Avatar billede jesperwerge Nybegynder
30. december 2007 - 14:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

edit ved klik på tekst der skal redigeres

Hej Eksperter,

jeg har en web formular hvor jeg henter en masse værdier ud fra en Access Database via et DataSet (ASP.NET 2.0 / C#).

jeg har set steder på nettet, at man ved at klikke på den tekst der skal ændres, kan overskrive det der står og at det gemmer direkte når man forlader "feltet" - ret smart - tror jeg nok.

er der nogen der har erfaringer omkring dette, og eventuelt kan beskrive omkring teknikken bag?

min tanke lige nu er at hvert felt har en event trigger, som så tager hånd om opdateringen af DB - eller et event handler det på en eller anden måde kan finde ud af vhilket felt der er redigeret, og så opdatere DB

måske det er fpr tungt at arbejde med?

håber der er nogle som der har tid til at skrive lidt om det, tak.

/werge
Avatar billede w13 Novice
30. december 2007 - 14:46 #1
Du skal ud i den JavaScript-teknik, der kaldes AJAX (Asyncronous JavaScript And XML).
Med det kan du køre en ASP-side uden at det kan ses. Og hvis du overfører tekstfeltets indhold til ASP-siden vha. AJAX, så kan det jo blive gemt i databasen.
Derefter får dit AJAX-script besked tilbage fra ASP-siden om, hvordan det gik at udføre den kommando, og hvis det gik godt, kan du give brugeren besked om, at hans data er gemt. =)
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
30. december 2007 - 15:02 #2
hej w13

skal man selv skrive javascriptet i AJAX - eller er det noget der allerede findes i AJAX som standard?
Avatar billede w13 Novice
30. december 2007 - 15:49 #3
Ajax er bare navnet på teknikken, så principielt skal man selv skrive det.

Prøv evt. at finde noget her: http://www.google.com/search?q=javascript+ajax&rls=com.microsoft:*&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=1&startPage=1
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
30. december 2007 - 16:09 #4
ok - tak for hjælpen - kan godt se at det ikke lige bliver i denne version af formularen, at dette skal med, da jeg ikke kan javascript specielt got, vil det tage mig evigheder, før det bliver godt :(

tak for din hjælp - smid et svar.

/werge
Avatar billede w13 Novice
30. december 2007 - 16:15 #5
Okidoke!