Avatar billede intel4004 Novice
02. januar 2008 - 16:49 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Strømkrav for Geforce 7600 GT AGP?

Jeg står og vil investere i et nyere grafikkort til AGP-8x. Jeg har kig på et Geforce 7600 GT, men jeg er usikker på om jeg bør investere i en ny strømforsyning samtidig med.

Min antikke PC består af:
Et Asus A7V600 bundkort, en AMD Athlon XP 2800+ (barton) CPU, 2x512GB DDR-RAM, 120GB ATA-133 seagate harddisk.

Udover dette sidder der et Geforce 4 Ti-4200 128MB graffikort, et Creative 5.1 lydkort, og 2stk optiske drev (Sony og LG, begge af ældre dato).

Jeg kan da spille Quake 4 i 800x600 :)

Alt dette drives af en ældre Aopen 300W FSP300-60BT som har følgende egenskaber: +3.3V/16A, +5V/30A, +12V/11A, +5Vsb/2A, -5V/0.3A, -12V/0.8A.

Og så står der max 150W output i forbindelse med +3.3V og +5V.

Kan jeg uden videre købe mig et Geforce 7600 GT AGP-8x kort og regne med at det vil virke?

Bundkortet understøtter også kun 1.5V grafikkort.

Mvh Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
02. januar 2008 - 16:50 #1
øhh, Rettelse: 2x512MB DDR-RAM :)
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 18:09 #2
Fandt dette på nettet:
http://forums.cnet.com/5208-6142_102-0.html?forumID=68&threadID=200863&messageID=2156357#2156357

"Minimum System Requirements for BFG 7600GT OC
>> CPU with processor speed of 1GHz of higher
>> 256MB of RAM
>> Microsoft Windows XP
>> CD or DVD-ROM drive
>> 35MB available hard disk space
(50MB for full installation)
>> A 350W PCI Express compliant system power supply (with 12V current rating of 20A or more)
>> A PCI Express compliant motherboard
>> A vacant x16 PCI Express slot"
Avatar billede intel4004 Novice
02. januar 2008 - 19:49 #3
ok - mon det er samme krav til et AGP 8x kort?

Nogle forslag til en en ny PSU, indenfor 400kr?
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 19:56 #4
Hmm, jeg kunne foretille mig det...
Syntes det er lidt svært at finde beskrivelser af hvor mange Watt der skal bruges...

Personligt ville jeg gå ind under www.edbpriser.dk og søger på PSU'er med en maximumspris på 400 kr.
Nu har ikke så meget forstand på PSU, men kunne forestille mig denne ville være ok... Den larmer heller ikke mere end 17 dB http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253639
Avatar billede intel4004 Novice
02. januar 2008 - 20:23 #5
NorthQ PSU'er har jeg været uheldig med engang. Jeg har en i en anden maskine som piver ved for høj belastning. Troede i lang tid det var min harddisk der var ved at stå af :)

Men under alle omstændigheder så er min nuværende PSU vel nok for svag på +12V med kun 11 ampare?
Avatar billede squazz Novice
02. januar 2008 - 20:33 #6
Hmm, jeg har rådført mig med en af mine kammerater, og får at vide at din Aopen på 300W burde kunne trække det...

Altså, er der ikke behov for at købe en ny PSU...
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 06:29 #7
her kan du beregne størrelsen på PSU'en
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Avatar billede thaug Nybegynder
03. januar 2008 - 12:07 #8
Generelt er ATI og NVidias krav til strømforsyninger langt højere end hvad der er nødvendigt. Det er selvfølgelig for at være sikre på at selv eksotiske dual CPU maskiner med 10 harddiske stadig kan køre. Strømforbruget er nogenlunde det samme for AGP og PCIe.

Hvis du alligevel får brug for en ny strømforsyning vil jeg anbefale dette:

Jeg vil helt klart anbefale at købe strømforsyning af et godt mærke, f.eks. Seasonic eller Antec. Mange producenter laver noget decideret lort, og specifikationerne lyver så meget at de burde anmeldes for bedrageri. http://www.jonnyguru.com/ og http://www.silentpcreview.com laver nogle glimrende anmeldelser af strømforsyninger, men det er måske også overkill at begynde at sætte sig ind i alle detaljerne.

Jeg vil anbefale Seasonic S12 eller Antec EarthWatts strømforsyninger. Antec EarthWatts EA380 er nok det bedste køb i dit tilfælde - hvis du altså vil skifte.
Avatar billede intel4004 Novice
03. januar 2008 - 12:18 #9
pwcca> Jeg prøvede den side og sjovt sagde den 261 watt med Geforce4 og med geforce7 stod den på 271 watt. Men sætter jeg capacitor-aging til 50% så ryger beregningen over 350watt...

thaug> ok mange tak. Det vil jeg kigge på.

1) Men hvad kunne man forestille sig der sker hvis ens PSU virkelig er for svag når det nye grafikkort installeres? Vil den blot nægte at tænde eller kan noget tage skade?

2) Skal et Geforce 7600 GT AGP have ekstra strøm via et 4-pins molex-stik fra PSU?

Mvh Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
03. januar 2008 - 12:23 #10
Hvad med mærkerne Enermax, Cooler master og ThermalTake?

Jeg har hørt meget godt om dem. Specielt var Enermax meget populære engang, så vidt jeg forstod.
Avatar billede squazz Novice
03. januar 2008 - 14:56 #11
1. hvis din PSU virkelig er for svag, vil der ikke ske noget med grafikkort eller andet hardware, men din PSU vil begynde at bippe... Og så er det ud at invistere i en PSu der er større...

