg ikke dem således: \"<? include (\"../pwd.php\"); ?>\" ?

5. Hvor bør jeg lægge filen (er der noget sikkerhed i dette ?)

Jeg er ked af disse mulige newbiespørgsmål :-/
Avatar billede henrik242 Nybegynder
13. juni 2001 - 21:49 #3
1.: Ja, denne fil forbinder dig til databasen - du laver den selv med noget mysql_connect osv.

2.: Hvis brugeren ikke findes i DB eller hvis der mere end et par gange angives et forkert PW, får man \"access denied...\" på skærmen.

3.: (nej), du skriver blot hvad du synes - f.ex. navnet på din hjemmeside.

4.: nej - benyt:
<?php require(\"../pwd.php\"); ?> da du derved sikrer at siden \'dør\' hvis brugeren ikke kan valideres.

5.: Gør næppe nogen større forskel - men læg den gerne uden for webscope, hvis du kan - ellers: Don´t worry ;-)

der er ingen grund til at være ked af at spørge  -det har vi alle gjort på et eller andet tidspunkt ;-)
Avatar billede adela Nybegynder
13. juni 2001 - 22:06 #4
OK, så tror jeg er lige ved at være der. Men mht. nr. 1:
\" include $DOCUMENT_ROOT.\"/connect.inc\"; \" - mener du, at jeg skal skrive mine my_sql - connect-sætninger på PHP-måde, og kalde filen: \"connect.inc\" ?

Jeg har lige kigget på nogle .inc-filer, hvad er formålet med at kalde dem .inc - ikke at du behøver at skrive et foredrag for mig, men det er mere så jeg overordnet kan sætte dem ind i en PHP-sammenhæng.....
Avatar billede adela Nybegynder
13. juni 2001 - 22:07 #5
$DOCUMENT_ROOT. er det en PHP-kommando, hvormed PHP kigger et bestmt sted hen ???
(et lille ekstraspørgsmål)
Avatar billede henrik242 Nybegynder
13. juni 2001 - 22:25 #6
Til det første: ja, lige netop:

<?
    $mysql_hostname = \'navnetpåserveren\';
    $mysql_username = \'ditbrugernavn\';
    $mysql_password = \'ditpassword\';
    $mysql_database = \'dindatabase\';

  $conn = @mysql_connect($mysql_hostname, $mysql_username, $mysql_password);

@mysql_select_db ($mysql_database, $conn));
?>

$DOCUMENT_ROOT er rodbiblioteket for web-serveren - det er en let måde at referere \'absolut\' til forskellige filer der skal includes eller requires

/henrik
Avatar billede henrik242 Nybegynder
13. juni 2001 - 22:27 #7
Tilføjelse...
når du kalder connect-filen for connect.inc er det fordi de fleste webservere holder filer med denne extension ekstra tæt ind til kroppen - så det er altså af sikkerhedshensyn :-)
Avatar billede henrik242 Nybegynder
14. juni 2001 - 00:36 #8
Har du fået det til at virke..?
Avatar billede adela Nybegynder
14. juni 2001 - 17:36 #9
Nej - det virker sku ikke rigtigt, jeg ville ikke rigtigt skrive mere, jeg har gjort som \"instruktionsvejledningen\" siger, men det spiller fan\'me ikke - alt er ellers som det bør være - jeg forstår det ikke rigtigt :-/
Avatar billede henrik242 Nybegynder
14. juni 2001 - 19:31 #10
Hvad går galt?