Avatar billede frydenholm Nybegynder
30. december 2007 - 16:57 Der er 1 kommentar

Problemer med forbindelse til SQLEXPRESS

Hej

Jeg er lidt i tvivl om dette er den rette kategori, eller om det burde være under IIS eller databaser....men nu prøver jeg her!

Jeg har installeret Visual Web Developer Express 2008 samt den medfølgende MS SQL server 2005 (express). Jeg vil så i gang med at rode lidt med Linq.

Så jeg har oprettet en databasefil i App_Data, og kan fra VWD godt få adgang til den, så jeg kan trække tabeller osv. ind i værktøjet i forbindelse med Linq (for at få lavet min dbml fil i forbindelse med Linq).

Problemet opstår når jeg vil køre applikationen på min IIS. Jeg kører Vista og dermed IIS 7.

Jeg får følgende fejl:
Failed to generate a user instance of SQL Server due to failure in retrieving the user's local application data path. Please make sure the user has a local user profile on the computer. The connection will be closed.

Jeg har fået et par steder på nettet hvor folk prøver at komme med forskellige løsninger, men jeg har ikke haft held til at få noget af det til at virke. (Indrømmet, jeg er ikke nogen haj til hverken IIS eller MS SQL opsætning så det kan være derfor!)

Min connection-string ser sådan her ud:
<connectionStrings>
  <add name="madplanConnectionString" connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|\madplan.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True" providerName="System.Data.SqlClient" />
</connectionStrings>

Hvis jeg ændrer User Instance til False, så får jeg i stedet følgende fejl:
CREATE DATABASE permission denied in database 'master'.
An attempt to attach an auto-named database for file C:\inetpub\wwwroot\madplan\App_Data\madplan.mdf failed. A database with the same name exists, or specified file cannot be opened, or it is located on UNC share.

Hvis jeg kører mit testprojekt som et "Filesystem projekt" og dermed bruger den indbyggede Development server i VWD så virker tingene fint nok.

I princippet kunne jeg selvfølgelig bare køre det på Development serveren i VWD, men da jeg forventer på sigt at få lavet noget der skal ligges ud på en IIS, vil jeg gerne have det til at virke.

Så jeg håber der sidder nogen med en god ide til hvad der skal til for at det virker!
Sig til hvis der er brug for mere information.
Avatar billede frydenholm Nybegynder
30. december 2007 - 22:13 #1
Jeg har nu konstateret at det må være Vista/IIS7 relateret.
Jeg har prøvet samme setup på en XP med sp2, og der virkede tingene uden problemer.

Men jeg vil stadig gerne høre hvis der er nogen der har et bud på hvordan det løses i Vista.