Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 11:20 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Arrayværdi = arrayværdi

Hey derude.

Jeg har et array med x-koordinater

123,234,543,239 osv. De kan svinge fra 1 til en milliard... million. Skal ikke ha' betydning for projektet. Der kan også være en millard værdier i arrayet.

og naturligvis et array med y-koordinater, samme stil :).

Med php, vil jeg lave en lille kode - som skal finde ud af hvem der har samme koordinat.

Altså, hvis:
x[1] = y[1]

så skal den spytte:
Koordinat, og ID (altså 1) ud.

Sikker på det er nemt for jer champs, jeg har selv roddet med det, men uden held desværre - synes det løber i ring.

Jon.
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 11:21 #1
Hov glemte at sige: Hold det simpelt :) Den nemmest forståelige løsning vinder point. Jeg har leget med

foreach ($x as $value) {
echo $value;
}

- byg gerne på den :).
Avatar billede nielle Nybegynder
22. december 2007 - 11:26 #2
Med en milliard værdiere i dine arrays, knækker serveren sig nok pga. memory problemer eller timeout. ;^)

for ($id=0; $id<count($x); $id++) {
    if ($x[$id] == $y[$id]) {
        echo $id . " " . $x[$id] . "<br>";
    }
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 11:30 #3
Hvis det ikk blev helt afklaret, så får i lige lidt ekstra info:

x[1] hører sammen med y[1]
x[2] hører sammen med y[2]
osv...

I skal finde de koordinater som er ens ... Hvis x[1] = x[2] og y[1] = y[2] .. Så det bingo!
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 11:31 #4
Jeg prøver lige din kode, nielle :)
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 11:32 #5
Vist ikk helt korrekt, Nielle :). Din checker hvis x = y. Det er x = x og y = y. Lidt forvirrende vist, du må sige hvis du skal have det forklaret bedre.
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 11:34 #6
Kan se at jeg har forklaret hoved-spørgsmålet som en klaphat. Det er pga. for lidt søvn, for meget cola og programmering. Håber du forstår det nu, Nielle.
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 11:37 #7
Alle mennesker i verdens' x og y-koordinater står i arrayet. Vi skal finde X/Y/id på de mennesker som står på hovedet af hinanden (dem som har samme X/Y)
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 11:39 #8
I ved godt at jesus ikk bliver født, før i har svaret? Godt...!
Avatar billede jensgram Nybegynder
22. december 2007 - 11:51 #9
Og så lidt flueknepperi. Hvis der er en milliard entries, så kan der optimeres en del ved blot at udskifte

for ($id=0; $id<count($x); $id++) { ...

med

$cnt = count($x);
for ($id=0; $id<$cnt; $id++) { ...

(jf. PHP 5 Power Programming, 013147149X, p. 45)
Avatar billede nielle Nybegynder
22. december 2007 - 11:53 #10
Mere søvn og mindre cola, tak! Jeg vil så gerne have gaver i år. ;^)

Jeg tror desværre at du lige må gøre dig lidt mere besvære med at forklare hvordan dine arrays sre ud. Lige nu forestiller jeg mig ialt to gigantiske arrays i stil med:

$x = array(123, 234, 543, 239, ...);
$y = array(123,  1,  2, 239, ...);

men at dømme efter det dus skriver, så ser de ikke sådan ud?
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 12:00 #11
Jo de ser præcist sådan ud.

dvs. person nr. "0" har (hvis vi tager udgangspunkt i dine array's, Nielle):

x=123
y=123

Person nr. 1 har:

x=234
y=1

Vi skal finde de personer som har samme X og Y.
Avatar billede jensgram Nybegynder
22. december 2007 - 12:00 #12
Jeg forstår det sådan, at de enkelte (x, y)-koordinater skal sammenlignes med de resterende mhp. at finde dupletter.
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 12:02 #13
Præcis, Jensgram.

Jeg undskylder for forvirringen.
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 12:06 #14
Jeg hopper i seng, knægte - jeg checker her igen omkring kl 20. :) Gaab. God dag til jer alle. Sikker på i kan finde en løsning :).
Avatar billede jensgram Nybegynder
22. december 2007 - 12:08 #15
$dup = array();

$cnt = count($x);
for ($id = 0; $id < $cnt; $id++) {
    $c = $x[$id] . ';' . $y[$id]; // x;y

    if (in_array($c, $dup) {
        print 'Duplet: ' . $c;
    } else {
        $dup[] = $c;
    }

