Avatar billede anders0710 Nybegynder
03. januar 2008 - 11:28 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Arbejde med forms og ListObject

Hey Eksperter,

Jeg har et mega problem!

Jeg arbejder med en form i Access som indeholder et liste object. Dette liste object indeholder et idnr, et navn, og et cprnr.
Jeg vil gerne fra denne liste kunne dobbelt klikke på et navn og åbne en ny form som indeholder det markerede navn. Dette vil jeg gerne kunne gøre via VBA Code.

Hvordan kan dette gøres, har søgt på google og i Access hjælpen.

Håber i kan forstå hvad jeg mener.

Venlig hilsen
Anders
Avatar billede anders0710 Nybegynder
03. januar 2008 - 11:34 #1
liste objekt = listBox
Avatar billede jensen363 Forsker
03. januar 2008 - 11:34 #2
Er der tale om at du vælger een elle flere nacne fra listen ?
Avatar billede anders0710 Nybegynder
03. januar 2008 - 11:38 #3
jeg vil bare vælge et enkelte navn fra listen.
Avatar billede jensen363 Forsker
03. januar 2008 - 11:43 #4
Den nye form du ønsker at åbne, hvilket felt i din listbox er det relateret til ?
Avatar billede anders0710 Nybegynder
03. januar 2008 - 11:44 #5
Nu er jeg lidt ny i dette, men hvad mener du med det?
Avatar billede jensen363 Forsker
03. januar 2008 - 11:46 #6
For at åbne en ny formular, baseret på det du har stående i din listbox, skal den nye formular, som antageligt bygger på en forespørgsel kunne relateres / sammenkædes med enten et unikt ID, Navn eller CPR-nummer
Avatar billede anders0710 Nybegynder
03. januar 2008 - 11:47 #7
jeg har valgt at lave en gobal id variable, som jeg i teorien vil sætte lig med det markerede navn i min listBox. Denne id variable skal være sammenkædet med den nye form.
Avatar billede jensen363 Forsker
03. januar 2008 - 11:49 #8
Hvordan ser din SQL/VBA kode ud ?
Avatar billede anders0710 Nybegynder
03. januar 2008 - 11:56 #9
hehe der er ikke så meget. Er som sagt lidt på bar bund.

Public idnr As Integer

Private Sub LejerRes_DblClick(Cancel As Integer)

    Dim stDocName As String
    Dim stLinkCriteria As String

    stDocName = "Lejemål"
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

End Sub
Avatar billede jensen363 Forsker
03. januar 2008 - 12:01 #10
Public idnr As Integer

Private Sub LejerRes_DblClick(Cancel As Integer)

    Dim stDocName As String
    Dim stLinkCriteria As String

    idnr = [Forms]![DinFormular]![DinListe]

    stDocName = "Lejemål"
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

End Sub
Avatar billede anders0710 Nybegynder
03. januar 2008 - 12:29 #11
Tager den så de data som findes for den markerede person??
Altså:
id        Navn
1          Anders
2          Bo
3          Kim

hvis så Kim er markeret vil den så returnere denne person i den nye form?
Avatar billede jensen363 Forsker
03. januar 2008 - 12:40 #12
Det skulle jeg mene
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 13:02 #13
Din liste får tildelt værdien fra den kolonne, som du vælger i egenskaben BundetKolonne, den står som standard til 1. Du har nok navn i din første kolonne af listen. Hvis du så vil åbne en formular på det valgte navn, f.eks. ved hjælp af dobbeltklik hændelsen, så gør således:

DoCmd.OpenForm "NavnPåFormular", , , "navn='" & Me.NavnPåDinListbox & "'"

Hvis du vil styre efter id, så vil det være:

DoCmd.OpenForm "NavnPåFormular", , , "id=" & Me.NavnPåDinListbox

Nu har du måske navn i første kolonne og vil styre efter id, så skal du have id med i listen, du behøver ikke vise det til brugeren. Hvis du kun vil vise navn så sætter du AntalKolonner i egenskaber til 2 og KolonneBredder til eks. 3cm;0cm nu er id med i listen uden brugeren kan se det. Kaldet bliver så:

DoCmd.OpenForm "NavnPåFormular", , , "id=" & Me.NavnPåDinListbox.Column(1)

Den første kolonne hedder 0!~)
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 13:06 #14
Ang. den sidste løsning med Column så kunne man selvfølgelig også sætte BundetKolonne til 2... Mulighederne er mange!~)
Avatar billede anders0710 Nybegynder
03. januar 2008 - 13:12 #15
Til jensen363, det virker!!! Smid lige det som et svar.

Lige et tillægsspørgsmål:
Skal jeg bruge angivelsen af idnr i både formen med listen og den nye form som åbnes?

Tak
Avatar billede jensen363 Forsker
03. januar 2008 - 13:16 #16
Et svar :-)
Det skulle være nok kun at benytte den i den nye form