2. Her kan jeg desværre ikke hjælpe...
Avatar billede thaug Nybegynder
04. januar 2008 - 11:38 #12
1) En utilstrækkelig strømforsyning vil normalt give stabilitetsproblemer, d.v.s. at maskinen går ned eller vil ikke starte. Normalt bliver strømforsyningen jo først rigtig belastet når man bruger maskinen til f.eks. spil, så hvis en strømforsyning ligger på grænsen, er det normalt at man vil opleve stabilitetsproblemer i forbindelse med høje belastninger.

2)Ja, desværre. Kortet er målt til kun at bruge knap 28W ved fuld belastning, men AGP kan ikke levere så meget strøm som PCIe.

Jeg har prøvet at have en ThermalTake strømforsyning. Det får jeg aldrig igen! Sidenhen har jeg hørt meget dårligt om ThermalTake generelt, og så vidt jeg kan bedømme er deres marketing det bedste ved firmaet.

Enermax har et relativt godt ry, og producerer, SVJV, en del strømforsyninger der sælges under andre mærker. Cooler Master sælger generelt gode produkter, men producerer ikke selv de strømforsyninger de sælger. Jeg mener dog, at de strømforsyninger der sælges af Cooler Master er rimelig gode.
Avatar billede intel4004 Novice
05. januar 2008 - 12:21 #13
I skal have tak for hjælpen. Jeg tror nok bare jeg køber et grafikkort, og så må vi se om min PSU giver op eller ej.

1) Jeg forestiller mig denne her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313067

2) Nogen grund til at købe en med 512MB ram på?

3) Hvad med GDDR2 vs. GDDR3 (ramtype)? GDDR3 er vel hurtigere?

Mvh Intel4004
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2008 - 14:29 #14
1) Link virker ikke

2) desværre, her kan jeg ikke svare (pga. link)

3. GDDR3 når meget højere Mhz, hastigheden på GDDR3 er klart at foretrække, men det er også en en del dyrre...

(Der er garanteret en som kan uddybe det bedre)
Avatar billede intel4004 Novice
07. januar 2008 - 18:07 #15
Ok - det kort jeg linkede til tidligere, er åbenbart fjernet fra edbpriser.dk.

Så prøver vi denne her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409458

Mvh Intel4004
Avatar billede squazz Novice
08. januar 2008 - 17:12 #16
For mig ser det ud til at være et ok GFX...
BTW, ang spg. 3, tjek dette link, fortæller en del om DDR3 http://www.tomshardware.com/2008/01/04/ddr3-1333_speed_and_latency_shootout/
Avatar billede thaug Nybegynder
09. januar 2008 - 00:22 #17
1) Det ser ud til at være et udmærket grafikkort til dit behov. Hvis du søger på edbpriser på AGP 8x og 7600GT, så er der dog kort med bedre specs og lavere pris f.eks. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403682.

2) Det kan normalt ikke betale sig med 512MB ram, med mindre grafikkortet er kraftigt nok til at køre relativt høj opløsning med anti-aliasing, og høj kvalitet på textures. Jeg vil anbefale mindst 512 MB for Radeon 3850 og GForce 8800 kort. I dit tilfælde får du formentlig ingen glæde af 512 MB.

3) GDDR3 er klart at foretrække.

Squazz: Artiklen på Toms omhandler DDR2/DDR3 som absolut ikke kan sammenlignes med GDDR2/GDDR3. Generelt har ram til grafikkort højere latenstid men betydelig større båndbredde end "normalt" ram til en PC.
Avatar billede squazz Novice
09. januar 2008 - 09:31 #18
Well, den fortæller vel stadigvæk om fordelene ved den nye "generation
Avatar billede intel4004 Novice
09. januar 2008 - 10:54 #19
thaug>
Point Of View kortet har ram ved 1.6GHz men det er GDDR2. Twintech kortet har GDDR3 ved 1.45GHz. Så kommer det ikke ud på et?

Og artiklen var meget brugbart - så godt at den handlede om DDR og ikke GDDR, men alt ny viden er godt viden ;)

Mvh Intel4004
Avatar billede squazz Novice
09. januar 2008 - 16:22 #20
En 1.45Ghz GDDR3 er vel bedre end 1.6GHz GDDR2?
Avatar billede intel4004 Novice
13. januar 2008 - 14:22 #21
Jeg købte i denne uge Twintech kortet, samt en ny Plextor DVD brænder (udskiftede et af de to eksisterende drev).

Efter installation af begge har jeg ikke haft nogle problemer, hverken med støj eller strøm-svigt i systemet. Jeg har spillet quake4 i 1280x1024, 4xAA og det kører flydende.

I skal have tak for hjælpen.

squazz og thaug - vil i dele pointene?
Avatar billede thaug Nybegynder
13. januar 2008 - 22:45 #22
Fint med mig.

Håber at du får fornøjelse med det...
Avatar billede squazz Novice
14. januar 2008 - 10:39 #23
det kan vi sagtens

glad for at vi kunne hjælpe
Avatar billede intel4004 Novice
18. februar 2008 - 10:22 #24
En opdatering:

Jeg har nu måtte skifte tilbage til det gamle grafikkort igen. Min computer viste alligevel symptomer som jeg tolker som: "ikke nok strøm! Arggh!".

Jeg skal åbenbart have mig en kraftigere PSU alligevel. Jeg har oplevet total frysning af Windows XP Pro, og det plejer virkeligt aldrig at ske. Eksempelvis fryser systemet fuldstændig efter 10-20min Second Life.

Det sidste har været min primære harddisk, som lige pludselig ikke blev fundet ved opstart. Jeg blev helt hvid i hovedet. Men ved omskiftning til gammelt grafikkort så virkede det igen (mystisk).

Mvh Intel4004