Avatar billede sigmadk Nybegynder
01. januar 2008 - 17:16 Der er 7 kommentarer

Resize før upload

Hej,

Jeg vil gerne have nedenstående PHP-script til at resize det uploadede billede før, at det uploades. Er der nogen der har en ide om hvordan dette kan gøres?

Input er en form post, hvor filen kommer i variablen "filnavn".

------------------------------------------------

$konfiguration["send_bibliotek"] = "images/foto";
$konfiguration["max_stoerrelse"] = "5000";

/* Det nye filnavn */
$url = date("Ymd-Hi") . '-' . rand(1,99) . '.' . end(explode('.', $_FILES["filnavn"]["name"]));

/* Hvor flytter vi fra og til */
$fra = $_FILES["filnavn"]["tmp_name"];
$til = $konfiguration["send_bibliotek"] . "/" . $url;

/* Accepterer vi filens stoerrelse? */
$fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
if($fil_stoerrelse > $konfiguration["max_stoerrelse"]) {
  die("Fejl: Filen er for stor. Der accepteres maksimalt " .
      $konfiguration["max_stoerrelse"] . " KB");
}

/* Saa koerer vi */
if(function_exists("move_uploaded_file")) {
  move_uploaded_file($fra, $til);
} else {
  copy($fra, $til);
}

/* Resize (600x450) */
$filename = $til;
$newfilename = $til;
$maxw = 600;
$maxh = 450;

resize( $til, $til, $maxw, $maxh );

$billede = $filnavn_name;
$filtype = end(explode('.', $_FILES["filnavn"]["name"]));
$str = round($fil_stoerrelse);

------------------------------------------------

På forhånd tak
Kasper
Avatar billede gf Nybegynder
01. januar 2008 - 17:39 #1
Hej

Da det nu er php er det svært at resize inden der uploades.

mvh gf
Avatar billede gf Nybegynder
01. januar 2008 - 17:42 #2
Men hvis du aligevel beslutter dig for at resize :) så kan jeg anbefale dette script / artikel. Og så er den tilmed gratis.

http://www.eksperten.dk/artikler/1130

mvh gf
Avatar billede coderdk Praktikant
01. januar 2008 - 18:19 #3
Du kan, som gf skriver, ikke bruge PHP til at resize før der uploades. Så skal du bruge noget flash, java eller activex, eller et dedikeret program der downloades og evt. installeres hos brugeren først...
Avatar billede sigmadk Nybegynder
01. januar 2008 - 18:34 #4
Findes der nogle gratis flash, java eller activex tjenester og som nemt kan tilpasses?
Avatar billede coderdk Praktikant
01. januar 2008 - 18:50 #5
Jeg kender ingen gratis... Der er vist flere kommercielle, som denne f.eks. http://upload.thinfile.com/image/
Avatar billede larsen Nybegynder
12. januar 2008 - 12:35 #6
Jeg bruger selv http://www.verot.net/php_class_upload.htm som jeg synes er rigtig god, da den kan en masse :-)
Avatar billede coderdk Praktikant
12. januar 2008 - 18:09 #7
larsen: Han spørger om resize osv FØR det bliver uploadet til serveren :P