Avatar billede madiedk Nybegynder
23. december 2007 - 01:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

forvirring .net 2 og .net 3.5 mm

Hej

jeg er lidt forviret angaende hvilke versioner man programmerer applicationen i og hvilke framework den pc man korer applicationen pa skal have for at det virker.

1. altsa hvis jeg installerer "visual basic 2005 express" koder jeg sa automatisk i .net 2.0 eller hvordan?

2. jeg gar udfra at hvis jeg koder i .net 3.5 sa kan det ikke korer pa en pc der kun har .net 2.0?

3. men hvordan bestemmer jeg eller ser hvilke version jeg koder i?

4. hvordan ser jeg hvilke .net framework en pc har installeret?

5. kan jeg se hvilke .net framework jeg skal have for at korer et program?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2007 - 01:27 #1
re 1)

ja

re 2)

ja (hvis du rent faktisk koder i 3.5 og ikke 2.0)

re 3)

dev env - du ved vel hvad du har installeret

runtime env - Environment.Version returnerer version

re 4)

dir C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework

måske

re 5)

?
Avatar billede madiedk Nybegynder
23. december 2007 - 10:52 #2
tak for svarende. det 5. sporgsmal mener jeg om jeg kan se hvilke .net version der er brugt til at kode et program der er kompilet?

og sa lige et sporgsmal til:

det har nok lidt med sporgmal 2 at gore. Men om jeg koder i .net 3.5 eller .net 2.0 har det noget at gore med hvilke klasser man bruger? altsa kan jeg godt have visual studio 2008 og .net 3.5 installeret men sa man udelade at bruge de klasser der kun er i .net 3.5 men kun dem der ogsa er i .net 2.0 eller hvordan hanger det sammen?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2007 - 15:31 #3
Jeg forstod godt spørgsmålet, men jeg har svært ved at se en løsning.

Jeg mener at utilityen ildasm kan afsløre om den kræver 1.1 eller 2.0 runtime.

Men om en 2.0'er evt. bruger 3.0 eller 3.5 specifikke assemblies har jeg ikke nogen god løsning på.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2007 - 15:35 #4
Der er også udvidelser til VB.NET sproget i 2008/3.5/whatever.

Det er altså både sprog og klasser men ikke runtime.

Men 2008 er langt bedre end 2005.

Du kan i:

app properties
compile
advanced

sætte target framework til 2.0 elelr 3.0 eller 3.5
Avatar billede madiedk Nybegynder
24. december 2007 - 22:19 #5
okay tak, smid svar
Avatar billede arne_v Ekspert
24. december 2007 - 22:45 #6
kommer her
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. december 2007 - 11:54 #7
lige et tillags sporgsmal hvis du har mulighed arne v

ang spg 2. hvis jeg koder i visual studio 2008 med .net 3.5 som target. er det sa 100 % sikkert det IKKE kan kore pa .net 2.0 eller er det kun hvis jeg bruger nogle klasser der ikke er med i .net 2.0.

altsa hvis jeg f.eks. laver et simplelt messagebox.show("hej") med 3.5 som target vil det sa kunne kore pa en pc der kun har .net 2.0
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2007 - 17:00 #8
.NET 3.5 bruger samme runtime som 2.0, så principielt bør det køre på 2.0 hvis du ikke
bruger nogle 3.0 eller 3.5 features.

MessageBox.Show er i 2.0, men jeg ved ikke hvor "pæn" de nye compilere er til at
undlade at generere 3.x specifik kode bag om ryggen på en. Hvis det skal køre på
2.0 så ville jeg sætte target til 2.0 - det andet lyder uholdbart for realistiske
kode mængder.