Avatar billede f-l-j Nybegynder
30. december 2007 - 14:39 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Skrive i filer

Hej

Jeg har et lille problem i Xp.
Jeg har en masse billeder fra kamera, og plejer at skrive en kommentar til de enkelte billeder, me n har lagt mærke til at jeg kun kan skrive et vist antal bogstaver ved hvert billede.
Det er lidt forskelligt hvor mange man kan skrive, nogle gange er det kun 5-6 tegn, og andre gange kan jeg skrive over 20 tegn før den stopper.
Er der nogen der ved om dette kan løses, så man kan skrive mange tegn man vil?

Win Xp home
30. december 2007 - 14:53 #1
"...en kommentar til de enkelte billeder..." - hvad mener du her ?
Avatar billede vejmand Juniormester
30. december 2007 - 15:10 #2
Er det under Egenskaber -> Dokumentinfo?
Eller er det fil-navnet du taler om?
Eller hvor, det er ikke nemt at gætte sig til.  :-)
Avatar billede f-l-j Nybegynder
30. december 2007 - 15:33 #3
Ok, jeg lægger et billede ind i en mappe, højreklikker og vælger omdøb, og så skriver jeg et eller andet om hvornår billedet er taget og hvor og i den dur, hvis i forstår.
30. december 2007 - 15:38 #4
... altså simpelthænd bare filnavnet ... Der er vistnok et begrænsning på ~128 tegn ...
Avatar billede vejmand Juniormester
30. december 2007 - 15:40 #5
Okay, det er fil-navnet vi taler om.

Kan du give et eksempel på noget der ikke virker?

Det er forbudt at bruge visse specialtegn, det er måske det som er problemet?
Avatar billede vejmand Juniormester
30. december 2007 - 15:45 #6
Kunne måske godt lyde som om der er fordi du bruger punktum i filnavnet, men vi er nødt til at få lidt flere oplysninger for at kunne hjælpe.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
30. december 2007 - 15:51 #7
karise_larry >> Vedr. længden af filnavnet mener jeg begrænsningen er 218 tegn.

Men det er vist ikke problemet her, det må være andre ting som spiller ind...
Avatar billede f-l-j Nybegynder
30. december 2007 - 15:52 #8
Hvis jeg har en mappe, der fks hedder 2006, så laver jeg en mappe i mappen der fks hedder Febuar, i den lægger jeg nogle billeder, jeg vil så fks omddøbe billede 1, der kan jeg så måske kun skrive 10 bogstaver, og det er ikke specialtegn såsom . og ,
I en anden mappe kan jeg så måske 20 bogstaver og i en anden igen måske kun 5.
Hvis der er en begrænsning på 128 tegn, så ville det være fint, for mere har jeg ikke brug for.
30. december 2007 - 16:55 #9
Tanke:
Er den komplete sti/path rimelig lang ?
Engang var der en begrænsning på netop 218 tegn SAMMENLAGT i hele stinavnet ... men det var måske kun i Wintendo'98s dage *S*
Avatar billede f-l-j Nybegynder
30. december 2007 - 17:12 #10
Næ der står bare  Billede 001
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. december 2007 - 17:33 #11
Det med navnet gælder både for foldere og filnavnet. Altså jo flere underfoldere, jo kortere filnavn.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. december 2007 - 17:35 #12
"Windows kernel also forbids use of characters |\?*<":> and all control characters and limits filename (including path) to 253 characters. Additionally, MS-DOS device names are forbidden except when using Long UNC (ex. \\.\C:\nul.txt or \\?\D:\aux\con). These restrictions only apply to Windows - Linux, for example, allows use of |\?*<":> even in NTFS."

http://en.wikipedia.org/wiki/Filename
Avatar billede vejmand Juniormester
30. december 2007 - 17:38 #13
Billede 001 er filnavnet.
F.eks. C:\Documents and Settings\Ejer\Dokumenter\Billeder\101CANON\Billede 001 er sti og filnavn.
Det er den som kun må fylde 218 tegn.
Avatar billede vejmand Juniormester
30. december 2007 - 17:42 #14
Prøv at vise stien til dem du ikke kan omdøbe, så kan vi måske se om det er længden der er problemet.

Højreklik på billedet -> Egenskaber -> Det som står ud for "Placering" kopierer du herind.
Avatar billede f-l-j Nybegynder
31. december 2007 - 12:02 #15
Jeg tror akyhne har fundet problemet.
For hvis jeg opretter en mappe på c drevet og lægger billeder ind i den, så kan jeg godt skrive et langt navn, men når jeg når ned på 5-6 undermapper, så reduceres det kraftigt.
Så det skal nok passe at jo flere undermapper jo kortere filnavn.
Det er så spørgsmålet om man kan omgå dette, ellers må jeg jo bare lave det sådan at jeg max har en undermappe.
Avatar billede vejmand Juniormester
31. december 2007 - 12:07 #16
Prøv at vise stien til dem du ikke kan omdøbe, så kan vi måske se om det er længden der er problemet.

Højreklik på billedet -> Egenskaber -> Det som står ud for "Placering" kopierer du herind.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 12:19 #17
Det kan desværre ikke omgås, da det er filsystemet der bestemmer.
Avatar billede f-l-j Nybegynder
31. december 2007 - 12:20 #18
C:\Billeder1\2005\Jobs\USA\Ohio
Her kan jeg kun skrive 9 bogstver til det billede der ligger i mappen Ohio, så bibber den bare hvis jeg forsøger at skrive mere.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 12:34 #19
Prøv manuelt at oprette følgende mappestruktur: C:\Billeder2\2005\Jobs\USA\Ohio

Du kører vel ikke med FAT16 & Win 95/98 eller lignende?
Avatar billede f-l-j Nybegynder
31. december 2007 - 12:38 #20
Nej jeg kører på en halvt år gammel maskine med Xp home.
Mener du at jeg skal kalde den første mappe på c Billeder2\2005\Jobs\USA\Ohio?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 12:50 #21
Ja, bare som forsøg. Men du skal oprette strukturen manuelt!
Avatar billede f-l-j Nybegynder
31. december 2007 - 13:01 #22
Det forstår jeg sq ikke helt.
Er nød til at slutte for i dag, vender tilbage Tirsdag.
Godt nytår til jer alle.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. december 2007 - 13:45 #23
Først og fremmest skal du køre en fuld checkdisk. Derefter går du ind i C-drevet, højreklikker, og opretter en mappe med det rigtige navn. Klik dig ind i den, og gentag.
Avatar billede f-l-j Nybegynder
03. januar 2008 - 15:39 #24
Ja så ser det ud til at virke.
Hvem vil ha points?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. januar 2008 - 16:31 #25
Hvad hjalp?
Avatar billede vejmand Juniormester
03. januar 2008 - 17:31 #26
Du bestemmer hvem der skal ha point, det er jo kun dig der ved hvad der hjalp.  :-)
Avatar billede f-l-j Nybegynder
04. januar 2008 - 19:06 #27
Jeg har bare lagt det hele om,så jeg max har 2 undermapper i hver mappe, så kan jeg skrive rimelig meget.
Jeg tror at akyhne skal ha point.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. januar 2008 - 21:14 #28
Det er jo ikke ligefrem løsningen på problemet.