Blot et bud. Sikkert ikke ret økonomisk.
Avatar billede nielle Nybegynder
22. december 2007 - 12:09 #16
$antalPersoner = count($x)
for ($id=0; $id<$antalPersoner; $id++) {

    $dubletter = false;
    for ($id2=$id+1; $id2<$antalPersoner; $id2++) {
        if ($x[$id2] == $x[$id] && $y[$id2] == $y[$id]) {
            if (! dubltter) {
                echo "Følgende personer på samme sted som: "
                echo $id . " : (" . $x[$id] . ", " . $y[$id] . ")<br>";
                echo "Dubletter:<br>"
                $dubletter = true;
            }

            echo $id2 . "<br>";
        }

Avatar billede showsource Seniormester
22. december 2007 - 16:30 #17
ehh kan "array_intersect_assoc" ikke bruges?
http://dk.php.net/manual/da/function.array-intersect-assoc.php
Avatar billede terrak Nybegynder
22. december 2007 - 20:35 #18
Følgende tager ca. 8-9 sekunder (på min maskine), hvis du har en million værdier i både $x og $y, og dine x- og y-koordinater ligger mellem 0 og 100.000. Det tager dog 500+ mb hukommelse og jeg tør slet ikke at teste med en milliard :-)

<?php

#--Testværdier--#
for ($i = 0; $i < 1000000; $i++) {
$x1[] = mt_rand(0,100000);
$y1[] = mt_rand(0,100000);
}
#--/Testværdier--#

$xy = array();

$len = count($x1);

for ($i = 0; $i < $len; $i++) {
$x2 = $x1[$i];
$y2 = $y1[$i];
$key = 'x'.$x2.'y'.$y2;

$xy[$key][] = $i;

}
$hit = false;
foreach ($xy as $key => $dupes) {

if (count($dupes) > 1) {
$hit = true;
echo '<br />Dubletter fundet på '.$key.':<br />';
foreach ($dupes as $id) {
echo 'ID:'.$id.'<br />';
}

if (!$hit) {
echo 'Ingen dubletter fundet';
}

?>
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 22:04 #19
Nielle jeg giver dig point :).

Hvis du vil ha' den, så er den rettede kode her:

$antalPersoner = count($x);
for ($id=0; $id<$antalPersoner; $id++) {

    $dubletter = false;
    for ($id2=$id+1; $id2<$antalPersoner; $id2++) {
        if ($x[$id2] == $x[$id] && $y[$id2] == $y[$id]) {
            if (! $dubletter) {
                echo "Følgende personer på samme sted som: ";
                echo $id . " : (" . $x[$id] . ", " . $y[$id] . ")<br>";
                echo "Dubletter:<br>";
                $dubletter = true;
            }

            echo $id2 . "<br>";
        }

Din manglede lidt ";" og stavefejl :p. Men virker! Desværre tror jeg at løsningen er for ressource krævende, men lærte da at spørgsmålet. Bare smid et svar, Nielle.
Avatar billede nielle Nybegynder
22. december 2007 - 22:09 #20
Svar :
Avatar billede terrak Nybegynder
22. december 2007 - 22:22 #21
thewizard > Har du prøvet mit forslag? Hvis det kommer an på performance, er det nemlig klart at foretrække.
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 22:34 #22
terrak - sjov test :)

Det var bare hypotetisk - men synes det er godt at lave sådan en test. Jeg tænkte lidt over det, inden jeg gik i seng tidligere idag. Og kom op med den konklusion at gruppere menneskene. Er muligt - og vil nedsætte krævet ressourcer. :).
Avatar billede terrak Nybegynder
22. december 2007 - 22:42 #23
Jeg synes det er sjovt at lave en alternativ løsning, frem for at gå den vej der virker mest ligetil. Sad faktisk og grublede over løsningen længe, men resultatet er egentlig overraskende simpel.

Så tak for en lærerig opgave :-)
Avatar billede thewizard Nybegynder
22. december 2007 - 23:01 #24
Og tak for et lærerigt svar ;).
Avatar billede nielle Nybegynder
23. december 2007 - 07:07 #25
Nu kommer ressourcer i to varianter: CPU-tid og hukommelsesforbrug. Som regel kan man optimere på den ene, men det vil så gå ud over den anden.

Min løsning er en O(n^2) og terrak's ligger et eller andet sted imellem en O(n) og en O(n^2). Til gengæld går den hårdt ud over CPU'en idet der skal laves streng-sammenlægninger og oprettes array-indgange og -opslag. Den går også ud over hukommelsen da der skal oprettes et nyt array til dublet-tjekket. Det er derfor lidt svært at sige hvilken der vinder i det lange løb.