Avatar billede scandal Nybegynder
02. januar 2008 - 12:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

NAS og USB Harddisk?

Hej.

Efter tyveri i julen, er jeg ved at kigge på ny stumper.
En af de ting jeg overvejer er NAS, så jeg kan få glæde af mine rippede CD'er, uden at have min stationære computer tændt.

Samtidig vil jeg gerne have nogenlunde performance fra min stationære over mod min nye eksterne harddisk.

Maxtor har en NAS løsning, hvor der også er 2 USB2 stik, men kan jeg både sætte den op via netværket OG via USB2?
Jeg tvivler selv lidt.

Her er dyret:
http://www.maxtorsolutions.com/en/catalog/MSS_II/index.html

Der står om USB-stikkene:
"2 - USB 2.0 ports for printer sharing, storage, expansion or offsite data rotation"

Er der nogen der har erfaringer med omtalte disk, hører jeg også gerne om det.
Alternativer er jo også interesseret i :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 13:25 #1
Jeg har 1TB versionen af den og jeg synes den kører upåklageligt ... sådan da. Der er for det meste ingen problemer med den, men jeg har været ude for at den går "kold" således man lige skal hive strømmen fra den og sætte den til igen. Det skal dog siges at den bliver brugt RIGTIG meget.
Jeg har brugt dens usb stik både til ekstra diskplads, men også til usb printer og det spiller også rigtig godt.
Det eneste jeg savner rigtig meget på den som jeg ved andre NAS har er ftp-funtionen. Så læg hovedet i blød om hvilke funktioner du kunne ønske dig. Denne her er i hvert fald prisbillig og ganske god.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 13:31 #2
Avatar billede scandal Nybegynder
02. januar 2008 - 13:38 #3
Ok.
Bare for lige at være helt sikker...
Du har brugt den som NAS, samtidig med du har kørt via USB?

FTP funktionen har jeg ikke brug for.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 14:11 #4
En nas kan kun bruges på netværket så vidt jeg ved. Jeg har aldrig brugt den som usb disk og mener da heller ikke det kan lade sig gøre?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 05:37 #5
måske ikke lige det du søger, men når vi nu snakker NAS og hvis man lige har en maskine stående som ikke lige blive brugt så er der jo den mulighed at lave sin egen ;)

http://www.freenas.org/
Avatar billede scandal Nybegynder
03. januar 2008 - 08:38 #6
pwcca: Jeg har godt nok en maskine i opverskud, men vil ikke have et strømslugende bæst stående tændt konstant, men tak for tippet!

Det ser ikke ud til der er flere kommentarer?
Jeg holder mig til Maxtor. Så må jeg nøjes med min gamle USB-disk, som det "hurtige" lager til min stationære.

Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 09:12 #7
Grunden til at du vil gøre brug af en nas og ikke en usb er som du selv siger at du så har mulighed for at tilgå dine ting uden at have en dedikeret computer tændt. Ydermere vil du se flere og flere produkter såsom harddiskoptagere der også kan vise billeder, video og musik fra et delt netværksshare.

Personligt kører mediecenter 2 forskellige steder i min lejlighed så NAS'en er koblet op på trådløst netværk og jeg på den måde tilgå musik, video og billeder på alle maskiner. Man skal dog, som du selv også siger, være opmærksom på at en traditionel usb disk ER hurtigere i overførslen.
Avatar billede scandal Nybegynder
03. januar 2008 - 11:51 #8
Det er også med henblik på at dele billeder lyd og video mellem min stationære, bærbare og mediacenter at jeg skal bruge NAS'en, så det passer jo meget godt med din opsætning.

Igen: tak for hjælpen.
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2008 - 01:46 #9
Jeg har en LaCie Etherdisk mini, og understøtter mediaserver og ftp-server. Kører perfekt.