Avatar billede mochr Nybegynder
23. december 2007 - 22:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Process på serveren, udenom brugeren

Jeg er ved at lave et site hvor man kan lave nogen ting med pdf filer. Hvis man laver en ting, som tager rigtig langtid så står browser vinduet jo og loader, og man kan ikke gå videre på siden. Det er jo klart da den jo sende responset tilbage til brugeren.
Men kan man på en måde lave sådan et man får serveren til at udføre den process uden at skulle sende tilbage til brugeren? Altså så brugeren bare kan starte en redigerings ting også lukket vinduet heller gå vidre på sitet?

Jeg tænker lidt om man evt kunne få en webservice til at gøre det? Så man bare sender til webservicen som så står og arbejder i baggrunden.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2007 - 22:32 #1
Jeg vil tro at den moderne måde at lave det på er:
- request side som ikke laver noget men som returnerer noget JavaScript
- send request for det tunge arbejde med Javascript
- lad noget andet JavaScript opdatere status løbende så brugeren kan se der sker noget
Avatar billede mochr Nybegynder
23. december 2007 - 22:34 #2
Ja det tænkte jeg os på, men hvad så hvis brugeren lukker vinduet? Vil den så ikke dræbe den?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2007 - 22:40 #3
Jeg vil mene at ASP.NET først vil opdage at client er væk, når siden har kørt
færdig og output skal sendes tilbage til client.

Men skal det håndteres "rigtigt", så lader du siden smide noget i en message queue
og returnerer med det samme og så har du en non-web app som processer tasks
fra message queuen.
Avatar billede mochr Nybegynder
23. december 2007 - 22:44 #4
Øhh det sidste skal jeg vist lige have igen ;)

Mener du at jeg skal starte en process på serveren som ikke er en del af web appen?
Og i så fald, hvad skal jeg så starte? En webservice af en art?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2007 - 22:57 #5
snarere en windows service
Avatar billede mochr Nybegynder
23. december 2007 - 23:04 #6
Oki super. Det har i hvert fald givet en masse google stuff :)

Smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2007 - 23:05 #7
kommer her
Avatar billede mochr Nybegynder
23. december 2007 - 23:10 #9
Yes, dem sidder jeg og læser nu :)