Avatar billede alex15 Nybegynder
30. december 2007 - 18:42 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Hvad er reglerne for hvornår der skal bruges parantes firk. osv.

Hej Eksperter

Som i kan læse af spørgsmåls titels, går mit spørgsmål ud på hvad reglerne er for hvornår man skal bruge "()" "[]" "{}" "," "." osv.
Avatar billede znopie Nybegynder
30. december 2007 - 19:43 #1
Det er et stort emne.

[] Bruges i variabler
() Bruges til IF, til at samle ting , osv.. -> Den bruges mange steder
{} Bruges til IF..

Kan ikke forklare så meget mere under at blive for uforståelig :/, men håber det er en start for dig
Avatar billede znopie Nybegynder
30. december 2007 - 19:46 #2
Det bedste for dig er nok at søge på internette, og kigge en masse koder igennem, så får du en lettere forståelse for det. Det er utrolig svært at forklare med ord, hvad de helt præcist bruges til, medmindre du snakker om et dissideret emne som f.eks. variabler eller IF sætninger
Avatar billede alex15 Nybegynder
30. december 2007 - 19:54 #3
Ja okay, kan godt se at det er lidt svært at forklare så.

Synes bare det virker svært og se hvornår man skal bruge de forskellige ting. Nogle gange skal man bruge () andre gange [] osv. MEGET forvirrende synes jeg. hehe.. Men okay, klart en hjælp lige og få at vide at [] bruges til variabler.

Sidder lige og laver følgende kode:

$brugernavn = $_POST['brugernavn'];

Der kan jeg f.eks. ikke finde ud af om der være () rundt om $_POST..
Avatar billede alex15 Nybegynder
30. december 2007 - 20:07 #4
Hvornår bruges ".." det kan man heller ikke forklare?
Avatar billede alex15 Nybegynder
30. december 2007 - 20:15 #5
Hvad mener du med at () samler ting? kan du ikke komme med 1-2 eksempler?
Avatar billede denner1989 Nybegynder
31. december 2007 - 00:26 #6
<?php
$ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];

if($ip == "DIN IP")
{
echo "Velkommen :-)";
}
else
{
echo "Du har ikke adgang til denne side..";
}

?>

Her er et lille eksempel. I if'en, tjekker den om $ip = min ip adreses. - Hvis den er min IP adresse, skriver den 'Velkommen :-)'
Hvis den ikke er, skriver den 'Du har ikke adgang til denne side..'

Håber det hjalp lidt :o))
Avatar billede alex15 Nybegynder
31. december 2007 - 01:59 #7
Så hvis man skriver if så skal man altså sætte det som kommer efter i ()?
Avatar billede znopie Nybegynder
31. december 2007 - 10:46 #8
IF sætninger skal altid være:

IF (VÆRDIER) {
  SKAL GØRE
}

Det med at samle ting er f.eks:
echo (5 * 5) + (1 - 3);

Den skulle så gerne skrive 23. :)
Avatar billede nicolaib Praktikant
01. januar 2008 - 19:56 #9
Den firkantede parentes bruges også til at bestemme værdien fra et array.
F.eks.
<?php
$frugter = array('Æble', 'Pære', 'Banan');
echo $frugter[1];
?>

Vil udskrive: Pære
Avatar billede alex15 Nybegynder
01. januar 2008 - 20:31 #10
Ja okay.. Giver lidt mere mening nu. Tak for hjælpen.. Og godt nytår forresten..! - hvis denner1989 lige laver et svar så får i jeres point. :o)
Avatar billede denner1989 Nybegynder
01. januar 2008 - 22:48 #11
:-)
Avatar billede alex15 Nybegynder
04. januar 2008 - 20:52 #12
Ved ikke hvad der er galt med eksperten. Men det er som om at den ikke forstår at jeg har afsat 30 point til det her spørgsmål?!? Anden gang inde for 2 dage at jeg har problemer med at give point ud.

Eksperten skriver teksten:

"Eventuelle overskydende point bliver delt mellem de accepterede brugere. De brugere, som du ikke giver point, bliver automatisk afvist."

Og satte den til at give 5 point til jer hver. Da den afviste 10 point. Da den ikke mente at jeg havde smidt så mange point ind i spørgsmålet.

Og så vælger den og give jer 6,67? noget i forstår?
Avatar billede nicolaib Praktikant
04. januar 2008 - 21:14 #13
Du skriver også noget med "" eller ''. Hvis de bruges i variabler eller til at udskrive noget så vil ".." lede din tekst igennem for variabler og skrive værdien af disse ud. f.eks.
<?php
$frugt = "Pære"; //Her betyder de at det er en streng og ikke f.eks. heltal

echo $frugt;  // udskriver: Pære
echo '$frugt'; // udskriver: $frugter
echo "vil du have en $frugt"; //udskriver: vil du have en Pære
echo "vil du have en".'$frugt'; //Udskriver vil du have en $frugt
?>
Avatar billede alex15 Nybegynder
04. januar 2008 - 21:33 #14
Ja okay. Så tror jeg faktisk at jeg forstår det. Ud over lige det med . ??? Hvorfor skal det indsættes?

Hvorfor kan man ikke i det sidste eksempel bare skrive:

echo "vil du have en" '$frugt'; //Udskriver vil du have en $frugt
Avatar billede nicolaib Praktikant
04. januar 2008 - 23:19 #15
Punktummet er den eneste string operator der findes i PHP. Ligesom når man arbejder med tal så skal man fortælle hvad der skal ske med tallene.

2 2 = 4 //giver jo ikke mening da det både kan være plus og gange
Man skal derfor sætte en operator imellem så der kommer til at stå 2+2=4

Det samme gælder for strenge men der findes kun denne ene(punktummet) og den betyder egentlig + men kun gældende for strenge.

Hvis ikke den var der ville et eksempel som
echo $frugt$groent;
gå galt da fortolkeren ikke ville kunne finde ud at om det var en eller to variabler eller en variable variabel.
Avatar billede alex15 Nybegynder
04. januar 2008 - 23:30 #16
Arh ja okay, nu tror jeg at jeg forstår det.. Super.. takker her fra.. og forsat god aften..!