Avatar billede coden Nybegynder
13. juni 2001 - 17:24 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Åbne txt fil som textstream

Hej

I bogen \"Instant JavaScript\" fra WROX står at man kan åbne en txt fil som et textstream object vha. f.eks:
1. object.OpenAsTextStream, hvor object er af type File
2. OpenTextFile(Filename), fra gruppen FileSystemObject
3. object.OpenAsTextStream, hvor object er af type Folder.

Desværre indeholder bogen ikke nogle eksempler, så jeg kan ikke lige gennemskue hvorledes jeg skal anvende ovenstående for at få det til at virke.

Den txt fil jeg ønsker at åbne, indeholder forskellige værdier der skal bruges til at sætte cookies med, som efterfølgende skal bruges i forbindelse med adgangskontrol til visse dele af et website.

Jeg håber der findes nogle kodehajer her som kan hjælpe mig.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
13. juni 2001 - 21:36 #1
<%
Dim objFS, objFile, objTxtStream, strindhold
Set objFS = CreateObject (\"Scripting.FileSystemObject\")
Set objFile = objFS.GetFile(\"c:\\somefile.txt\")
Set objTxtStream = objFile.OpenAsTextStream (1)\'Se bemærkning
strindhold = objTxtStream.ReadAll
objTextSream.Close
%>

Her bruger jeg 1 som betyder at jeg åbnet filen for læsning, ad andre muligheder er:
2 som åbner filen for skrivning og overskriver eksisternede indhold og 3 som åbner filen for tilføjelse, dvs. det du skriver til filen vil blivve puttet efter det der allerede er der.

Avatar billede jakoba Nybegynder
13. juni 2001 - 23:01 #2
Jeg vil vædde ret meget på at det er under sever-side Javascript du har læst det. Client-side er der kun een eneste fil du kan åbne eller bruge til nogetsomhelst, og det er den cookie du selv har lavet.

beklager.

mvh JakobA
Avatar billede coden Nybegynder
14. juni 2001 - 10:30 #3
Moonduck:
Tak for hjælpen, jeg vil forsøge om det kan løse mit problem.

jacoba:
Ligeledes tak for hjælpen. Om det er server-side javascript eller ej aner jeg ikke.

Uddybning af spørgsmålet:
Jeg har fundet de nævnte metoder i at appendix vedr. browser object modellen. Inden de nævnes står følgende:
\"The following objects are unique to JScript, and extend the functionality of the browser within the host system.\"
Det tolker jeg som om at jeg, fra clienten, kan læse en fil på serveren.

Er de nogen der ved om min fortolkning holder vand, eller om min udbyder (www.aZero.dk) på en eller anden måde kan lukke for denne mulighed - såfremt jeg tolker rigtigt?
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. juni 2001 - 22:28 #4
Åhh....
Så er det helt klart Moonducks svar du skal holde dig til. Den tekst handler om JScript, og det er et helt andet sprog end javascript (som er det jeg kender). Det passer også med at moonduck\'s svar lå i asp-klammer.

mvh JakobA
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
14. juni 2001 - 23:02 #5
Hovsa, jeg var lidt for hurtig jeg skrev i VBScript.. Det samme script i JScript vil se ud som følgende:

  var objFS, objTxtStream, strIndhold
  objFS = new ActiveXObject(\"Scripting.FileSystemObject\");
  objTxtStream = objFS.OpenTextFile(\"c:\\\\file.ext\", 1);
  strIndhold = objTxtStream.ReadAll();
  objTxtStream.Close();

Ovenstående kan både virke serverside og clientside. Serverside vil den selvfølgelig læse filen fra serverens filsystem. Clientside fra clientens.
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. juni 2001 - 23:41 #6
Men den har da forhåbentlig ikke privilidges til at læse fra klientens maskine uden at have fået udtrykkeligt lov til det.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
15. juni 2001 - 00:16 #7
Der kommer blot en advarsel om at der intianseres et ActiveX komponent thats all..
Avatar billede coden Nybegynder
15. juni 2001 - 08:45 #8
Jeg har ikke, som I nok har opdaget,helt styr på denne form for kode - spec. ikke hvad angår mulighederne på server og client siden.

Vil det sige, at jeg under ingen omstændigheder kan lægge ovenstående kode i et html dokument og slippe afsted med at læse en fil på serveren?

Hvad hvis koden lægges i en .js fil, vil det gøre det muligt at læse en fil på serveren?

Er jeg nok til at opgraderer mig webhotel til at kunne kører ASP og lære det sprog for at jeg kan gøre det jeg gerne vil?

/Coden
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
15. juni 2001 - 14:38 #9
Hvis du har adgang til ASP og lægger denne kode imellem <% og %> på din side vil det læse filen fra serveren.

Hvis du lægger koden ind imellem <script> og </script> i din <head> sektion i HTML dokumentet læser du fra klienten.